• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bakmaskin med på resan

F

F.d. 750

Guest
Ja varför inte, köpebröd är inte några höjdare alla gånger.
Jag lämnade min bakmaskin hemma när vi åkte till Spanien, tänkte att bröd kan man ju köpa överallt, men när en liten baguette kostade 15 kr och smakade bara salt, ångrade jag det. Det var svårt att hitta bröd som passade oss så jag köpte en liten maskin den drar bara 450 w så man kan ha annat på samtidigt som man bakar. Efter 2 timmar har man en limpa efter egen smak och doft av nybakat i bilen
Jag har maskinbakat i flera år, kanske jag kan få komma med lite tips?
Det går att öppna locket under bearbetningen, du behöver inte väga mjölet utan ser om det behövs mer. Gör degen i degprogrammet, ta ur krokarna när jäsningen börjar, när degen når en cm från kanten stäng bakprogrammet och starta gräddningen.
Torrjäst såg jag inte någonstans, så det får man ta med sig. Färskjäst (levadura fresca på spanska) finns, men inte i alla affärer, vetemjöl heter harina de trigo, rågmjöl harina de senteno, grovt gruesa, fint fina.
Ett halvt paket jäst räcker till 4 dl vätska resten håller bra i kylen.
Kanelrullebulle: gör en vanlig vetedeg på 2 dl mjölk ta upp degen när den jäst 5 min.låt maskinen gå. Kavla ut en platta bred på kanel-smör-socker blandning, rulla ihop, lägg rullen runt kanten i bakmaskinen, slå över till gräddning när den jäst lagom. (!75 grader 45 min).
Man kan faktiskt lag mat i bakmaskinen också, det går att koka soppa eller kallops eller använda den som ung till (kål) pudding eller en jansson. Då använder du bara gräddnings programmet och inga krokar.
Läs bruksanvisningen om din maskins program och storlek på deg etc.
Varför inte dela med dig av tips och recept här!
Kerstin
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Bakmaskin med på resan

Nej,för min del så hittar jag alltid bröd som jag bara vill ha.Skulle aldrig kunna baka så god bröd och så billigt.Men visst vi är olika,men som sagt köper alltid bröd på plats och så god bröd hittar man inte här hemma:music-icon: :music-icon: :music-icon:dyrt är det också...
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bakmaskin med på resan

Hej! En fantastisk idé, men den är väl för stor för min lilla "övernattningsbil", förstås.
Efter att ha rest runt i Europa i hela mitt liv, så vågar jag nog säga att Sverige har det sämsta brödet i Europa, dessutom numera sönderskuret och fullt med kemikalier. Jag försökte köpa ett ätligt bröd idag hos lokal handlare, men jag lyckades inte!
För övrigt anser jag att speceristerna skulle hänga en annan skylt utanför sina affärer, nämligen Kemikalieaffär!
Jappe
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Bakmaskin med på resan

Bojker,

Eftersom var semester tillbringas for det mesta i Sverige ar jag inte sa mycket hemma pa Spanien men daremot Frankrike. Gudarna ska veta att det finns i Frankrike en "boulangerie" i varenda lilla by, sok up en kyrka och du finner tre butiker "boulangerie - charcuterie - Tabac (bar)" man kan inte tag fel.

Vi kommer aldrig all tag med en brodmaskin men iden er bra.
 
F

F.d. 55258

Guest
Sv: Bakmaskin med på resan

I vår utrustning ingår en omniaugn, en sådan som man ställer på gaslågan och tillverkar diverse gratänger och bakverk i.
Man kan fylla den med några "halvbakade" brötchen, dvs de småbröd man köper i affären som ligger förpackade i täta plastpåsar och har lång hållbarhet. Finns i alla svenska livsmedelsaffärer och även i en del tyska. Blir perfekt. Om man inte har ett bageri i närheten...

Anders Witt
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Bakmaskin med på resan

Trodde länge att Sverige hade sämsta brödet i världen, men så är tyvärr inte fallet! Dottern som bott en del i Spanien det senaste året är lätt uppgiven över att det är så svårt att få tag i bra bröd. "Nästan lika illa som i Bulgarien" var hennes kommentar, så åtminstone 2 europeiska länder har betydligt sämre tillgång på bra bröd än Sverige! (Självklart finns det bra bröd att få tag i någonstans även i dessa länder, precis som det finns utmärkta bagerier här i Sverige, men de är kanske inte så lätta att hitta!) Och vid resor utanför Europa, dit det inte är aktuellt med husbilsresor kan jag försäkra att det finns länder med ruskigt dålig brödkultur!
Tyskland däremot har mycket bra bröd, och de har också bra brödmixer som man kan köpa, med jäst och allt, och göra gott bröd själv när man kommit vidare i sin resa till andra trakter.
Flera bra bakmaskinstips från Bojker som jag tackar för! Inte för att jag har bakmaskin med på resa, men bra var de i alla fall!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen