• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Hej alla HBK:are!

Har ni tänkt över hur mycket 12 voltsel ni förbrukar och har som grund för de lösningar som var och en valt att använda för att "återladda" förbrukad 12 voltsel från bodelsbatterier?

Det skulle vara intressant att höra hur ni andra löst er återladdning av bodelsbatterierna (inte förbruka 12v el, stå vid nätel, etc)

Jag redovisar och kommenterar som exempel vår egen förbrukningsanalys som vi gjort för vår Hobby 750 -03. Jag vill nog tro att de flesta känner igen sig om ni kollar upp den egna förbrukningen (pryl för pryl) och jämför;

Pryl…………………..Effekt i Amp……Anv tid….…...Strömförbr…………
………………………………………….tim/dygn…….Ah/dygn……watt/dygn
-------------------------+------------------+----------------+-----------------+-------------
1) Vattenpump…………...…5……………0,4……………2,0……………24
2) Belysning (snitt)……….….5……………3,5…………..17,5…………..210
3) Värme Truma 6002………2…………...12,0…………...24,0………….288
…./styrn inkl fläkt)
4) Kyl/frys 141 lit…………...0,08………..24,0……………2,0…………...24
….(Tethford autom)
5) TV (36w), receiver (12w),.4,4…………..1,5……………6,6…….…......79
…..konverter 230-12v (5w)
6) PC och annat "smått"…….7,0…………...1,0…………...7,0……....…...84
7) Varmvattenstyrning……...0,25…………24,0…………...6,0…….…..…72
8) Vv-beredare, magnet-……0,04……..…24,0…………...1,0…….…..…12
….ventil (frysskydd)
9) Gaslarm………………….0,2………....10,0……………2,0…………..24
10)Självurladdn av batterier, mm se notat!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
S:a förbr med värmare……………………………………ca 68…………..817
..-"-…….utan värmare…………………………………...ca 44…………..529

Notat till tabellen ovan;
* Fler förbrukare och skilda användningstider och effekter finns givetvis i era enskilda
…fall, ovanstående gäller i alla fall för oss.
* T.ex är bilens stöldlarm inte inräknat, det är liksom bilradio och elfotsteg anslutet till
….motorbatteriet.
* Under sommarens varma del självurladdas batterierna vilket inte sker i lägre temperaturer.

Man bör fundera på att;
Vid generatorladdning/bilkörning laddas bodelsbatterier praktiskt bara till max 80 - 85% och man bör inte "tömma ur mer energi än ner till ca 20% kvar (= batterispänning ca 12 volt) annars minskar man det antal cykler som batteriet kan återladdas.
Ett 100 Ah's batteri innehåller då praktiskt ca 65 Ah till förbrukning (jfr tabellen ovan).

Vår har löst vårt 12 volts behov på följande sätt;
* Dubbla 80 Ah's GEL batterier som tål djupurladdning. Ger oss en användbar
…batterikapacitet på ca 120 Ah
* Vi använder elnätet hemma inte ute eftersom vi mest frikampar. Om vi inte kör
…bilen utan ligger stilla har vi vårt elbehovet täckt för ca 3 dgr på sommare och ca 2
…dgr tidig vår resp sen höst.
* Om detta inte räcker så använder vårt 4-takts elverk som på tomgång laddar våra
…batterier (med billaddaren 15A + en extra laddare 15A, batt är då separerade från
…varandra)

/ Ha en bra helg med egna ev funderingar inför mörker och kyla (och elförbrukning)
..Husbilshälsningar, Bengt 333 (p..u..inte lätt att göra en tabell här inte?!)
 
Senast ändrad:

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Detta svar har jag fått från leverantören:

För tillfället så är våra tekniker på utbildning i två dagar men gällande strömförbrukningen så går det åt ca 1kw/behandling (ca 3 timmar).
Kan du få ut 220V så bör inte detta vara några problem. Vi har haft ett flertal personer som tar med sin maskin hemifrån och åker runt i sin husbil.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Jag skulle använda ett elverk, antingen ett mobilt eller inbyggt.

Mej veterligen får du köra det "överallt" dock inte på flertalet campingar, men där har man oftast 230V.

Att belasta din batteribank med detta uttag skulle kräva en hiskelig massa laddning av den, den tiden kan bli svår att få till, för att få fullt, vilket oftast tar 8-10h.

Så tycker jag :cool:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Detta svar har jag fått från leverantören:

För tillfället så är våra tekniker på utbildning i två dagar men gällande strömförbrukningen så går det åt ca 1kw/behandling (ca 3 timmar).
Kan du få ut 220V så bör inte detta vara några problem. Vi har haft ett flertal personer som tar med sin maskin hemifrån och åker runt i sin husbil.

B-O.
Sådär blir det när man skriver ett och menar ett annat! Troligen menar leverantören att det åtgår 1 Kwh per behandling (energi) och inte 1 Kw (effekt) under behandlingen. Men för att vara säker, vad är det för fabrikat och modell på maskinen?
Göte J
 
F

F.d. 57945

Guest
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Jag tänker såhär att om nu TS skall göra detta på sommaren så behöver han 400w solceller och att solen lyser 3h maximalt för att driva dialysapparaten. Det bör ju inte vara något problem. Sedan en lite större batteribank för att täcka upp om solen nu inte lyser några dagar. Samt ett elkraftverk som ytterligare hängslen och livrem.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Tror ine ett smack att analysmaskinen skulle dra ca 330 Watt.
Tror sanningen att den drar 1000 W
Uträkning
dialys.png
Med andra ord använd Elverk/230
//Arne B
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Du har säkert rätt, men så står det inte i texten vi utgår ifrån.
Skulle vara kul att se databladet på maskinen.

Problemet är att folk blandar ihop efffekt och energi

Energi:
En liten mäninska kan utföra samma arbete(energi) som en stor människa, men den lilla människan får hålla på längre. Energi[J,Ws]=effekt[W]*tid.

En annan form av energi lyfta en vikt en viss höjd W[J]=m[kg]*g(9,81)*h[m].
Vattenkraften är en sådan energi som tas ut. Ett vattenmagasin innehåller lagrad energi som tas ut när man tömmer den till en lägre höjd genom en vattenturbin.
Att gå och handla i Malmö är inget arbete(energi). Malmö är platt dvs ingen höjd inblandad.

Effekt:
En liten mäninska kan inte utföra lika stor kraft(Effekt) som en stor människa. Den stora människan lyfter en större vikt. Dvs effekt.

Arbete(energi)=kraft ggr tid(hur länge man håller på)
Kraft(effekt)=Arbete(energi) per tid.
//Arne B
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Du har säkert rätt, men så står det inte i texten vi utgår ifrån.
Skulle vara kul att se databladet på maskinen.
Den text du ref till är "snurrig", antar att texten/uppgifterna inte härstammar från maskinens "märkplåt, utgör tillverkarens uppgivna fakta" eller kommer från någon elkunnig person!

I bifogad bild (hämtad från Bolins Ellära) ser man de samband som råder mellan effekt P (Watt, kW, etc) resp energi (Wh, kWh, etc)!

Effektuttagets varaktighet/variation under angiven tid = förbrukad energi .
 

Bilagor

  • 2016-11-18 14.33.02.jpg
    2016-11-18 14.33.02.jpg
    1,2 MB · Visningar: 12

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Nu har vi varit på en demonstration av dialysmaskinen och den drar ca 100W. En man som också åker husbil och använder denna maskin har köpt ett Kipor elverk som producerar 1000w. Det är viktigt att det är bra kvalitet på strömmen som produceras. En dialysbehandling varar mellan 4-5 timmar så det är på gränsen att bensinen räcker men det kanske går att fylla på under tiden. Vad rekommenderar ni för fabrikat? Biltema, Jula, Claes Ohlsson eller Kipor?
/B-O
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Nu har vi varit på en demonstration av dialysmaskinen och den drar ca 100W. En man som också åker husbil och använder denna maskin har köpt ett Kipor elverk som producerar 1000w. Det är viktigt att det är bra kvalitet på strömmen som produceras. En dialysbehandling varar mellan 4-5 timmar så det är på gränsen att bensinen räcker men det kanske går att fylla på under tiden. Vad rekommenderar ni för fabrikat? Biltema, Jula, Claes Ohlsson eller Kipor?
/B-O

Honda!
Reservelverk 2015
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Mitt 700 W biltema funkar bra. Jag skulle fundera på att använda en inverter och köra via batterierna och satsa på stora solceller. 100 W i några timmar är ju hanterbart. Annars blir man ju en del begränsad var man står. Inte så kul att vara beroende av att dra igång ett elverk. Självklart måste du ha ett elverk men då kan du ju ha ett billigt som backup.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Solceller är fantastiska, maxa det som går. Men för 100watts uttag under några timmar så behöver du mer kraft. Har du inte en elstolpe så är det absolut elverk som gäller. Välj ett Honda 10i så är du trygg. Lättvikt, bensinsnålt, nästan ljudlöst men dyrt. Hälsar Björn o Lena från Tandådalen Östra i Sälen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Hej, jag har bara tittat genom tråden lite sedan sist jag såg den.

Förbrukningen verkar fortfarande lite luddig tycker jag på en så viktig sak.
Från bl.a. total för en behandling 3000W med då en förbrukning på 1000W i timmen. Till en förbrukning på totalt 1000W och då omkring 300W i timmen.
Till nu bara 100W i timmen, och som som i så fall borde vara vettigast att driva med en fin sinusinverter kopplad till batteriet för säker strömförsörjning under hela behandlingen som oskobe föreslår ovan.
Då skulle det ju vara enkelt att koppla elverket till strömingången på bilen och låta bilens batteriladdare ladda upp batterierna bara en stund/några timmar i stället för att driva maskinen direkt och hela tiden med elverket.

Det skulle ju innebära säker strömförsörjning med fin inverterström hela tiden.
Elverket behöver bara gå en stund för laddning av batterierna beroende på storleken på batteriladdaren, och bekymret med att bensinen inte skall räcka försvinner.
Kravet på att elverket skall ge jättefin ström och absolut inte får bråka försvinner också.
Med rejäla solceller på taket och en solig fin dag så kanske man inte ens behöver starta elverket om man gör dialysen på förmiddagen.

Och sist men inte minst utan att veta hur konstruktionen är på maskinen, men kan en dialysmaskin verkligen ligga på enbart 100W i timmen i förbrukning. Finns det ingen manual med exakta uppgifter på maskinen så man kan bli säker på förbrukningen som verkar skifta i uppgift hela tiden från leverantören, och med absolut rätt uppgifter ta det bästa och säkraste beslutet om strömförsörjningen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Jag tror nog att 100w är rätt uppgifter men det kan ju vara mer vid en uppstart. En patient som jag talade med använde detta elverk som fungerade utan problem https://www.duabhuset.se/index.php?...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt Detta har ju ett rimligt pris. Alternativet annars är att anlita ställplats eller camping med el.

Jag frågade inte hur han kopplade det men förmodligen direkt till maskinen eftersom han körde det hela tiden. Ett sätt är ju som du säger att koppla elverket till eluttaget på husbilen och ansluta maskinen till invertern. Jag har dubbla bodelsbatterier och solceller så elverket kanske inte behöver startas förrän efter ett tag. Det gäller bara att hålla koll på strömmen för maskinen får inte stanna mer än 2 minuter tror jag det var. I så fall får man avbryta och börja om från början då det finns risk att blodet koagulerar i maskinen.
/B-O
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Hejsan igen, ja om den drar så lite som ca. 100W så tycker jag absolut att du skall tänka om lite med driften av den.
En bra batterimätare typ NASA BM1 som det skrivits om rätt mycket. Det finns ju även andra både dyrare och billigare mätare som är liknande.
De mäter ju allt som går ut och in i bobatterierna, oftast mycket bättre än de mätare som sitter original i bilarna.
Med en sådan mätare så vet du exakt hur mycket du har i bobatterierna hela tiden, och när det är dags att starta elverket för laddning av batteribanken. Med 100W i förbrukning så kan du ju ev. klara en hel dialys med bra batterier och bra solladdning under och efter dialysen, när du då kan vara helt säker på hur mycket det finns i batterierna hela tiden.
Ja tror även att en bra och fin (dyr) inverter ger en säkrare strömförsörjning och att då batteribanken bara behöver stöttas av elverket en stund för laddning med bilens laddare under tiden, i stället för att elverket kanske skall gå uppåt fem timmar bara för att producera 100W x 5tim d.v.s. ca. 500W. Dessutom så verkar det ju som även en tankning är påtvingad under gång för tanken inte räcker till tidsmässigt.
I det sammanhanget skulle säkert ett lite billigare elverk duga gott, även om priset kanske inte är helt avgörande för ditt starka behov.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen