• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sladdlängd solcell

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Hej.

Köpte på Elmiamässan en solcell av Sunwind. När jag läser bruksanvisningen står det att solpanelsregulatorn bör monteras på ett avstånd av 30 till 100 cm från batteriet.
Hur smidigt är det att ha den så nära om man ska ha nytta av den och kunna läsa av hur den fungerar.

Jag noterar att det står "bör".
Är det någon som vet vad det har för betydelse om avståndet blir längre?
Kan man kompensera längden med en grövre kabel?
Dessutom står att regulatorn värms upp under laddningen, kan man montera den på väggen direkt eller bör man lyfta ut den med någon bussning så man får cirkulation bakom eller montera ett isolerande icke brännbart material under?
Curt.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Sladdlängd solcell

Jag har ca. 5 meter kabel från regulatorn till bodelsbatterierna. Arean är 6 kvadrat.
Fungerar helt ok, har inte haft några problem. Alltid laddade batterier.
Regulatorn blir mellan ljummen och varm men inte het och då laddas batterierna med cirka 10A. Regulatorn satte jag på garderobens utsida med lite distans så att det är 5 mm luftspalt bakom.
/Nisse
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Sladdlängd solcell

Nisse, blir imponerad av att du får ut 10 Amp från solcellerna.

Vad har du för prylar då ?

Jag har fått ut max 1 Amp ca.

DS
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Sladdlängd solcell

171906.jpg
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Sladdlängd solcell

Hundvakten,

Jag kan fa ibland en laddning pa 6A men da ska batteriet vara mycket urladdad. Normalt satt ligger det rund 1 - 1.5A vilket ger 12 - 18W. Inte mycket men battre 18W an inget alls eller hur ;)
 
Toppen