• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förregistrering

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Någon som förregistrerat (tillfällig registrering ) sin importerade husbil?

Fördelar kan jag se men finns det nackdelar?

mvh
Werner
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Förregistrering

Hej Werner

Den enda nackdelen som jag kan se är kostnaden. Har man behov att köra sin importerade husbil upp till 3 månader innan registreringsbesiktning så ser jag ingen nackdel.

/Kenneth/
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Förregistrering

OK.
Kostnaden vad jag förstår är 300 kr. Kanske inte så mycket i sammanhanget. Fördelen bland annat är ju att du kan förbereda bilen i lugn och ro inför reg.besiktningen.

mvh
Werner
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Förregistrering

Hej Werner

För ett antal år sedan så förregistrerade jag en bil som jag importerat. Kostnaden till vägverket var inte så hög men försäkringen kostade då ca 1500 kronor om jag inte missminner mig.

Sen förstår jag fördelen med att ta allt i lugn och ro och inte behöva jaga tider på bilprovningen.

Hälsningar Kenneth
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Förregistrering

Är just nu i läget att allt blir försenat och hinner ev. inte få bilen registreringsbesiktigad innan vi ska köra söderut mot tyskland och italien.
Är det någon som vet om man får köra på de svenska röda tillfälliga skyltarna ute i europa?
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Förregistrering

Jag kunde bara få trafikförsäkring på min tillfälliga registrering, Folksam var inte alls intresserade utan jag fick en via If-Fiat.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Förregistrering

Har idag fått helförsäkring från Länsförsäkring. Den gäller även utomlands i 90 dagar. Kruxet var att den bara gäller vid kollision?!?!?

Ska få grönt kort etc. imorgon så då får jag läsa på det finstilta.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Förregistrering

Är just nu i läget att allt blir försenat och hinner ev. inte få bilen registreringsbesiktigad innan vi ska köra söderut mot tyskland och italien.
Är det någon som vet om man får köra på de svenska röda tillfälliga skyltarna ute i europa?
Gokväll
Enl transportstyrelsen bör man kolla med de länder man tänker besöka eftersom reglerna är olika i vissa länder

Hejs

claes 105
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Förregistrering

Har letat förtvivlat mha google för att på svar om man får köra utomlands med de svenska tillfälliga röda skyltarna. Det enda jag hittade var någon som varit i Tyskland och då blev han stoppad i tullen men efter att ha visat alla papper så var det bara att köra vidare.

Så nu beslutar jag oss för att köra europaresan med röda skyltar. Kan få besiktningstid någon dag före avresa men vill inte ta risken att det skulle bli bakslag pga. någon skitsak som kan ta tid att åtgärda. Har även betalt 2400:- i försäkring för 3 månader och dessa pengar måste man ju få valuta för samt att staten inte får någon fordonskatt under tiden.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Förregistrering

Får svara mig själv igen!
Har nu varit i Danmark, Tyskland, Schweiz samt Österike utan problem med de röda skyltarna. Enda frågan var när jag skulle in i Italien då tullaren frågade var vi kom från, sedan var det bara att köra. Har både kört igenom poliskontroller och haft polis efter mig och ingen har reagerat.

Däremot vet jag fortfarande inte om dessa länder tillåter att man kör med de tillfälliga skyltarna.
 
Toppen