• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Storlek säkring mellan bodelsbatteri och laddare

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Någon som vet hur stor säkringen mellan laddaren och bodels batteriet skall vara, har för mig att kabeln skall vara minst 6 m2 (skall vara 6mm2) annars blir spänningsfallet för stort, är det samma med säkringen, mindre säkring = stort spänningsfall.
Lennart HBK/ 651
 
Senast ändrad:
F

F.d. 23881

Guest
Sv: Storlek säkring mellan bodelsbatteri och laddare

Hej
Min laddare ger 18 Amp och är säkrad med 20 Ampere. Säkrinen storlek har ingen betydelse för spänningsfallet
SO
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Storlek säkring mellan bodelsbatteri och laddare

Hej Lodjuret.
Du har rätt i att kabeln mellan batteri och laddare måste vara minst 6 m2. Både med tanke på spänningsfall med mest på värmeutveckling.
Klen kabel med högt motstånd som belastat med hör spänning utvecklar hög värme.
Mr Ohm är obeveklig ( U=RxI ) U=spänning (volt), R=resistans (ohm), I=strömstyrka (Amp).
Alternativt ( P=UxI ) där P=effekt (Watt).

Din fråga om storleken på säkringen gör mig lite osäker på vad du menar.
Säkringen får inte vara för liten rent fysiskt sett. Samma tanke som med för klen kabel, liten säkring med hög belastning utvecklar värme.

Om du menar hur stor säkringen ska vara med tanke på strömstyrkan (Amp). Får den ju inte vara mindre än vad din laddare laddar. I Soand:s exempel med 18 Amp laddare är det rätt med 20 Amp säkring.

För liten säkring, går den sänder när du försöker ladda ett urladdat batteri.
För stor säkring, går den inte sönder om du får fel på anläggningen med påföld att du kan få en kabelbrand.

Hoppas du fått svar på frågan.

Hi.Life
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Storlek säkring mellan bodelsbatteri och laddare

Nebrer, Rätt skall vara rätt d.v.s 6 mm2, (annars blir det trångt om plats he, he.)

Menade precis att det förmodligen blir värme/ spänningsfall om säkringen är för liten, om den inte är så liten att den går sönder!

Tackar för svaret soand och Hi Life , nu har jag bilden helt klar för mig,
Lennart
 
Toppen