• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteristrul suck

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Hejsan vänner.
Var i Kroksjön i helgen för att koppla av lite, det blev nu inte så, gasen tog slut kl 03:00 natten mellan lördag och söndag, smällar man får ta, men nu till min fråga.
Jag hade fulladdade batterier enligt mätaren i bilen, har två stycken 85 amp alltså 170 amp. totalt, trotts detta tog strömmen slut på lördag kväll?
Jag var mycket noggran med belysningen på fredagkväll och lördag, använde så lite som möjligt, däremot var gasolvärmen på hela tiden, och jag tror fläkten då går kontinuerligt.
Men jag tycker batterierna borde räckt längre, har visserligen biltema fritidsbatterier i, man kanske får vad man betalar för.
Kan ni hjälpa mig med detta?
Ha en underbar dag.
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Batteristrul suck

Hej kejo20

Det bästa du kan göra är att belastningsprova batterierna.
Då får du reda på om det är dax att köpa nya

Gurra
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Batteristrul suck

Låter märkligt..

Om du var laddad med 170 amperétimmar, så förefaller det som batterierna är kass eller att du har någon form av kortis eller dyl. som drar ur.

Värmefläkten går väl dessutom med lite varierande fart - dvs inte full förbrukning konstant.

ds
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Batteristrul suck

Truma 6000 drar enl spec: Power consumption of 0.2 – 5.6 A, 1.4 A on average. Fullladdat 170 Ah skulle i så fall räcka minst 75 timmar om man har en batterifaktor på 1.6 och man inte vill djupurladda batteriet.
 
Senast ändrad:

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Batteristrul suck

Hej igen.
Nej det stämmer, den varierar i fläkthastighet beroende på om termostaten slår till, jag börjar tro att betterierna är kassa, dom är dock bara ett år gammla men som sagt det är biltemabatterier, skall prova att belastningsmäta dom snarast.
MVH KEJO
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Batteristrul suck

Det är säkerligen batterierna som är kass, Biltemas kan hålla i fem sex år om man har tur men oftast så har dom gett upp inom ett år. Jag fick i förra veckan reklamera 2 st Biltema gelbatterier för mc som var nya men kass. Satsa på ett par Global batterier tycker jag, dom brukar det aldrig vara några problem med.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Batteristrul suck

Verkar som biltemas batterier har blivit sämre med åren. Har haft en Dodge van som jag stoppade in ett nytt batteri runt år 2000 och det lirar fortfarande enl nye ägaren. Trots upprepade misshandlingar då det stått overksamt och laddat ut på vintern.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Batteristrul suck

Hej Kejo!
Har en likadan bil (Hobby 750) som du har, kolla på följande HBK-länkar ;

1) "Celler i skick", kontroll/konditionstest av batterierna - inlägg 11.
2) "Elförbrukning fr 12-voltsbatt", förbrukn mm för för min Hobby 750 - inlägg 1.
3) "Elverk eller inte", laddn av batterier/ bla kapacitet i batteribank - inlägg 39.

Kolla vilken typ av batterier som du har till bodelen tål de upprepade (hur många djupurladdningar) ner till 20% laddn kvar (här kommer oftast priset in i bilden)?

Det är sällan batterier är behäftade med fabrikationsfel, vanligare att "fel batterier används på till fel ändamål eller på fel sätt". T.ex ett startbatteri används till motorn (högt strömuttag amp och tål inte djupurladdning), ett fritidsbatteri används till bodelen (lågt strömuttag amp och kan djupurladdas) och dessa batterier har "helt olika användarprofiler".
Mvh, Bengt 333
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Batteristrul suck

Hej!

Nog är väl detta typiskt varför i hela friden tar gasolen slut på natten
är som den där uppe vill spela oss ett spratt. Ja detta om batterier är ett kapittel för sig men som sagts tidigare så är Global bra batterier sedan så gör Banner super bra fritidsbatterier, kanske jag har lite förutfattad mening men jag är övertygad om att lågpris batterier är sämre, för det är ju trots allt sdå att man får de man betalar för. Lågpris batterier har ett sämre innehåll för annars kan dom inte vara billigare.

Gunnar
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Batteristrul suck

Hej Gunnar.

Jag bara säger så här: Har Du hört talas om någon som INTE har fått slut på Gasolen på natten?

Jag har det inte!

Vi låg en gång uppe i Sälen, det var 35 minus och jag vaknade på natten och det var Svinkallt.

Familjen låg och sov och jag fick gå ut för att skifta tub (på den tiden så var inte automatiska omkopplare uppfunna) Jo, de va dom, men jag måste få framställa det så för att det låter bättre.???!!!

Det är lagen om all-------- jäv-----t.
Men nu vet du att nästa gång är det mycket enkelt.
Ta det vackert där ,ute hls kurt:D :D :D :D
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Batteristrul suck

Man brukar få vad man betalar för när det gäller det mesta. Man kan ju även se det så här: Om man har två batterier i bilen och köper två av hög kvalitet så kostar det väl ca 2000:-. Köper man två lågpris så kostar det väl ca 1000:-. Om man nu är ute och fricampar och blir utan ström så att även värmen försvinner så är det ju ingen hit direkt och har man otur så måste man kanske ringa efter en bärgare eller servicebil som kommer och startar upp bilen åt en. Det kostar minst 1000:- och där har man redan förlorat vinsten på batterikostnaden plus att man fortfarande har två dåliga batterier, för mej är det inget svårt val!
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Batteristrul suck

Tyvärr finns det inte alltid ett rakt samaband mellan pris och kvalitet. Jag har tvingats byta mitt bodelsbatteri Exide Gel efter 2,5 år trots att laddning etc funkar klanderfritt. Det är inget billighetsbatteri direkt men det fanns väl en kännare som kände att nu hade garantitiden om två löpt ut..... *L*

Däremot berättade min husbilsdoktor på ToLuRent att de nu sätter in an ny sorts batterier kallade AGM i bodelarna. Det är nog en sorts efterföljare till Gel och har fått mycket goda vitsord. Nån som vet nåt mer om dessa?

Ha det gôtt i höstmörkret - imorgon kommer stålspiken på bilen!

:D
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Batteristrul suck

Hej Kejo. Jag råkade ut för samma sak för några veckor sedan med 2 st. 110 amp. fritidsbatterier från Biltema. Batterierna var fulladdade men tog slut på 24 tim. normal förbrukning. Jag laddade upp dom igen och tog in dom till Biltema i Hbg och bad dom göra en test. Testen visade fulladdade batterier men kraftlösa, samma resultat på båda. Vi återbetalar batterierna om dom är under 2 år och kvitto finns, fick jag reda på av tjejen som utförde testen.
Och kvittot fanns kvar i pärmen där hemma 23 mån gammalt. Jag fick tillbaka hela beloppet kontant utan disk. En eloge till Biltema!
Nu har jag satt i 2 st. Banner 95 amp. AGV batterier som sägs va bra. Betydlig skillnad i pris. Vi får se hur länge dom håller. Jag har haft hög förbrukning av batterier, men det blir väl så när bilen används ofta.
Krister.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Batteristrul suck

När jag kollade på elblocket i våran Hymer så såg jag en knapp som kunde skiftas mellan GEL och SYRA. Den stod på GEL eftersom vi har GEL-batteri i bodelen. Om laddaren enbart är byggd för syrabatterier och man har satt in GEL-batterier kan livslängden på GEL-batterierna bli kortare.
Kolla detta innan ni sätter in nya GEL-batterier!
 
Toppen