• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vindgenerator

etlam

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
1677
Medlemskap
2024
:confused: Jag har införskaffat en mindre vindgenerator en Rutland 503. HUvudsakligen för jag använder min husbil som en vanlig bil också men har inte tillgång till el. Trots 200 W solpanel räcker ine detta under vintersäsongen. Eftesom jag bor i Helsingborg så blåser det enhel del under vinterhalvåret. Problemet jag har är att jag tänkt mig typ ett teleskåprör( aluminium el rostfritt) så att jag lätt kan sätta på generatron då jag står still. Jag har upptäckt att det är svårt att få tag i rör som går in i varandra.Åtminstone de dimensioner jag söker. Tappen på generatorn styr det hela. Tappen är på 31,7 mm och det minsta rörets innermått bör ligga på 30-32 mm. 1 mms spel bör det vara. Är det någon som har tips på var jag kan finna dessa rör.
etlam
P.S
Jag har varit i Spanien i vintras. Fricampade till största delen och hade då inga problem med att solcellerna inte laddade upp batterierna helt.
D.S.
 
F

F.d. 50005

Guest
Sv: Vindgenerator

Hej
kan du använda fyrkantrör? I så fall tror jag att det finns möjlighet att hitta, t.ex 35x1,5 eller 35x2 mm, då blir större dimensionen 40x2 t.ex. SCAPA och PRIFILGRUPPEN är ett par företag som tillverkar aluminiumrör mm.
Lycka till!
Agne
 

etlam

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
1677
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator

Intressant tips Rutger. Visserligen är varje rör ganska klena, men eftersom jag inte ska höja generatorn så högt så blir det kanske stabilt ändå.
Fyrkantrör skulle väl också kunna användas, men då måste en adapter emellan tlllverkas.
Tack för tips
Etlam
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator

Hej Etlam!
Kan du ge lite info ang effekt etc på din vind-mölla! eller tips om var man kan hitta detta. Just nu pågår ju på en annan tråd el-verk eller inte elverk som bullrar! Kan detta vara ett alternativ?
Solceller och vindkraft, slår också på en annan tråd ang miljöförstöring!
oj - oj.
"men va fa.... batterierna e slut nu, jag kan inte vänta på vind å sol" Men vem har bråttom?
Ta´t lugnt!
Fredrik;)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator

När jag var nere i småbåtshamnen i Skanör upptäckte jag att en del vindgeneratorer på båtarna var ganska högljudda. Detta verkar variera kraftigt mellan olika modeller och fabrikat, vissa var näst intill ljudlösa.

För ett par år sedan läste jag på engelska husbilssidor om gör-det-själv generatorer. En modell som verkade smart var den där generatorn har sin axel lodrätt och sedan har ett skovelhjul som roterar horisontellt. Därmed blev det få rörliga delar, enkel byggnation och enkel överföring av elen. Tyvärr kan jag inte hitta dessa sidor igen. men det kan kanske vara ett alternativ för den som vill experimentera själv.
 

etlam

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
1677
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator

Hej . Jag har en Hymer 514 B och jag resoner som så att visserligen ger den inte så mycket men å andra sidan börjar den att ladda vid 3-4 m/s och laddar den 24 timmar så vid 1 A så har jag förmodligen laddat upp batterierna. Så jag tro på den här lilla.
Etlam
P.S Om två veckor åker jag söderut så jag hoppas att jag kan få detta klart innan dess.
D.S
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator

De där rotorerna med vertikal axel har en dålig verkningsgrad, kanske bara en tiondedel av en propellerturbin.
Satsa på propellerturbiner, gärna med den där ringen som förbinder bladspetsarna, är den riktigt utformad kan den ge lite extra.
;)
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Vindgenerator

Fast å andra sidan..om man som jag tillbringar många dagar i våran södra grannland så inte upplever jag att det blåser så kolosalt att det skulle vara värt att satsa på vindgeneratorn.Det blåser i Sverige..det blåser i Danmark..och sen kommer man till Tyskland och blåsten är borta...konstigt,men så är det..så nån vindgeneratorn...nja:)
 
F

F.d. 10180

Guest
Sv: Vindgenerator

Hej! Kolla generatorn den skall ge tillräkligt med ström vi hade inte några problem med ström vi var i Spanien / Portugal i 4 mån 07 var fri kampare i 1.5 mån vi hade även TV- dvd inga problem
Verkstan
 
Toppen