• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Normandie, Bretagne, Loiredalen hösten 2007

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Under tre veckor i slutet av september till mitten av oktober utforskade vi varje liten stad och by längs den franska atlantkusten från Dunkerq till Nante. Vädret lite si och så som det skall vara under denna tid av året. Trots off-season många husbilar ute, framför allt franska, men även några tyskar och holländare. Men, inte en enda svensk husbil såg vi under dessa tre veckor förrän vi på hemvägen passerade Alsace.

Jag tycker det är på sin plats att lämna några allmänna intryck.

De flesta orterna av intresse i Normandie och Bretagne är täta turistorter, där kommunerna säkert har bekymmer med husbilar och husvagnar under högsäsong. Detta har medfört att det på många ställen finns generella förbud för "camping", husbilar inkluderade. Många platser som anges i t.ex. "womo" är nu förbjudna. Många parkeringsplatser har bommar på cirka 2 meter över infarterna. Det är tydligt att vissa orter inte alls vill ha husbilar. Men de flesta orterna har dock ordnat en speciell plats för husbilar för ordningens skull. Dessa varierar i infrastruktur, vissa endast en parkeringsplats, andra med vatten, avlopp och el. På många platser gratis, på andra till måttliga priser, 4 - 10 euro. Vissa platser i ett undangömt hörn, andra på stans bästa plats. De flesta campingplatser var stängda för säsongen.

Vägarna är av god kvaliet och helt fantastiskt skyltade, alla med vägnummer. Husbilsplatser ofta väl skyltade. Även om många saknar infrastruktur så finns många separata ställen där vatten kan fyllas på och avlopp och toalett tömmas. Oftast i form av speciella apparater (Eurorelais) som matas med några enstaka euro.

Fransmän pratar bara franska, men är allmänt trevliga och hjälpsamma. Lätt att parkera och handla i de stora varuhusen, Carrefour. L. Leclerc etc, med mat och dryck som gör matlagning helt fantastisk. I hamnarna kan oftast dagsfärsk seafood handlas.

Utanför turistorterna saknas officiella husbilsplatser, men i gengäld kan man parkera på torget utanför gendarmeriet, och den lokala polisen åker omkring och ser till att allt är lugnt.

Jag har bifogat de platser vi övernattade på med små kommentarer som en zip-fil. Kopiera över filen till din dator och byt ut .zip mot .kmz så kommer de att visas i Google Earth då du klickar på filen. På många platser finns foton som visar omgivningarna.

Sammanfattningsvis, Frankrike är ett bra husbilsland.

Bästa hälsningar till er alla

Håkan
 

Bilagor

  • Frankrike hösten 2007.zip
    5,8 KB · Visningar: 375

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Normandie, Bretagne, Loiredalen hösten 2007

Intressant, vi planerar att vid något tillfälle besöka de kända platserna från II-världskriget. Besökte du några av de platserna?
Har du tid att under reseberättelser skriva lite resetips, platser av intresse etc?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Normandie, Bretagne, Loiredalen hösten 2007

Har bare lyst til å komentere det med høydehinder. Det er ikke alltid for å stenge ute bobilturister, men for å hindre at "sigøynerene/de reisende" skal slå "leir". De med hvite kassebiler og campingvogner, de kan okkupere store områder og vil ikke flytte seg. De er ofte så mange at det må store mannskaper til for å flytte dem og det tar ofte 3-5 dager før det blir tatt affere og de flytter. Denne ekstrabelastningen ønsker ikke de som setter opp høydehindrene og ha derfor lager de disse fyske hinderene. Opplysningene har jeg fra franske venner for jeg har også sett meg lei på de hindrene, nå forstår jeg det mye bedre og tar det til etterening. Førøvrig er det sikkert like mange bobilparkeringer i Franrike som i Tyskland, man må bare finne dem og det utgitt mange bøker som angir dem.
Ellers er det alltid artig å lese reiseberetninger, så takk for den.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Normandie, Bretagne, Loiredalen hösten 2007

Monica & Robert,

Det mest kanda fran 2:e varldkriget ar onekligen ett stalle som heter Arromanche. Mitt i byn ligger finns det en gratis parkerplats for 15 husbilar (inga fasciliteter) och endast 200m walking distance till museum - beachen dar ligger fortfarande dom pramar som anvandes for repratiering.

Parkerplatsen ar mycket popular sa man ska vara dar senast vid middagstiden for att fa en plats sedan ar det kord och blir hanvisad till den betalande kommunale parkerplatsen som ligger ovanfor for € 20-25 /24u med alla fasciliteter.

Finns det mera interesse ska jag leta up GPS co-ordinater till bagge parkerplatser.
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Normandie, Bretagne, Loiredalen hösten 2007

Monica & Robert,

Det mest kanda fran 2:e varldkriget ar onekligen ett stalle som heter Arromanche.....


Er tømme / fyllestasjonen i Arromache tatt bort?
Vi var der for et par år siden, og lå på en ställplatz ved tennishallen, hvor det fantes en automat ( tror det var en Eurorelais), for tømming av toa, fylling av ferskvatten og et par uttak for el mot en liten betaling i mynt. Parkering var gratis.

Et par tips om man vi få litt følelse med hva som virkelig har foregått i området er å ta en tur til den spesielle biografen som ligger på åskanten på høyre side rett før ankomst Arromanche om du kjører kystveien. Dette er en 360 graders bio som viser på fler skjermer samtidig. Følger du kystveien videre, er også Point du Hoc et sted som bør besøkes.

Vi har vært i området flere ganger, og historien "sitter i" hele området. Det er flere små museer og aktuelle steder langs hele ruten, og de fleste er godt skiltet.

Med hensyn til huspilsparkering i Frankrike, så har vi bestilt et par bøker fra camping-car : Le premier guide Européen des aires de services pour campingcar . på denne websiten kan du også søke deg frem til husbilsplatser i det området du skal reise til.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Normandie, Bretagne, Loiredalen hösten 2007

SiwEr 899,

Sorry, kan bara skriva ner vad jag sag for 2 veckor och da fanns det inga fasciliteter kvar, det var vissa vag reparationer pa gang sa vem vet sa kommer vattenfyllning och el anslutning (inte indivuellt) tillbaks som det var forra aret.
 

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: Normandie, Bretagne, Loiredalen hösten 2007

Hej!

Vi stod 3 nätter på ställplatsen i Arromanches i somras (juli) och då var vatten- avloppsanordningen i funktion alldeles intill platserna.

Ställplatserna var ganska trånga, men för övrigt så befann man sig mitt i byn och alla dess intilliggande krigsskådeplatser/-museer - rekommenderas

Hälsn Dan P, alias "Krabban"
:D
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Normandie, Bretagne, Loiredalen hösten 2007

Krabban,

I somras fungerade allting perfect, tror snarast att under den icke turistiska periode kommunen gor underhall sa allting stangs av vilket jag bevittnade for 2 veckor sen.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: Normandie, Bretagne, Loiredalen hösten 2007

Belgien 1,

Så tror jag också det är, dvs att man underhåller utrustningen under lågsäsong.

Vad tyckte du om bredden på platserna? Det var väl max 70 cm på var sida om bilen - tur att man kunde öppna dörrarna. Vi tyckte ändå att fördelarna med platsen uppvägde nackdelarna.

Hälsn Dan P
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Normandie, Bretagne, Loiredalen hösten 2007

Krabban,

Avstandet mellan husbilarna ar ju urdaligt, jag tror det ror sig om 60-70cm. Precies ovanfor finns den kommunale campingen men tycker for vad man far det inte ar vard. Har hort talas om att det kommer en ny free parking pa gangs avstand fran beachen men ville inte avsloja vart sa det ar bara spekulationer, hoppas att jag har fel for Arromanche ar ett mycket trevligt stalle.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Normandie, Bretagne, Loiredalen hösten 2007

Är dety någon som har kordinaterna på den i Arromanche i stan alltså?
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Normandie, Bretagne, Loiredalen hösten 2007

49 gr 20 min 20.36 sek N, 0 gr 37 min 33.11 sek.

Husbilarna syns fint på Google Earth.

Men vet inte hur ny kartan är.

Hälsningar

Håkan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Normandie, Bretagne, Loiredalen hösten 2007

Stellplätze in der Nähe von Arromanches
49°20.35' N 00°36.85' W 0.68km
14117 ARROMANCHES LES BAINS P du cinéma .[N]
Nächtigung/Übernachtung/Parken (allgemein) möglich
womo-sp.org, APRS

49°20.20' N 00°37.52' W 0.73km
14117 ARROMANCHES-LES-BAINS 14SP ~ CP [N/Ve/S]
Nächtigung/Übernachtung/Parken (allgemein) möglich
Frischwasser gegen Gebühr, Entsorgung frei
Strom verfügbar, Zusatzgebühr
womo-sp.org, APRS

49°20.33' N 00°37.53' W 0.89km
Öffentlicher Stellplatz beim Campingplatz
Arromanches-les-Bains
BA08 S. 97 Karte 1D2, APRS

49°20.37' N 00°37.57' W 0.97km
14117 ARROMANCHES-LES-BAINS Rue Carpentier, 14SP [-/Ve/T/g]
Frischwasser gegen Gebühr, Entsorgung frei
Toiletten vorhanden, Zusatzgebühr
(Stellplatz-)Gebühr bis 8€/24h (2 Personen)
womo-sp.org, APRS

49°16.81' N 00°41.85' W 8.32km
14400 BAYEUX P Rue St.Laurent ?[n/-]

womo-sp.org, APRS

Google Maps
Quellen: Bordatlas (1) / Stellplatzatlas(0) / DL3EL(0) / rentocamp(0) / womo-sp.org(4)
MobileEdition, 21421 entries found in database, 5 entries printed - ba.pl 1.5.001w DL3EL ©2007 [954179]
Geocoding mit freundlicher Unterstützung von Google
 

Bilagor

  • arro.jpg
    arro.jpg
    52,9 KB · Visningar: 540

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Normandie, Bretagne, Loiredalen hösten 2007

Tack så mycket kanon info tack tack.Knarrevik du som verkar veta det mesta har du några bra tipps i Bretagne?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Normandie, Bretagne, Loiredalen hösten 2007

Nej, jag har inga bra tips för Bretagne eftersom jag inte varit där själv. Däremot finns det ett bra verktyg för att söka ställplatser ur 4 databaser. Verktyget funkar bäst söderut i Europa men funkar i viss mån här i Norden. Jag gjorde en översättning som finns här: Ställplatser för husbil .

Efter att ha fått fram listan som man själv kan begränsa med avstånd och antal kan man klicka på översta orten och på så sätt få fram Googles karta i olika skepnader.

Jag hade god nytta av den på min resa till Moseldalen nu i maj.
 

Bilagor

  • bretagne.jpg
    bretagne.jpg
    191,4 KB · Visningar: 41
Senast ändrad:
Toppen