• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var köpa ett gel-batteri?

F

F.d. 3753

Guest
Vi har bara ett 90A gel-batteri i bodelen och ska införskaffa ytterligare ett.
Var kan man lämpligast och kanske billigast köpa ett bra gel-batteri?
Har letat på nätet men har svårt att finna något. Eftersom det är ganska tungt och dyrt att skicka så måste man hämta det och helst inom 10-15 mil.
Jönköping, Linköping, Kalmar Västervik och Växjö är lagom hämtningsavstånd, gärna närmare.:wink:
Någon som har koll på detta?
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Var köpa ett gel-batteri?

Det är viktigt i laddningsyfte att batterierna är lika gamla, så att komplettera ett äldre gel med ett nytt kan vara en dålig investering om du inte får det billigt.
Jag gjorde själv den missen för några år sedan vilket resulterade att jag fick byta ut bägge batterierna nu i somras. Mina batterier gick ej att få fulladdade förra sommaren, alltså direkt efter garantin gått ut tyvärr. Jag hade ett Sonnenschein 85Ah fr -02 och ett Global 85Ahfr -04
Nu har jag 3st nya slutna fritidsbatterier a100Ah/st fr Biltema för samma pris som 1st gel. Jag kan byta batterier i princip varje år om jag vill för den kostnad som gel-batterier drar.
/Lars
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Var köpa ett gel-batteri?

OK Lasse!
Har hittat batteriet på Kama Fritid.
Det heter Exide-Gel och är på 90A.
Har inte hittat något pris ännu.
Det batteriet vi har nu har bara suttit i bilen ca 3 veckor så det blir inte så stor skillnad på åldern.

Suttit och läst igenom manualen till invertern men där står en massa men inget om att den stängs av när man kopplar en 220-laddare till batteriet.
Nu spelar det ingen roll alls men hade varit intressant att veta hur det går till.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Var köpa ett gel-batteri?

Nu har jag forskat och hittat det jag sökte!
Batteriet heter Exide G80.
http://www.exide.nu/annonser/pdf/Exide_gel.pdf
Ringde runt lite till återförsäljarna som finns på Tudors hemsida.
Tudor är tydligen generalagent för Exide.
I Vimmerby fanns det 2 st återförsäljare.
AD-center/CMB Auto ville ha 2528:- inkl moms och miljöavgift.
Lantmännen 2096:- inkl allt och då skulle dom lämna lite rabatt eftersom dom hade en kampanj. Det satt tydligen i fodervagnar, vad nu en fodervagn är för något.
:wub:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Var köpa ett gel-batteri?

Hejsan Lasse,

Vad menar du med fritidsbatterier, menar du att du anvander vanliga startbatterier till inredningen ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Var köpa ett gel-batteri?

Belgien/ Jag kanske utryckte mig lite ospecificerat när jag skrev fritidsbatteri. Det batteri som jag köpte på Biltema har artikelnr: 8041001 och heter MARINBATTERI SMF 12V 100AH och inget annat. I den samlade texten om detta batteri står det bl.a Fritidsbatteri,lämpligt för båtar, husbilar, camping etc.
Jag köpte 3st, ett till bilen och två till bodelen. Kostnad 798skr/st.
Biltema Sverige

/Lars
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Var köpa ett gel-batteri?

Fritidsbatterier är bly/syrabatterier som är konstruerade för långsam urladdning under längre period och klarar djupare urladdningsnivå i motsats till startbatterier som är konstruerade för stora strömuttag under kort tid.
 
Toppen