• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka egenskaper bör husbilen ha?

F

F.d. 1997

Guest
Hej!
Vi är en familj på två vuxna och två barn på 4 och 2år. Vi har ingen erfarenhet av camping eller husbil tidigare men går nu i köpartankar.

Vi har tänkt att fricampa med husbilen under helger samt att använda den som sovrum när vi hälsar på bekanta. Antar även att det kommer bil någon resa söderut och norrut. Men huvudsyftet är fricamping under helger.

YTTERSKAL
Har tankar om en kaross med rejäla skarvar mellan väggar och tak/golv a´la Niesmann, Kabe från 2000(?), Concorde från 1994(?), Hugos eller skarvar utförda som på t.ex. Pillos och Karmann. Detta tycker jag verkar vara robusta, styva men framför allt fuktsäkra konstruktioner. Finns det någon som har positiv/negativ erfarenhet av dessa konstruktioner? Vad tycker ni bäst om, ett glasfiberarmerat ytterskikt eller ett ytterskikt av aluminium?

VÄRMESYSTEM
Vilket system är tystast av vattenburen eller luftburen värme? Vaknar tyvärr ganska lätt och man vill ju inte vakna allt för ofta om natten. . . Som tur är brukar barnen sova bra!
Har ställt in mig på ett vattenburet system då det borde vara tystare och ge en jämnare värme. Ett luftburet system, tar det luft utifrån och värmer upp? Har man i så fall pollenfilter för inluften? Vattenburet, är det stor skillnad på golvvärme och runt-om-värme?

VATTENTANKAR
Funderar på tankar som ligger inne i uppvärmt område eller isolerade. Husbilar med dubbelgolv är för dyra för vår budget. Men hur stor färskvattentank behövs?

DUSCH ELLER INTE?
Har sett några husbilar som saknar dusch och i vissa annonser står det att duschen ej har använts! Ni som har dusch, hur ofta använder ni den? Har läst att någon även använder duschen till torkrum för ytterkläder, kanske finns det även några andra smarta sätt att använda duschen på?

LASTKAPACITET
Fru, två barn, cyklar, mat, dryck. . . Har sett husbilar som får lasta drygt 200kg??? Det måste vara alldeles för lite! Hur mycket last blir det egentligen, 400kg?

Ha en fortsatt trevlig helg!
David med familj
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vilka egenskaper bör husbilen ha?

På dina frågor finns det miljoner svar.Det viktigaste är att ni känner för vad ni tänker köpa.Plånboken bestämmer en hel del.
Frikampa= Solcell och elverk.Hoppas ni får svar som ni kan ta åt er och lycka till:mcride:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilka egenskaper bör husbilen ha?

Dette hørtes nesten ut som oss for mange år siden :wink: vi prøvde først med en billig eldre bil, og skaffet oss erfaring med hva som var galt for oss.
Jeg skal prøve å svare på noen av punktene ut i fra vår erfaring etter 15 år med husbil.

YTTERSKAL: Aluminium holder seg lengre pen enn glasfiberarmert, men nesten like viktig for holdbarheten er hvilken isolasjon som er brukt. I mange er det brukt ekspansjonsskum, dette brytes ned av vibrasjoner og fuktighet. På den andre enden av skalaen er lammineringer med styropor som ikke trekker fuktighet.

VARMESYSTEM: Fordelen med luftbåren varme er en noe raskere oppvarming, men det er vesentlig mer lyd. Vi hadde luftbåren i den første, aldri mere - for oss er der vannbåren helst Alde som gjelder.
En annen side av varmen er forskjellen på alkove, halv og helintegrert.
Førerhytten på alkove og halvintegrert er dårligere isolert enn resten av bilen. Noen alkover har en dør som kan stenge av førerhytten slik at det blir en vesentlig mindre plass.

Vanntanker i dobbelt gulv eller funksjonsgulv med oppvarming er det som fungerer når det er virkelig kaldt.

Dusch er ikke nødvendig når en alltid står på campingplasser, men ute i det fri har en ikke mange andre alternativer enn sin egen. Vi bruker vår en god del, og når dischen ikke brukes til dette så er den et fint høyt kleskap som og egner seg for våte ytterklær.

LAST - en fyller opp det som er tilgjengelig av lasteevne hvis en ikke kjøper noe ekstremt. Kjørkort er ofte det som bestemmer.
Et stort problem er at de fleste helårs biler blir ganske tunge.

Selvfølgelig er det slik at hvis vinterbruk ikke er viktig så er det mye større utvalg og også lettere konstruksjoner å velge mellom.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Vilka egenskaper bör husbilen ha?

Hej Knut!
Ett stort tack för ditt svar! Du bekräftar mina misstankar om luft/vattenburet. Dessutom kan jag säga att en helintegrerad ligger högt upp på önskelistan, men det får nog bli en alkov p.g.a. priset.

Efter att ha läst det två gånger blev jag inte speciellt överraskad när jag såg att du har en N+B. Jag är mycket imponerad av deras konstruktion och kvalité! Dessutom verkar det vara vattenburet värmesystem i de flesta N+B. . . Vet du om N+B alltid har använt aluminium som ytterskikt?

ISOLERING/SKUM
När det gäller isolering/skum så är önskemålet ett skum/isolering som till exempel styrofoam där skummets kulor har kemisk bindning till varandra, inte ett skum som till exempel frigolit där skummets kulor är mekaniskt sammanpressade. Kan någon förklara vad som menas med "ekspansjonsskum"?

Med vänliga hälsningar
David
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilka egenskaper bör husbilen ha?

Hovedgruppen ekspansjonsskum er som loomis sier polyuretan, det finnes noen andre plastblandinger som fungerer på samme måte.i hovrdsak trekker disse vann og spaltes lett.

Det er rett jeg har en 1999 N+B Flair, og ja N+B har i sine over 25 år alltid benyttet alu på begge sider av styrofoam, innersiden er kledd med et spesialteppe. Yttersiden er lakkert før lamminering.

N+B har også i nesten alle modeller benyttet vannbåren varme, untaket er Arto som i mesteparten av Europa leveres med Thruma luftvarme. Ser ut til at Norske og Svenske importører har lagt til som standard også her Alde vannvarme. Dette gjør at en kan bli litt lurt ved privatimport av en eldre Arto som da lett kan ha luftvarme (dette er 20 kg lettere en Alde).
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Vilka egenskaper bör husbilen ha?

SKUM
Efter lite snabbstudier i skum kan polystyren (PS) omvandlas till skum på två sätt, genom expansion och extrudering. Om man tar polystyren och expanderar detta får man EPS, expanded polystyren, frigolit. Detta material har, om jag förstått saken rätt, öppna och relativt stora celler (kulor).

Om man däremot tar polystyren och extruderar detta får man XPS, extruded polystyren, styrofoam. Styrofoam har små och slutna celler, generellt sett ger detta en mindre absorberingsförmåga och en högre hållfasthet.

Polyuretanskum (PUR) verkar vara tillverkat genom expansion, precis som loomis och knugrone skriver. Dock verkar det som om extrudering av PUR är på gång.

En snabb gämförelse visar att XPS generellt sett har cirka dubbelt så hög hållfasthet och knappt 10 gånger lägre vattenabsorberingsförmåga än PUR. XPS är dyrare än PUR.

LUCKOR/SKÅP/DÖRRAR
Finns det någon tillvarkare som använder massivt material i luckor/skåp/dörrar? Eller är det foliematerial som gäller?

Hälsningar
David
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Vilka egenskaper bör husbilen ha?

Nu är vi snart nere på den molekylära nivån!;)

Räcker det inte med att den är bra att köra, rymlig och skön att bo i?
Ja, den bör ju inte se för anskrämlig ut heller.
;):swoon::wideeyed:
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Vilka egenskaper bör husbilen ha?

För oss räcker det med att den är OK att köra. Det samma gäller för bodelen, OK att bo i, mer tror jag inte att budgeten räcker till. . .

Förutom ovanstående så vill jag att bodelen ska ha en lång livslängd. Tyvärr har jag inte hittat någon teoretisk livslängd från de olika producenterna och det kommer jag förmodligen inte heller att göra.

Jag håller med dig loomis, visst blev det lite molekylnivå när det gäller skummet men det är diskussioner som detta som får mig att förstå varför vissa husbilar knakar och gnisslar, varför skruvar i möblerna skruvas ut, varför vissa tak kan beträdas och andra inte. Detta får mig också att förstå varför vissa gämförbara husbilar är dyrare än andra.

Svaren som jag fått i denna tråd har hjälpt mig mycket! Om jag dessutom får hjälp med en ungefärlig vattenförbrukning för en två(små)barnsfamilj och ungefärlig lastvikt då har jag en god chans att komma "ut ur dimman". D.v.s. från :confused: till:) för att sedan bli :D när inköpet är klart!
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Vilka egenskaper bör husbilen ha?

Det är ok David, det var ett skämt....
Tror att det ger sig själv vilka fabrikat som är bäst, får man göra reklam?
Kolla i annonserna efter HYMER/Solifer, det är det vanligaste märket, enligt mig, som har många år på nacken och fortfarande finns med. Deras "hus" tillverkas på ett speciellt sätt för att bli både starka och täta.
Våran nya blir en HYMER och jag är övertygad om att den är bland de bästa.
 
F

F.d. 6586

Guest
Sv: Vilka egenskaper bör husbilen ha?

Så här säger Hymer om sin byggteknik/isolering:
Hymer-PUAL-Bauweise: Geschlossenporiger PU-Schaum ist wasserundurchlässig, verrottungsfest und gewährleistet beste Isolationswerte. Die spezielle Hymer-Klebetechnik verbindet alle Aufbauteile inklusive Chassis elastisch.

Betyder inte "wasserundurchlässig" ungefär "vattenogenomsläpplig" Ingen expert på tyska. kanske någon kan översätta?

Jag såg en "vägg" i genomskärning. Inte frigolit i alla fall och styvt som bara den.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Vilka egenskaper bör husbilen ha?

Samma K-värde i deras väggar som 40cm tegel!
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Vilka egenskaper bör husbilen ha?

Det du skriver Noman, på tyska, gäller det from någon speciell årsmodell eller är det allmänt så på Hymer bilarna? Kanon i såfall.

mvh
Werner
 
F

F.d. 6586

Guest
Sv: Vilka egenskaper bör husbilen ha?

Jag vet inte sedan när de använt "slutna porer etc. Om man är intresserad av begagnat kan man ringa Husvagn Svensson i Göteborg som säkert kan svara på det och andra Hymerrelaterade frågor De har importerat Hymer sedan 1988
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Vilka egenskaper bör husbilen ha?

Ett utklipp från Hymers hemsida (Hymer AG: Wohnmobil Wohnmobile Reisemobil Reisemobile Wohnwagen Caravan vermietung mieten) på engelska som kanske är lite lättare att förstå:

"
HYMER was also the first manufacturer back in 1985 to offer a six-year ingression warranty on all HYMER models. This warranty is based on the technologically trendsetting and patented HYMER-PUAL construction: closed cell PU foam is impervious to water, resistant to decay and guarantees optimal insulation values. The special HYMER bonding technology elastically bonds the entire superstructure, including the chassis. The significant reduction in noise thereby achieved enhances safety and comfort.
"

På tal om robusta husbilar, nedan ett utklipp från SMCs hemsida (Husbilar och husvagnar hos SMC Husbilar AB) denna gång på svenska.

"
Hej, lördagen den 21 juli kl 16.38 blev vi påkörda bakifrån på A7 i höjd med Kassel. Vår SMC 4606 classic 1989 (med litet speciell inredning) kastades från högerfilen över mitt- och vänsterfilen och kraschade in i mitträcket, varefter den välte och gled på vänstersidan ett okänt antal meter. Men karossen höll!!!! Och vi fem i familjen kunde oskadda ta oss ut ur husbilen. TACK för en stark konstruktion som hjälpte oss att klara oss med livet i behåll från denna olycka.
"
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Vilka egenskaper bör husbilen ha?

Här är lite på danska!

PUAL konstruktioner, f. eks. vægge og tage, er som en støbning. PUAL konstruktion sikrer, at Hymers campingvogne kan tåle ekstrem høj belastning, og PUAL systemet er 100% vandafvisende. PUAL konstruktionens isolationsværdi garanterer en kølig vogn om sommeren, og en hyggelig kaminstemning på de kølige årstider.

Hymers kvalitetskendetegn ses i campingvognene. Hymer var den første producent, der måtte anvende GS-mærket, som er symbol på kvalitet og sikkerhed. Selv i dag er det kun få producenter der må anvende GS-mærket. I mere end 15 år har Hymer kunnet give 6 års tæthedsgaranti på karosseriopbygningen.

Og Hymer campingvogne tåler ekstreme snebelastninger. Fremragende isolering i vægge, tag og gulv og isolerede hjulkasser gav Hymer topkarakter og førsteplads i tidsskriftet CARAVANNINGS’s test. Hymers isolering svarer til 60 cm. murstensvæg.

En anden ikke uvæsentlig ting er, at Hymers PUAL konstruktion ikke som trækonstruktionen i mange andre campingvogne udsættes for råd, hvis der trænger fugt ind. I den forbindelse kan det nævnes at vi aldrig oplever utætte Hymer campingvogne eller Hymer campingvogne med råd i konstruktionen.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Vilka egenskaper bör husbilen ha?

Finns det någon som vet ungefär hur mycket vatten en småbarnsfamilj med två barn konsumerar per dag? Kan en familj klara sig på 50liter/dygn? 25liter/dygn? 75liter/dygn?

Hur mycket brukar ni lasta i era husbilar? Finns det någon som vägt en färdigpackad husbil?

:wub: :eek: :cool: :spinny:
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Vilka egenskaper bör husbilen ha?

Tror inte det går att säga hur mycket vatten man förbrukar.
Har du gott om vatten går det åt mer, har man dåligt så klarar man sej med mindre. Har man några plattor öl samt en massa läsk med och vädret är sådant att man kan bada i en sjö så klarar man sig kanske med några liter per person. Till spolningen på toa går det inte mycket om man bestämmer sig för att snåla. Det är egentligen bara till matlagning, vätskebalansen och tandborstning som det krävs sk dricksvatten.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Vilka egenskaper bör husbilen ha?

Vi är bara två vuxna i bilen, men vi duschar, lagar i stort sett all mat, diskar, använder toan, och ligger ytterst sällan på camping. Vi har 120 l i vattentanken och den brukar räcka 5-7 dygn, men då får man vara snål med disk, torkar av tallrikar med hushållspapper före disk, samma med kastruller. Det går åt en hel del papper men det är enklare att kasta/skaffa än att fylla/tömma vatten. Skulle tro att med 4 personer varav två barn i bilen får man hålla stenkoll på barnen om man ska klara sig på mindre än ca 30 - 40 l/dygn.
Ove.G
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Vilka egenskaper bör husbilen ha?

Tack loomis och Ove.G för era svar! Nu har jag en ungefärlig vattenförbrukning som jag kan använda mig av. Det kom fram bra tips på hur man sparar på vatten också!
 
Toppen