• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Hej alla HBK:are!

Har ni tänkt över hur mycket 12 voltsel ni förbrukar och har som grund för de lösningar som var och en valt att använda för att "återladda" förbrukad 12 voltsel från bodelsbatterier?

Det skulle vara intressant att höra hur ni andra löst er återladdning av bodelsbatterierna (inte förbruka 12v el, stå vid nätel, etc)

Jag redovisar och kommenterar som exempel vår egen förbrukningsanalys som vi gjort för vår Hobby 750 -03. Jag vill nog tro att de flesta känner igen sig om ni kollar upp den egna förbrukningen (pryl för pryl) och jämför;

Pryl…………………..Effekt i Amp……Anv tid….…...Strömförbr…………
………………………………………….tim/dygn…….Ah/dygn……watt/dygn
-------------------------+------------------+----------------+-----------------+-------------
1) Vattenpump…………...…5……………0,4……………2,0……………24
2) Belysning (snitt)……….….5……………3,5…………..17,5…………..210
3) Värme Truma 6002………2…………...12,0…………...24,0………….288
…./styrn inkl fläkt)
4) Kyl/frys 141 lit…………...0,08………..24,0……………2,0…………...24
….(Tethford autom)
5) TV (36w), receiver (12w),.4,4…………..1,5……………6,6…….…......79
…..konverter 230-12v (5w)
6) PC och annat "smått"…….7,0…………...1,0…………...7,0……....…...84
7) Varmvattenstyrning……...0,25…………24,0…………...6,0…….…..…72
8) Vv-beredare, magnet-……0,04……..…24,0…………...1,0…….…..…12
….ventil (frysskydd)
9) Gaslarm………………….0,2………....10,0……………2,0…………..24
10)Självurladdn av batterier, mm se notat!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
S:a förbr med värmare……………………………………ca 68…………..817
..-"-…….utan värmare…………………………………...ca 44…………..529

Notat till tabellen ovan;
* Fler förbrukare och skilda användningstider och effekter finns givetvis i era enskilda
…fall, ovanstående gäller i alla fall för oss.
* T.ex är bilens stöldlarm inte inräknat, det är liksom bilradio och elfotsteg anslutet till
….motorbatteriet.
* Under sommarens varma del självurladdas batterierna vilket inte sker i lägre temperaturer.

Man bör fundera på att;
Vid generatorladdning/bilkörning laddas bodelsbatterier praktiskt bara till max 80 - 85% och man bör inte "tömma ur mer energi än ner till ca 20% kvar (= batterispänning ca 12 volt) annars minskar man det antal cykler som batteriet kan återladdas.
Ett 100 Ah's batteri innehåller då praktiskt ca 65 Ah till förbrukning (jfr tabellen ovan).

Vår har löst vårt 12 volts behov på följande sätt;
* Dubbla 80 Ah's GEL batterier som tål djupurladdning. Ger oss en användbar
…batterikapacitet på ca 120 Ah
* Vi använder elnätet hemma inte ute eftersom vi mest frikampar. Om vi inte kör
…bilen utan ligger stilla har vi vårt elbehovet täckt för ca 3 dgr på sommare och ca 2
…dgr tidig vår resp sen höst.
* Om detta inte räcker så använder vårt 4-takts elverk som på tomgång laddar våra
…batterier (med billaddaren 15A + en extra laddare 15A, batt är då separerade från
…varandra)

/ Ha en bra helg med egna ev funderingar inför mörker och kyla (och elförbrukning)
..Husbilshälsningar, Bengt 333 (p..u..inte lätt att göra en tabell här inte?!)
 
Senast ändrad:

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

vet inte exaxt hur mycket bilen laddar när den står på tomgång,men det är väl inga problem att starta då och då...vet inte heller hur mycket bränsle det går åt............:spinny:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.675
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Problemet är nog inte bränsleåtgången, utan grannarna med tanke på ljud, och lukten som blir runt bilen, och inuti bilen. :wideeyed:
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Det beste er å bytte ut gammel batteri teknologi med ny. Kjøp LifePO4 bodel batteri, og det tar alt det kan av ladestrøm helt til det er fullt.
Tåler meget høyt uttak av støm, og holder spenningen oppe, 13,2V!!
Meget hurtig lading, mao tomgang bør kunne aksepteres pga begrenset ladetid.
Har nå 8 mnd med denne teknologi i husbilen og det er bare å glemme bly/agm og gel...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.675
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Även med LifePO4 får vi långa laddtider till 100Ah naturligtvis till viss del beroende på vilka laddare som används. Det blir trots allt störande både för omgivning och boende i husbilen om motorn skall gå i timmar för att ladda batterier, en annan aspekt är ju att vi har förbud mot tomgångskörning i många kommuner.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Kanske det skulle fungera med ett tystgående fastmonterat gasolelverk?
dom låter runt 50db på 7 meter avstånd, kanske går att montera extra ljudämpare och isolera själva elverket så att det går att ha igång bland folk?
1 gasolflaska skulle räcka till 12-15 dialyser ungefär, om jag nu räknat rätt.

annars så tror jag alla människor skulle acceptera att du startar ett elverk om du går fram och förklarar varför, jag skulle då definitivt inte ha några invändningar.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Hej!
Vad tror ni om att köra en dialysmaskin som enligt uppgift drar 1kW/behandling som tar 3 timmar 4-5 dagar i veckan. Vi har solpanel, vet ej vad den ger, dubbla bodelsbatterier gel à 85Ah. Tv-tittande någon timma samt övrig förbrukning.
Tacksam för synpunkter.
B-O
Hej, finns nog inte så mycket att välja på map ditt huvudbehov av el;
Alt 1 = säkrast; elstolpsuttag med 230v och troligen minst 6-8 amp (beroende på vad din dialysmaskin har för krav/egenheter som startström, mm)

Alt 2 = det enda möjliga alternativet är är att nyttja ett portabelt elverk;
¤ Rek ett Honda på 2Kw, bör kunna klara av att strömförsörja din dialysmaskin på rätt sätt, t.ex stabil sinusström, tillräcklig effekt över tid, mm.
¤ Ljud ungefär lika bullrigt högljutt som ett vanligt samtal (= oönskat buller) mellan 2 eller fler personer på ca 7 meters avstånd (dvs ca 57dB). Kan relativt enkelt tystas ytterligare ...
¤ Inköpskostnad ca 15-18 Tkr i inköp, livslängd >5-15.000 gångtimmar.
¤ Elverkets driftskostnad (exkl avskrivning och ev reparationer) dvs för bensin uppgår till ca 5 kr/Kwh, för din del per dygn totalt ca 15 kr (jfr kostnad vid stolpe på camping, med fast avgift på minst 35 kr/dygn).

Varför inte batterilösningar?;
Bra batterier är dyra i inköp och om de ska återladdas bör man tänka på att vid all laddning av batterier har laddningsförluster in i batterier på ca 10-15% av tillförd energi.
Det blir mao en katastrofal verkningsgrad att köra motorn med diesel som i sig har en bränsleverkningsgrad på ca 40% (oavsett om bilen är i drift eller enbart motorn) - dvs inte gratis att ladda med bilen på något sätt!
Ska man sedan omvandla 12 voltsel från batterier via en omformare så krävs en bra och därmed dyrbar sådan - den i sin tur också den en verkningsgrad på max 80-85%.

Vid så kraftiga energiuttag som 1 Kw i 3 tim (och även vid beskedligare uttag) ska man inte bli förvånad när batterier tar slut.

Andra typer av energialstrare via vätgas ... blir mångfalt dyrare och fortfarande krävs laddning via 12 volts batterier och omformare förenat med överföringsförluster som beskrivits ovan.
¤ Via vätgas blir driftskostnaden fn > 40kr/Kwh in i batterier.
¤ Solceller kan endast ge smärre bidrag i detta sammanhang, för låg effekt men suveräna vid mer normal elanvändning.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Nu när vi ändå är inne på elverkslösningar (istället för stolpe):
Mitt nästa projekt är att "ljudisolera" en Honda 20i (1,6 kW). Har en galen idé med skräddarklipta portabla ljuddämpningsmattor som fästes ihop en bit ifrån elverket. Ljudet och avgaser skall riktas uppåt där ingen sitter och lyssnar. Enkelt beskrivet, något i stil med fyrkantig skorsten.

Ljudabsorbenter väger knappt något, kostar inte mycket, kan vikas & stuvas lätt och det enda som saknas är en vettig konstruktion med snabbfästen (kanske kardborreband). Får bli nästa års utmaning...
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Sen undrar jag vad ditt landsting/ansvarig läkare säger om att du drar iväg med deras dialysmaskin/dig själv till okänd ort? Om något inträffar med maskin eller dig, vem hjälper dig då?
// Göte J
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Landstinget är det inga problem med. De är med på det. Enligt leverantören finns det flera som åker husbil både i Sverige och Europa med portabel dialysmaskin. Jag vet inte hur de har löst elförsörjningen men de kanske har gjort det via camping eller ställplats. Det krävs också ytterligare planering beroende på hur mycket material man kan ta med sig. Man måste då beställa dialysvätska till olika platser som man kommer att besöka. Material till en dialys väger ca 25 kg.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Landstinget är det inga problem med. De är med på det. Enligt leverantören finns det flera som åker husbil både i Sverige och Europa med portabel dialysmaskin. Jag vet inte hur de har löst elförsörjningen men de kanske har gjort det via camping eller ställplats. Det krävs också ytterligare planering beroende på hur mycket material man kan ta med sig. Man måste då beställa dialysvätska till olika platser som man kommer att besöka. Material till en dialys väger ca 25 kg.

Är du säker på att masknen drar 1 kW kontinuerligt? För mig verkar det väldigt mycket. Men det kanske är så att de 25 kg ska värmas upp och då kan det säkert gå åt?
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Är du säker på att masknen drar 1 kW kontinuerligt? För mig verkar det väldigt mycket. Men det kanske är så att de 25 kg ska värmas upp och då kan det säkert gå åt?

Såhär skrev TS "en dialysmaskin som enligt uppgift drar 1kW/behandling som tar 3 timmar 4-5 dagar i veckan"
Jag tolkade det som 1000W / 3h är 333,3Wh
Allt beräknat på 230V ger ca 1,5Ah. vid 13V blir det dryga 30Ah om man räknar med 20% förlust i omvandlaren.
Totalt per dialys skulle det gå åt 90Ah.

Eller så tänker jag helt fel :)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Såhär skrev TS "en dialysmaskin som enligt uppgift drar 1kW/behandling som tar 3 timmar 4-5 dagar i veckan"
Jag tolkade det som 1000W / 3h är 333,3Wh
Allt beräknat på 230V ger ca 1,5Ah. vid 13V blir det dryga 30Ah om man räknar med 20% förlust i omvandlaren.
Totalt per dialys skulle det gå åt 90Ah.

Eller så tänker jag helt fel :)
Ja med dina uppgifter ovan blir det fel; 1.000watt (=effekt) x 3 tim = 3.000wh (=energi)! 3.000wh = 3Kwh vilket är väldigt mycket i 12v-sammanhang i en husbil!
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Ja med dina uppgifter ovan blir det fel; 1.000watt (=effekt) x 3 tim = 3.000wh (=energi)! 3.000wh = 3Kwh vilket är väldigt mycket i 12v-sammanhang i en husbil!

Men, TS skriver att det åtgår 1000W för en behandling som tar 3 timmar.
Inte att det åtgår 1kW per behandlingstimme i 3 timmar.
Alltså 333,3 W per behandlingstimme.
Det skulle vara bra om TS kunde styra upp detta för det är ju en väsentlig skillnad mellan alternativen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Hej igen, jag ber om ursäkt om jag har bidragit lite till förvirringen med mitt inlägg.
Jag tänkte 1000W delat i tre delar, och så höjer jag för lite marginal och skriver 400W.........

("Om den vill ha ca. 1000W på tre timmar så innebär ju det att den tar ca. 700W i timmen.")

Hjärnsläpp, av någon outgrundlig anledning såg jag nu att jag skrev 700W, sorry :oops::oops:.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen