• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frihet

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Frihet är det största ting, som sökas kan, all världen kring....

Är det någonting som förenar husbilsmänniskorna, så är det väl just möjligheten till den stora friheten i att kunna resa runt i det mobila hemmet och se andra kulturer, andra miljöer utan att behöva "dväljas" i guppens trygghet.

Egoism utropar den fåkunnige; dessa priviligierade "moderna nomader" skrapar bara lite lätt på ytan på dom orter och platser dom "passerar" ock åker vidare, närmast lättsinnigt och oengagerat och ser fram mot nästa intryck "bakom närmsta vägkrök", där nästa "upplevelse" väntar.

Skulle dock någon lyckas "smita" förbi ett barnhem i Polen, så kommer i alla fall minnet av dom intrycken som då förmedlades att belasta samvetet ett tag framöver!

Det är just detta jag försöker få in i "era arma skallar". Jag tror mig veta att ni inte har en aning om vad som försiggår i dessa polska barnhem.

Väl veta vi att "Den Store Eu" arbetar för att utjämna klyftorna i vårt vackra europeiska bygge, väl sjunga vi i kör i Beethovens "9:a": Alle Menschen... u.s.w. aber doch!

Ursäkta detta mitt utbrott, men jag mäste försöka igen och igen att öppna ögonen hos mina "husbilskamrater" för vad som pågår, bara en dagresa (per exempelvis husbil) ifrån oss.

Förlåt mig, Jag har varit på kalas och då kan jag bli lite "svulstig".

Jappe
 
Toppen