• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gasolflaska av bakelit?

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Har funderat på att byta mot bakelitflaskor eftersom de är lättare och att de är delvis genomskinliga. Lätt att se hur mycket gas som finns kvar.
Är dock lite fundersam över om de är lika "säkra" som de "vanliga". :confused:
Tar tacksamt emot synpunkter och erfarenheter!:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24280

Guest
Sv: gasolflaska av bakelit?

Tja,vet ej om bakelit skulle vara säker som förvaring av gasolen.Men Komposit flaskor är säkra,annars skulle dom inte säljas.Fast vissa säger att dom är lite sämre på bredgrader i kalltklimat,alltså vintertid.Gasolen har svårare att förångas än i stål eller aluminiumflaska:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: gasolflaska av bakelit?

Jag antar att du menar KOMPOSIT flaskor.:confused:

Personligen så har jag använt dessa flaskor i mina tidigare bilar. Jag har haft mycket god erfaring av dessa.

Om dom är säkrare än dom "gamla" är inte jag rätt person att kommentera, det finns säkert bättre kompetens på detta område än mig.

Dom rymmer 23,1 liter gasol eller Motorgas vilken man vill kalla det eller LPG.

Fördelen som jag ser det är att dom är lättare än dom gamla flaskorna.

Hoppas att Du fått någon info men det finns så mycket kompetens i klubben så det skulle förvåna mig om du inte får ett bättre svar än det från mig.
Hls från Kurt.
:D :D
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: gasolflaska av bakelit?

Det är nog komposit jag menar.:wub: Är den flaskan delvis genomskinlig,så att man kan se hur mycket gas det finns kvar?
Har försökt hitta bilder på nätet, men det gick inget vidare!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24280

Guest
Sv: gasolflaska av bakelit?

Visst kan du se hur mycket gas finns kvar,fast jag tycker att AGA,s flaska är lite sämre ur den synkpunkt.Dom första Airliqiud ()var mycket bättre ur den synpunkt.Hittar du inte på nättet..gå in på AGA,s sidan så tror jag att dom har allt upplysning.:)
PS Tack Åsa,kunde inte stava DS
 
Senast redigerad av en moderator:

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: gasolflaska av bakelit?

Jaaa ... nu ser jag!
Tack Asawi för länken (det heter väl så?)! Nu ser jag vad jag menar!!!
Det är den som heter PC 10.
Tack zubac. Ska kolla info om den där airliquid (?) också. // Hälsningar Pirkko
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: gasolflaska av bakelit?

Det där märket vi inte är riktigt säkra på namnet (jag vet inte jag heller exakt vad det heter och hur det stavas!), deras flaskor heter PK10, har jag för mig.
Jag har en PC10 och tycker det går ganska bra att se nivån bara jag kan rucka lite på flaskan så ytan rör sig, men det är absolut lättare på de PK10 jag har sett. precis som Zubac säger.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: gasolflaska av bakelit?

Tänk på att kompositflaskan rymmer 10kg gas mot aluminium-/ståflaskans 11kg. En skillnad på 10% (dvs 10% mer i stål/aluflaskan). Du måste alltså räkna ut emballagevikten per kg gas för att få en rättvis bedömning. Tyska aluminiumflaskor är lättast per kg gas.

Jag antar att du vill ha genomskinlig flaska för att se när gasen börjar ta slut. Det innebär att du måste kika in i gasolkofferten titt som tätt. Jag brukar rekommendera en automatisk flaskomkopplare med elektronisk fjärrindikering inne i bilen som visar när en flaska är tom. Betydligt bekvämare men dyrare. Satsar du på tyska flaskor kan du köpa Trumas flaskomkopplare Duomatic L Plus som är ca 1000:- billigare i Tyskland.
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: gasolflaska av bakelit?

Har en sån där automatisk omkopplare + elektronisk indikering som visar vilken flaska som är på. Men det känns som att jag vill se med egna ögon hur mycket som är kvar, särskilt om den ena är tom.
Indikatorn visar ju först när flaskan är helt tom.
Kan man inte använda automatisk omkoppling på kompositflaskorna?
Det är möjligt att det känns bättre när man blivit mer "varm i kläderna". Som ni förstår är jag absolut gröngöling inom detta!
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: gasolflaska av bakelit?

klart att du kan använda omkopplaren även på kompositflaskorna, flaska som flaska
AirLiquide sålde förra året sin gasolverksamhet till Primagaz och ni hittar deras produkter på anim
de gamla blå Air Liquide flaskorna som nämns tidigare i denna tråd är i dag föremål för ett successivt utbyte eftersom de hade vissa svagheter som i den nya konstruktionen med en mer helomslutande "korg" runt själva tuben. nackdelen är att det är svårare att se in i flaskan och konstatera gasolnivån
jag vill rekommendera de som har flaskor av den gamla typen att se till att de byts ut mot den senaste varianten för att minska risken för olyckor
gasol (propan) har ett energiinnehåll på 12,8kWh per kg inte 14 som nämnts tidigare i denna tråd
sen är det viktigt som Håkan skriver i sitt inlägg att man tar hänsyn till flaskornas rymd vid jämförelser, en kompositflaska rymmer 10kg medan en stål-/alu-flaska rymmer 11kg
visserligen blir ju totalvikten lägre men man får i gengäld inte samma mängd gas
jag har själv i nya bilen en automatisk omkopplare och därmed har man ju tiden för en hel flaskas förbrukning på sig att skaffa en ny vilket normalt är väl tilltaget, vissheten om hur mycket gas som finns kvar i den kvarvarande flaskan är för mig mindre intressant jag vet ju att jag behöver byta den tomma omgående
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: gasolflaska av bakelit?

Tack alla!
Ska fundera en vända till. Kanske lär jag mig lita på dessa små apparater (omkopplaren och den där lampan som visar att flaskan är tom) och göra nåt vettigare istället för att glo på flaskorna!:wink: :D // Pirkko
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55272

Guest
Sv: gasolflaska av bakelit?

Ett närliggande problem är förvaring av flaskorna. Ni som inte har bilen i centralgarage har givetvis flaskorna i bilen. Jag däremot måste bära upp gasolen till balkongen, som är det enda godkända utrymmet i ett flerfamiljshus. Då får det bli komposit-sexa för mig. Vad jag skulle uppskatta vore någon typ av snabbkoppling mellan flaska och reduceringsventil som skulle göra det lite enklare varje gång vi skall ut. Någon som har något bra tips?

Hlsn
Evert H
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: gasolflaska av bakelit?

dom flaskor vi har på den svenska marknaden är normalt utrustade med skruvgänga i anslutningen som kallas POL-koppling
de tyska flaskorna har en annan utvändig gänga, jag har inte benämningen på klart för mig just nu
båda dessa innebär att man måste skruva några varv för att få ett gastätt förband mellan flaska och regulator
det finns ytterligare en anslutningstyp som användes mycket förr när man använde mycket gasol i fritidshus, den kallas H-koppling och är en "bajonettkoppling" som trycks på plats, jag tror det finns regulatorer till denna anslutning att köpa men det kan vara värre med flaskorna, de flesta flaskfyllare vill nog fasa ut denna flasktyp idag till förmån för flaskor med POL-koppling, jag har dessutom bara sett denna flasktyp i 11kg utförande och den heter då H11
en bra länk med info om gasolprodukter och tillbehör är anim där det finns en anslutning med inbyggd regulator till denna typ av flaskor men flasktypen finns inte med i uppställningen
en annan sak när det gäller gasol är att alla komponenter i systemet måste vara CE-märkt, gör inga försök att koppla gasol med annan utrustning än den som är avsedd för gasol och märkt på detta sätt
Räddningsverket har gjort en bra broschyr om gasol som finns att ladda ner gratis i pdf-format från denna plats
Gasol för hem- och fritidsmiljö - www.raddningsverket.se
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: gasolflaska av bakelit?

Det finns en annan variant H 11, jag tror säkert att det finns att få tag i även i sverige, hadde det tidigare när vi tältade och skulle fixa mat, värme och belysning.
MVH
Kastanj
 
Toppen