• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gas och besiktning

F

F.d. 13733

Guest
Hej
jag undrar,vid import ,finns det olika prisnivåer för gas-besiktning,det näms om olika modeller som är godkända i svergie. Om, och isåfall var finns det listor på vilka modeller som är godkända här??
Vi som bor i mellan -skåne var besiktigar jag husbilen
Kent
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gas och besiktning

Prisskillnaden är i första hand om bilen redan är kontrollerad och då blir det en jämförande, och något billigare, kontroll mot testprotokollet för typbesiktningen.

Har inte bilmodellen funnits tidigare blir det en mera omfattande, och dyrare, testning där värden för ventilationen mäts upp, ventilationsluckornas fabrikat, typ och placering dokumenteras samt gasolanläggningens utseende och överensstämmande med svenska bestämmelser kontrolleras samt ingående komponenter dokumenteras. Detta utmynnar i ett testprotokoll som efterföljande bilar av denna modell jäförs med.

Numera lär M utföra den jämförande kontrollen. År 2004 importerade jag en bil och då var det Bilprovningen i Kristianstad som utförde denna test i Skåne. Hur det är nu känner jag inte till.
 
F

F.d. 13733

Guest
Sv: Gas och besiktning

Tack för ditt svar. Finns det någon lista över vilka modeller som är redan är godkännda
jag har planer på att ta in en Hymer (prisklass 100-150) det är vad jag förstår en rätt så vanlig bil i sverige
Kent
 
G

gigge

Guest
Sv: Gas och besiktning

Hej kfg323.
Du måste ringa avl mtc och fråga, uppge biltyp/chassi , märke och årsmodell.
Dom har telefontid mellan 14-15.
Tlf : 08 500 656 00
Trevliga att snacka med.
Om bilen har blivit testat i sverige förut får du nummeret på provrapporten som du senare kan ge till motormennen som nu mera kan göra denna kontrollen.

Här kommer länken:
http://www.avlmtc.com/

Kanske du vet att man nu kan teckna helförsäkring på bilen som skall importeras.
Jag skall hämta en bil i tyskland om en vecka, ringde folksam och trygg hansa och fick prisuppgifter på helförsäkring. Dom försäkrar på chassinummeret tills du har fått reg.plåtarna.

Lycka till:)

Mvh
Gigge
 
Toppen