• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk eller inte?

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Hej!
Blir så brydd....Har läst här om erfarenheter vid användning av elverk.
Har köpt ett Kipor elverk campingvarianten.
Har ännu inte hunnit prova det men fick idag sträng avrådan av gammal husbilsägare att ett sådant var farligt använda om bensinångor och gas kom i kontakt med varandra.
D.v.s. om elverket "läckte" bensin när det stod i garaget.
Någon annan som vet om det stämmer?
Mvh
Marina total novis
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Klart att Du skall ha ett elverk!! Jag skojar lite, men vi skulle aldrig kunna klara oss utan. Vår lille pojk kör nämligen GoKart och på tävlingar är det väldigt mycket husbilar och husvagnar på Campingen. Problemet är att Kartingklubbarnas Campingar består av i bästa fall en grusplan, utan el. Och där går elverken för fullt på kvällar och mornar. Men det är klart, ljudkänsliga personer håller inte på med motorsport.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Hmm! vilka resonemang ni för, elverk eller inte?? de pratas om buller och bräntgummi någon pratar också om bränsleceller...värna miljön osv.

ser att ni som resonerat om detta bor i dom södra delen av vårat fina land och kanske lyckligt ovetande om verkliheten. solceller kan jag tala om för Er är skit finns något som heter snö alltså fungerar mindre bra på vintern, vidare så detta med miljö är de så miljövänligt att fara runt med husbil??

Bränsleceller ja kanske om 10år dom kanske fungerar bra men tillsdess elverk fungerar året om och dom är tysta lite får vi allt tåla och vi som har elverk får visa lite hänsyn kanske fråga någon när vi har verken igång om dom vill ha lite ström i sina batterier när det lisom ändå puttrar på.

Sedan så är det ju super med elverk för då kan man för då kan man ha med fritösen och bjuda alla strömlösa på nybrygt kaffe med tillhörande munkar så dom slipper frysa ändan av sig när strömmen är slut...."skratt"

Gunnar
 
F

F.d. 750

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Hej CarthagoAnders
Skall väl vara:"och då blir den ur 10 liter metanol utvunna elenergin 8,88 kWh.
Effektiva värmevärdet för metanol kan vara 27,6 MJ/m3 eller 7,67 kWh/lit.
Energiverkningsgraden blir då 11,5%.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

visst, du har så rätt utvunnen energi ska det vara, den "bundna" energin är ju den utvunna plus den som försvunnit i värme på grund av den dåliga verkningsgraden
stämmer det egentligen med så dålig verkningsgrad? måste ju i så fall bli väldigt mycket värme av det hela
 
F

F.d. 50016

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Var på Island i Augusti 2005 tillsammans med 42 andra husbilar. Vi körde med bilarna dagligen men ändå blev det på något vis huggsexa om de ynka elplatser dom har på isländska campingplatser. Efter ett tag blev jag nyfiken varför man var så beroende av elplatser, så jag frågade en i gruppen om detta fenomen. Vi måste ladda tandborsten blev då svaret. Nu skojar du med en gammal man, det där går jag inte på sa jag. Nä, han var gravalvarlig i detta påstående, och så har vi kafferyggar`n sa han då lite urskuldanden. För dom pengar du lägger på el kan du köpa massor av gasol, tippsade jag honom. Minns inte hur mycke elen kostade på island, men om man ligger på camping i sverige brukar elpriset vara 20-40 spänn pr. dygn. En 11kg flaska gasol brukar räcka hela sommaren till oss, och den betingar ett pris runt 200-250kr, och då lagar vi mat dagligen plus frukostte. Den gasen betalar vi på 10 nätter utan el. Har legat ute på jobb med husbilen i fem dygn utan el,och det var inga problem ändock jag kolla på tv varje dag. Synd att det inte finns gasoltv änn för dom som fricampar.

Jonas796
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Det kommer nog nån typ av gasoldriven bränslecell vad det lider men till dess är ett elverk bra att ha när batteriet är tomt och det är mörk natt i norrland. Speciellt om det startar på andra rycket som idag :cool:
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Månljus har hittills inte laddat nåt batteri. Vi som bor lite utsocknes är vana att det inte finns varken tunnelbana eller en bensinmack på gångavstånd så vi klär oss i långkallingar när det är vinter och kallt. Man vet ju aldrig...
Bensin, diesel och ved hör till den livsuppehållande kulturen här uppe i polartrakterna.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Min fråga föranleddes av inlägget där det värms bullar och kokas kaffe med hjälp av elverk medan vi med batterier fryser. Snarstucket? Javisst, men jag förstod inte varför vi med gasolvärme skall frysa bara för att vi inte har elverk. Dessutom upplever jag inte problemet med att batterikraften tar slut. Antagligen beror alla åsikter för och emot elverk på våra olika sätt att använda våra husbilar. Somliga baserar kanske en stor del av sitt dagliga liv kring 220V, andra kring 12V. Grundläggande individuella filosofier helt enkelt.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Jag försöker att få verksamheten att funka med 12V och gasol. Som gammal reservare förlitade man sig på diesel och ved, samma sak. Har man värme och lyse och mat klarar man sig. Jag vill helst inte vara beroende av 220V men elverk är det enklaste sättet att hålla batterierna på anständig laddningsnivå , åtminstone om man ska ta den ekonomiska aspekten med i beräkningen. i alla fall idag. Elverket är till för att boosta batterierna med frisk 12V via bodelsladdaren när det inte finns annat att tillgå. Inte för att köra bakmaskinen...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elverk eller inte?

Månljus har hittills inte laddat nåt batteri. Vi som bor lite utsocknes är vana att det inte finns varken tunnelbana eller en bensinmack på gångavstånd så vi klär oss i långkallingar när det är vinter och kallt. Man vet ju aldrig...
Bensin, diesel och ved hör till den livsuppehållande kulturen här uppe i polartrakterna.
Ni har ju t.o.m. midnattssol; det har inte vi här nere!
Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Själv kan jag inte bidra med några erfarenheter med eller utan elverk eller solariska paneler....dock jag köpte ett KIPOR elverk för pengar som eon tyckte de var skyldiga mig i samband med ett par stormar vid namn Gudrun och Per. Detta har jag ännu inte haft behov att utnyttja .... dock om jag sluppit influensan i samband med vårt besök på den för övrigt trevliga träffen på Elmia tillsamman med forumvänner från ett annat forum som liksom här ser det som en fördel att utbyta gemensamma erfarenheter...där fanns det ett behov av detta elverk...då det blev lite klent med 12 volt efterhand....tyvärr var detta elverk för tillfället inte intresserat av att tillfredställa vårt husbilshem just då med ström....
hur man fixar ström efter behov...det är väl förmodligen lika individuellt som hur man klär sig.....
att......man klarar sig utan elverk som husbilsbrukare är ju fullständigt självklart! Ett elverk kan möjligtvis förenkla livet för någon...och troligtvis krångla till det för andra.....
Bra karl reder sig själv...tillsamman med Josan!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen