• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips om husbil för vinterbruk???

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Hej alla glada husbilsägare!

Vi är en familj med två vuxna och två barn som nu är två resp fyra år gamla. Vi hade tänkt att köpa en begagnad eller ny husbil. Vi har funderat igenom hur vi vill använda den, och vi vill kunna använda den fullt ut även på vintern, alltså bo i på t .e.x. skidresa.
Vi vill ha en med alkov, där vi vuxna kan sova, och sen helst våningssäng (barnkammare) till barnen. Vi tycker även att det är viktigt att det finns ett rejält garage, för vi vill såklart använda den jättemycket på sommaren också. Då har vi med oss cyklar, cykelkärra till barnen och två kajaker (och nej, vi är inte tyskar....!).
Kanske vi kan få lite tips om vilka tillverkare som gör husbilar för vinterbruk, och vilka fallgropar som finns, vad vi bör tänka på o.s.v.
Priset spelar en viss roll, men vi gissar att det kommer att kosta 300-500 tusen, men kan vi få tag på nåt begagnat för 300, så är vi glada!
Kom med tips, alla som vet nåt om detta!
Tackar på förhand!:rolleyes:
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Tips om husbil för vinterbruk???

Hej Ludde!

Jag tycker persomligen att alkov inte är så bra! du säger att ni vuxna ska sova där, men det vill jag säga att är ett visst trix att ta sig i och ur, om du ska använda husbilen på vintern så tycker jag att det fungerar bäst med vattenburen värme, vidare så är det bra med dubbelgolv när man är ute på vintern blir inte så kallt på golvet.

Bra bilar som fungerar bra på vintern är T. ex. Neismann, Dethleffs eller Knaus och andra bilar som har Alde vattenburen värme, sedan så tycker jag att det är mysigare och mera plats med en helintegrerad och en helt annan rymd i en integread
och så får du ett annat andrahandsvärde på en helintgrerad husbil.

Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Tips om husbil för vinterbruk???

Hej igen Ludde!

Har du tittat på Blocket där finns några Neismann 6 bäddars bilar.

Gunnar
 
Toppen