• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk eller inte?

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Hej!
Blir så brydd....Har läst här om erfarenheter vid användning av elverk.
Har köpt ett Kipor elverk campingvarianten.
Har ännu inte hunnit prova det men fick idag sträng avrådan av gammal husbilsägare att ett sådant var farligt använda om bensinångor och gas kom i kontakt med varandra.
D.v.s. om elverket "läckte" bensin när det stod i garaget.
Någon annan som vet om det stämmer?
Mvh
Marina total novis
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elverk eller inte?

Jag lade också märke till att lägsta temperatur för lagring av apparaten var +1 grad. Något att tänka på om den står i bilen vintertid utan värme.

Når den står tilkoblet og med metanolkanne så klarer den seg automatisk.
Efoy har en antifrost funksjon som starter og generer litt varme en gang i blandt, selv om den ikke står i normal standby.

En frakoblet Efoy må lagres frostfritt, det blir alltid igjen endel vann inne i cellen, denne vil fryse og sprenge brenselscellen. Når cellen arbeider så utvikles det lokalt en god del varme som normalt må føres vekk ved hjelp av en vifte (fläkt), noe varme føres og ut sammen med vanndampen (eksosen).

I løpet av en hel vinter må vi her i Norden regne med mellom 10 og 15 liter metanol til frostsikkring, eller noe mer for Standby og alltid fulle batterier.

Forøvrig så er prisen på Efoy 1600 i Norge NOK 31500, men drivstoffet er mye dyrere hos de norske forhandlerne.
 
F

F.d. 750

Guest
Sv: Elverk eller inte?

JAndersB, Bengt och alla andra!
Varför detta räknande på olika alternativ för att hålla igång några lampor, cirkulationspumpar eller fläktar och TV ibland i våra husbilar?
Varför allt detta mätande på batterier?
Varför alla dessa extra tillbehör för att veta hur dåliga batterierna verkligen är?
Jo antagligen därför att det är problem som stör i husbilslivet. Husbilstillverkarna och dess eltekninker är så usla på att dimensionera och utveckla produkterna att de inte svarar upp mot den användning som produkten syftar till.
När kan vi få vettigare priser på bra ny teknik om var och en via tillägsprislistan eller egna inköp på annat sätt uppenbarligen behöver höja elförsörjningens kapacitet eller redundans till acceptabel nivå?
För att öka efterfrågan och ge ny teknik en chans borde någon eller några tillverkare lägga beställningar redan till fabrikationen av bodelen. Men hur skall detta gå till när man idag inte ens levererar tillräcklig batterikapacitet men hellre vitrinskåp med belysning som kanske bleknar efter några dagar utan tillgång till elstolpe.
Inte vet jag, men hoppas att designeran klingar av till förmån för bl.a. bättre elsystem.
Hellre bränslecell från början än jubileumslack för min del om det blir aktuellt någon gång framöver.
Förresten har någon sett något nybilstest där man gjort bedömning av elförsörjningens uthållighet.
Ha de bra även om husbilen vilar!
Bo 914
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6790

Guest
Sv: Gasol i Frankrike

Det enklaste och billigaste alternativet är enlit min mening ett billigt elvek som ger 2 kw
Finns hos Jula COOP ÖoB för under 2000 kr- Då klarar man kokplatta , TV El element Visserligen väsnas det lite ,menman kör det ju bara när det behövs !

Hälsn . Owan Deer ( Rätta mig om jag har fel)

 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Micke,

Har varit med om flera gånger. Står på en camping (utan el försörjning) och frågar min granne och jag fick starta min Honda, klockan vad då 10 på morgonen. Svaret blev kallt nej för det störs, okay no problem. Senare på kvällen samma dag fick dennna granna problem med strömmen och då gick det bra att starta min Honda men endast om han fick koppla sin sladd, då blev mitt svar nej för det störs.

Men i vanliga fall bruka det inte vara några problem alls om man bara förstå varandra och det sker på dagtid.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Bengt 333! Du jämför äpplen och päron!

Den stora skillnaden mellan bensin- eller dieseldrivet elverk och bränslecell är bullernivån och avgasernas sammansättning. Jag skulle vilja säga att skillnaden är enorm och kanske värd att betala lite extra för!

Jappe
Hej, ni alla debattglada ”vanliga husbilskollegor”!
Jag sökte göra en (seriös) ”skillnadskalkyl (i inlägg 128)” med korrekta och vedertagna/mätbara enheter! De uppgifter som jag inte fyllde i skulle enbart kraftigt förbättra den ekonomiska kalkylen till elverkets fördel. Jag tycker debatten är intressant och har spänt väntat på att någon skulle utveckla ”skillnadskalkylen/kostnaden” med miljöaspekter för normalt husbilsbruk.
Inget har hänt och därför fyller jag på med lite mer "bränsle", avseende buller och emissioner, mot bakgrund av Jappes inlägg om ”äpplen och päron” och som pekar ut elverk som stora miljöbovar (?)!

Buller = definitionsmässigt ett oönskat ljud! Kan någon sätta pris/kostnad på detta?
à Bränslecell enligt Sunwinds spec 40 dB (se Angans uppgifter)
à Honda elverk 52-57 dB låg-/hög effekt (utan extern ljuddämpning) om sådan används blir ljudnivån betydligt lägre).
Till saken hör att elverket kan köras i princip var och när som helst, men ingen Husbilsklubbsmedlem har väl påstått att det är lämpligt där människor samlats för rekreation, så det är väl inte relevant i vår diskussion (?)!
På en campingplats förstår jag av andra skäl inte varför man skulle använda sig av elverket, där finns ju oftast nätel.

Emissioner = avgas- och andra utsläpp i det fria! Kan någon sätta pris/kostnad på detta?
Mitt ”antagande” är att all fossil förbränning avger oönskade avgaser som påverkar vår natur negativt. I det följande relaterar/förutsätter jag avgasutsläppen till den använda mängden bränsle = 1 liter, inkl kommentar till bränsle- och motortyp i syfte att peka ut en relativ tyngd för användningsområden uttryckt i användningstid = lika förbrukning = samma miljöpåverkan).
……………………………En liter bränsle ger följande användningstider i minuter (ref);
Utombordare 2-takt (50-100Hp, fart 25-30 knop), kan köras/användas..…mkt ca 2-4 (a)
Husbil med diesel (Euro 3 klassad, fart 90 Km/t), kan köras/användas…….…...ca 7-8 (b)
Gräsklippare 4-takt, kan köras/användas ……………………………,…… ca 20-25 (c)
P-bil t.ex S40D med partikelfilter, fart 90 Km/t), kan köras/användas ……,.. ca 15-20 (d)
Elverk t.ex Honda EU10i (körning lågeffekt, laddn/batt), kan köras/användas....ca 200 (e)

Den sammanställda informationen talar om hur snabbt utpekade ”prylar” smutsar ner naturen med sin användning av 1 liter fossilt bränsle i normala situationer. Samt med referens till tilläggen nedan;
(a) 2-taktsmotorer är mycket ”styggare” än både alla diesel- och bensin 4-takts varianter.
(b) äldre dieslar än Euro 3, har ”styggare” emissioner rent allmänt.
(c+e) 4-taktsmotorer/bensin 95 oktan, kan bli ”renare” om de körs på ”miljöbensin”
(d) partikelfilterförsedda dieslar har bättre emissioner än de utan (= partikelutsläpp minskas)
Sedan är det bara upp till var och en berörd att fundera över sin miljöomtanke/konsekvensermed avseende på förbrukat fossilt bränsle, varför inte mot beskriven bakgrund ovan!

Jag vill med detta peka på att den miljöbelastning som 4-t elverk tillskrivs är mindre än den påstådda. ”Sila de i våra diskussioner borttappade elefanterna och inte myggen (= elverket)”. Betr sk miljöbränslen finns sådana (?), i tillverkningen har man i mer eller mindre omfattning redan tagit en hel del utsläpp, dålig redovisning om detta men desto gler synpunkter.
/ Med hälsningar, Bengt 333
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Köpte elverk för 2 år sedan - har använt det endast en gång. Min rekommendation är att montera solceller istället - är framförallt tystare och billigare i drift.

/Kurt
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Tack, Bengt
det var en bra sammanfattning, som lättar mitt samvete om fossila bränslen.
Hoppas inte en liten justerini o brooks (JoB) belastar mina utsläppsrättigheter i för stor
grad.
Sambon delar inte rättigheterna i samma grad.... hon anser att utsläppen är på tok för
ljudliga.
Men har man köpt rättigheter så skall dessa nyttjas - tycker jag..
ds
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Det finns en rykande färsk test på just dessa elverk som ENERGIMYNDIGHETEN har gjort finns på nätet som pdf att ladda ner. Mer än hälften kunde inte användas ute om det snöade eller regnade två gick sönder och flera gav inte den effekt som tillverkaren lovade. Bra att kolla för den som har tänkt köpa även bullernivåer mättes

Kjellberg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 339

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Nu sticker jag säkert ut hakan igen men som så många gånger förr så förstår jag inte frågan här på forumet. Var ligger problemet? Finns det ett behov av elverk så givetvis ska det användas, jag har i mitt jobb ofta utnyttjad elverk. I skuffen på en Dodge van öppnat dörrarna för att ge syre och luftat avgaser. Mitt elverk är på 5kw ,tuffar så gott därbak har aldrig varit med om att packa in det i någon plastpåse eller liknande, inte ens haft tanken på att ge det särskild inpackning. Att inte smattra igång aggregatet två meter från någon som kan bli störd har jag av naturen inte ens funderat på. Lite off topic kanske men skapar inte detta forum frågor som inte finns? Är man inte vuxen när man tar körkort och får framföra en husbil?
Nu lär även jag få skit!
Sensmoralen är: Behöver du ett elverk köp det, men köp ett stort. Luktar det bensin ställ ut det. Stör du någon annan så låt bli att använda det. Varför komplisera ett problem som inte finns?
Förlåt!
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Hej Ancan. Nej Du det är nog inget större problem det där med elverk eller inte elverk.
Vi kanske bara vill prata med varandra och utbyta tankar och erfarenheter och det är väl en av de många fina möjligheter som denna klubb erbjuder.
Ett gäng frivilliga entusiaster håller igång allt som behövs för att vi skall kunna komma i kontakt med varandra och utbyta tankar.
Tack alla ni som jobbar idiellt i klubben.
mvh. Olle.
 
F

F.d. 339

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Hej Olle tack för ditt svar, även jag tycker att klubben verkar bra men som du ser är jag bara fortsatt "intresserad" .Är fortfarande lite skeptisk till fullt medlemskap. Inte för pengen utan för engagemanget, vad ger klubben mig? Från det att jag gick in första gången tills nu tycker jag att det nog blivit lite förmycket "putti nuttit" och för lite faktiska frågor som man kan ha nytta av. Vill inte hänga ut någon framför allt inte dig som svarade men läser man ditt svar så är ju kontentan att klubben gör ett gott arbete med ideella krafter eller? Dom frågor som jag tyckt intressanta har som regel fått ett ganska spydigt kvasi svar. Nu om någosin hamnade jag off topic men hoppas på översende med det. "Joppe svarar spydigt på allt, Kölis har alltid vettiga svar, som egen företagare köper jag hans tänk. Nu djäv....ar sitter jag löst. Eller?
Önskar er alla en riktigt God Jul
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Hej Anders "Ankan". Inte fasen sitter Du löst för att Du talar om vad Du tycker.
Som jag ser det så är rätt väg att skriva en motion till årsmötet och lägga fram sina synpunkter på vad man anser att styrelse skall arbeta med.
Det jag upplever som tråkigt är när folk tappar humöret och "ger sig på" varandra i debatten.
mvh. Olle.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Vadå sitter löst - för vadå, jag kan inte se att några forumregler har överträtts men jag förstår heller inte resonemanget. Om man har en förening som nu har över 1000 medlemmar plus ett antal intresserade som har husbilen som den enda gemensamma länken, finns här naturligtvis allt från det mest puttinuttiga till det mest negativa och kverulanta representerat.

Det får man tåla och acceptera i en sån här löst sammansatt grupp av människor. Dessutom måste man ju komma ihåg att samma mening kan många gånger tolkas på flera olika sätt och enbart språket kan inte förmedla det som förmedlas när man säger något face to face.

Det har jag upplevt flera gånger som ordförande i en större förening, där folk blivit sura på varandra och det ena ordet leder till det andra men när man sedan får personerna till att tala direkt med varandra visar det sig att det var egentligen ingenting, olika personer lägger olika värde i samma ord.

Men detta har inte ett dugg med elverk att göra och hör egentligen inte hemma här utan i en ny tråd.

Skipper
 
F

F.d. 339

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Okey, jag ska inte dra det här vidare offtopic som det är, är nog inne på ett för mig fel forum. Tar min Mats ur skolan och önskar alla en God jul!
 
Toppen