• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

larm

M

mikkis

Guest
Hej allahopa..
så nu kommer nästa ämne från mig *skratt*

Har tyvärr inget larm i våran husbil fast den är av 2005 årsmodell,men skal givetvis installera ett nu under vintern.
Vi har kolat runt lite samt fått olika kostnadsförslag och vi blev helt chockade.. det vi inte förstår är varför alla husvagn/husbilsförsäljare vill ha från 10,000 :- och uppåt för att installera ett liknande larm som en helt vanlig larm installatör som har exakt samma fabrikat ca 4-5000:-

Efter detta stora pris skillnadena så var jag ju tvungen att fördjupa mig i deta men kommer fram till samma slutsats.
Vi som åker husbil skall bara betala dubbelt så mycket än vad det igentligen skall kosta!
Är det fler än jag som reagerat på detta?

Kan även tillägga att i åran förra husbil monetrade vi in ett larm för ca 3000:- hos en "vanlig" larminstallatör. en sådan installatör som monterar i bilar och dylikt
/
Mikkis
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: larm

Vi har beställt ny husbil - då "fick" vi på köpet en larmsats Sikura 2000 4W, dvs en centralenhet, 4 trådlösa larmgivare för dörrar/fönster, 2 ultraljudssensorer, sirén, kablage och diverse monteringstillbehör. Normalpriset för en sådan sats var ca 2500:- och med montering skulle det gå på omkring 6000:-. Vi kommer nog att behöva 4 extra givare (många fönster och 2 garageportar....) och dessa kostar totalt ca 1000:-. Larmet skall installeras i en Renault Master -08.
Nu undrar jag om någon har (goda eller dåliga) erfarenheter av Sikura-larm och ev tips om kommande installation (som jag räknar med att göra själv) när bilen levereras framåt vårkanten.
Hälsn./Boo
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: larm

Jag köpte två blinkande dioder hos Kjell & Co, kostade väl ca 100:-. Drog lite sladdar och en knapp så det blinkar när man inte är i bilen. En pundare skiter i om det låter eller inte, den går in och snor i alla fall. Den "vanliga" tjyven tar inte en bil som det blinkar på om det finns några brevid som inte blinkar.
 
Toppen