• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

cetek laddare

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Säkert en "dum" fråga, men jag ställer den i alla fall. Har fått i present en cetekladdare. Var och hur placerar jag den? Bilens eller bodelsbatteriet?
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: cetek laddare

Hejsan!
Det finns inga "duma"frågor,men vad det gäller placeringen av ladaren så är bodelsbatteri som får mest nytta av.Bilens batteri sköter generatorn!
Mvh/Zlatko
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: cetek laddare

Grattis till din fina present. Vilken modell är det?

Beträffande placering är det lite beroende på vad du har innan. Är din ordinarie laddare till bobatterierna av mindre bra modell så kan du med fördel placera den i bodelen. Helst skall du då montera den så nära batteriet/erna som möjligt för att undvika förluster i kabeldragningen på 12V-sidan. Men det är lite beroende på storleken på laddaren och kapaciteten på bodelsbatteriet/erna. Jag försökte med en 7A CETEK laddare till mina batterier på totalt 225Ah. Det funkade inte. Laddningen av inte alltför tomma batterier höll på i evigheter. Jag bytte då till en 25A laddare av samma fabrikat och det fungerar mycket bra. Jag är väldigt nöjd med laddaren och det tror jag du kommer att bli med din också.

Har du redan en bra laddare i bodelen kan du kanske använda den till bilens batteri. Men här är jag osäker på hur det fungerar med skiljerelä till bodelsbatteriet mm. Då får vi ställa vår förhoppning till andra här på forumet som kan sådant.
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: cetek laddare

Jag hade tänkt mig att underhållsladda batterier under vinteförvaringen. Bilen står i garage med el påkopplad.Vet inte riktigt varför jag gör så här. Hade nog tänkt mig att ha lite vintervärme i bilen.Det är här som laddaren kommer in i bilden. Läste / hörde någonstans att bodelsbatteriet kan ta stryk om det är påkopplat kontinuerligt. ?????
tjaa det var nog det

ha det i höstmörkret
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: cetek laddare

Jag funderar på att ev. köpa en Cetec och vad jag sett så finns det två modeller på narknaden, en kostar runt femhundringen och den andra kostar ca. 1400-1500kr
Skiljer det så mycket i Ampere på dessa två eller?
Anledningen till att jag ska byta är att jag funderar på att sätta in ett bodelsbatteri till.
Har även solpaneler men om man långcampar lite senare på året så märker man att solen inte ger full kräm!
Måste förmodligen mäta upp mitt batteri åxå då det suttit i bilen sedan -03 utan någon speciell koll!
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: cetek laddare

Hej!

Här är en länk till hemsidan om CTEC

Världens smartaste batteriladdare, från CTEK SWEDEN AB

Det finns ett antal modeller. Utöver dom som nämns på deras sida finns ett alternativ som Clas Ohlson och Jula beställt hos CTEC. Den laddaren heter ZAFIR 90. Den kostar strax under 500 kr hos Jula. Den motsvarar 3,6:an hos CTEC, dock något bantad och laddar med 3,3 Amper.
Den använde jag förra vintern som underhållsladdare ömsom till bilen ömsom till bodelens batteri. Bodelsbatteriet stod i garaget och bilbatteriet var kvar i bilen. Båda batterierna är på 90 A. Den laddade ett halvfullt batteri fullt på en natt. Den går ju sedan över till s.k. pulsunderhållsladdning och kan om man så vill vara ansluten i månader utan att skada batteriet.

Campinghälsningar Curt.:music-icon: :music-icon: :music-icon:
 
Toppen