• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeljus?

bilbo

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Gullspång
HBK-Nr
578
Medlemskap
2024
Troligen finns det 12 v eller batteridrivna värmeljus. Ev. missade jag dessa på mässan. Finns det någon som kan ge tips på var jag kan få tag på dessa.
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Värmeljus?

På Rusta finns flera olika. Vi har köpt 4 st matterade glas där man placerar 4 "värmeljus" med glimmandegula lysdioder. Kostade bara 99:- inkl laddare. Jag skavde av lite på laddarplattas klackar så kunde glasen stå upp-och-ner ovanför "ljusen" när de laddades eller skulle förvaras under färd. Mycket trevliga att ha i fönstret - fast man får kanske någon orolig blick från förbipasserande...
Hälsn. Boo
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Värmeljus?

Finns också på Clas Ohlsson för 49:- st. Det är en frostad glasljusstake med batteridrivet värmeljus som glimmar och varierar i ljusstyrka precis som ett riktigt värmeljus. Drivs dock av AAA-batterier.
 
P

.PGS Hymer

Guest
Sv: Värmeljus?

På tal om värmeljus.Är det någon fara att använda vanliga värmeljus i husbilen .om man har typ 4st brinnande för både värme och mysfaktor = öppen låga o gasol ?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Värmeljus?

Knappast farligt ur gasolsynpunkt. Du vågar väl tända spisen?

Men det kan vara lite riskabelt med värmeljus om det är lite trångt och ljusen inte står på ett riktigt säkert sätt. Ett vält värmeljus kan flamma upp och antända inredningen om man skulle ha otur.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Värmeljus?

Man får väl anta att du inte har gasolläckage, och då är det inte ett dugg farligt! Jag har ju för min del pilotlåga till både värme och kyl, och det är ju också öppna lågor!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Värmeljus?

Glömde att skriva att det finns en annan fördel med de elektriska värmeljusen:

Ställ dem på bordet ute en blåsig dag. Dina grannar som inte är med i HBK kommer att undra varför dina värmeljus inte blåser ut, det gör ju deras :wink: !
 

bilbo

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Gullspång
HBK-Nr
578
Medlemskap
2024
Sv: Värmeljus?

Tack för tipset har varit ute och kollat. Mysfaktorn kanske inte är detsamma som levande men man kan lämna bilen och känna sig trygg och det ser trevligt ut när man kommer tillbaka under den mörka årstiden. MVH Anita
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Värmeljus?

Gokväll..

Har köpt batteri värmeljus på Jula i helgen..2-pack för bara 19:-, ser mkt äkta ut..flimrar så fint..dom lyser för fullt nu...:wink: kanon att ha i husbilen..så spar man lite batteri samtidigt..:twitcy: Köpte många på en gång..(drivs med batteri 2032).

Hälsn från ett lysande Smebacken..Lotta & stefan
 
Senast ändrad:

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Värmeljus?

"Riktiga värmeljus" kan ställa till stora problem om de välter och innehållet rinner ut. De kan formligen nästan explodera.
En katt rev omkull en "grupp riktiga värmeljus" som fick till följd att det tog eld i en soffa. Hela huset tog sedan eld och katten blev innebränd. Ägaren hann dock ut. Försiktighet med riktiga värmeljus alltså.

P.S. det finns även batteriljus "nästan riktiga" till gravlyktor. Dessa lyser hela vintern.
Tacksamt om man bor en bit ifrån.

(Idag skall ju alla köra med förkortningar jag säger HTH. vilket betyder ha trevlig helg).
 
Senast ändrad:
Toppen