• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Finland?

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
På fredag bär det av till Finland via Haparanda :yes: , blir borta i ca 2v.
Kjell och pudlingarna, Mozart och Sibelius, blir kvar hemma.

Kom att tänka på att jag ju knappt varit till Finland och min finska är minst sagt knagglig!
Känner mig lite pirrig inför resan och kom att tänka på detta forum:

Ni som rest med husbil i Finland ... är det något speciellt jag ska tänka på?
Kan man fylla på gasol vid bensinmackarna där?
Vilka erfarenheter har ni av "friparkering" och "vildcamping"?:wub:

Mina tekniska kunskaper om bilar kan jag inte skryta med, men min bilkörning är ganska ok!

Tar tacksamt emot tips och råd.:wideeyed: // Pirkko
 
Senast ändrad:

Solifer594

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
778
Medlemskap
2024
Sv: Finland?

Hej på dig!
Var en vecka uppe i Kittilää i somras, via Pajala.
Noterade att Visakort och Mastercard kunde man inte betala vid pumpen med, utan man måste gå in och "dra en slip" och det innebär att stationerna måste vara bemannade för att man ska kunna tanka som "utländsk" turist. Förklaringen jag fick att det har skett så många bedrägerier med stulna kort och "schimmingar" att man beslutat att utländska turister måste gå in på macken för att betala.
I norra Finland går det i vf. bra att hitta ställplatser. Har inte någon erfarenhet av mellersta och södra Finland. Har bara åkt tidigare om åren med personbil där och då tänkte man inte så mycket på ställplatser. (Innan införskaffandet av husbilen)

Ha en trevlig resa och njut av hösten!

/Bernth
HBK 778
 
F

F.d. 3

Guest
Sv: Finland?

Hej Pirkko & Kjell,
Vi bor i Övik och åkt många gånger till Jakobstad via Haparanda / Tornio. Visst går det att tanka i Finland (ngt billigare ca. 1 kr/l). Själv brukar vi tanka i Tornio strax efter 'du' passerat gränsen. Åker ni söderut finns det flera rastplatser att vila (sova) på. Vi brukar välja någon där det står långtradare för säkerhets skull. Några platser har toaletter ... med känd odör!
De finska gasflaskorna har annan anslutning än våra så fyll flaskorna på gasdepån i Sundsvall ( Svartvik?).
--
Ta gärna en rast i Övik och hälsa på.
N 63 19.326
E 18 40.617
//kaj
 
Senast redigerad av en moderator:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Finland?

Hej!
Vi har åkt mycke husbil i Finland och har bara positiva upplevelser. En del bensinmackar har husbilcervise. Gas har vi aldrig behövt fylla. När vi stått på landsbygden har vi alltid frågat, och aldrig blivit nekade. Går man in till en Bonde är det inte säkert att han svarar, men följer med ut och pekar. Bjuder man på en öl kanske han pekar på både bastun och badbryggan. Campingplattsern brukar vara enkla men trivsamma
Lycka till och ha det bra. (jag pratar ingen finska)
Bosse
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Finland?

Pirkko & Kjell,

Tervetuola. Jag aker minst engang om aret till Norra Finland via Haparanda - Rovaniemi (Santa Village) - Sodankyla - Ivali - Inari - Karigasniemi for att aka vidare in i Norge.

Vi som bor i Belgien har ju inga problem med att fa tag i EURO's men sag i sma byar att dom inte accepterade Svenska - Norska kronor sa kanske nagot att tanka pa. Har du mojligheten att tanka fast du inte behover det sa tanka anda man vet ju aldrig, nasta bensinstation har kanske slutsald.

Ha en trevlig resa och en safe return.
 
F

F.d. 6095

Guest
Sv: Finland?

Bästa husbilsvänner!

När ni kommer över till Finland är ni hjärtligt välkomna att "fricampa", vildcampa på vår gårdsplan. Finns det hjärtrum finns det husbilsrum.

Varma hösthälsningar från Carina och Mikael
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Finland?

Den finska gästvänligheten!
:yes:
Försökte med Route66 att hitta Lepplax men nej.
Var i Finland finns denna ort?
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Finland?

Tack för användbara tips! :)

Esse-Bo och Mickis! Hälsar gärna på om jag befinner mig i närheten vid anständig tid på dygnet. Har antecknat era tel.nr. //Pirkko
 
F

F.d. 13866

Guest
Sv: Finland?

Hej!
Vi gjorde en Finlands resa i somras och fricampade ibland på dygnet runt öppna
Neste tapparna. Sedan upptäckte vi ABC-mackarna. På många av dom finns toa-
tömning och vatten husbilar/vagnar. Där är det fritt fram att campa. Så när du kommer
till första ABC ta en folder om alla deras stationer. HYVÄÄ MATKAA!
Knallens sambo.
 
F

F.d. 3

Guest
Sv: Finland?

---
Kör riksväg 8 ... mellan Karleby och Pedersöre, där hittar du Lepplax.
//kaj
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Finland?

Hemma igen!
Skyndade iväg igår för att rabiesvaccinera "pudlingarna" ... då slipper jag åka ensam till våren, då Kjell och hundarna kan följa med.
Allt gick bra ... vägarna var fina ... ABC- mackarna har fin service, flera av dem har latrintömning, vattenpåfyllning, dygnet-runt öppet och då kan man passa på att stå där över natten.
Mycket bra träning i "campingliv" för en nybörjare! Om ett par år törs man kanske ge sig iväg söderut!:D
"Esse-Bo", skulle fyllt på gasol innan resan, som du sa! Hade för bråttom och blev tvungen att köpa en finsk flaska, som inte går att byta i Sverige.
De säger att man lär sig av misstagen ... och det funkar nog på mig också! :wink: //Pirkko
 
Senast ändrad:
Toppen