• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG GAS

Ingrid & PG

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
653
Medlemskap
2024
Är det någon som vet var man kan köpa LPG gasflaska, typ samma som gasolflaska p11
finns den att köpa i Sverige ?Är ju mycket billigare att fylla med LPG gas, och lättare när
man åker i andra länder. Jag vet att det finns, vi var nyligen i Frankrike med husbilen
och där tärffade vi ett svenskt par på en ställplats som hade en sådan i sin husbil.
Men det finns säkert någon i den här klubben som vet. (Har slarvat bort hans tel nr)

mvh PG
 

Ingrid & PG

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
653
Medlemskap
2024
Sv: LPG GAS

Hej Jorma
Var ligger det i Tyskland? Vet du vad det är för skillnad på röd eller grön flaska?
Vad kostar dom där? Måste väl byta reduceringsventilen med,finns den på samma
Ställe? Det blev många frågor.
mvh PG
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: LPG GAS

Hej !
Var förra veckan nere i Tyskland på en stor nordisk träff. Där fanns många norrmän som hade fyllbara flaskor. Dessa var tillverkade i Polen.
Jaq kände på en sådan flaska och upplevde den som tung, ganska så.
Priset i Norge var 2700:- NKR. En fyllning kostade c:a 14 euro i Tyskland.
Vad jag minns så var det samma pris i Norge, lite osäker där.
Till skillnad från Sverige så uppgav norrmännen jag intervjuade att det finns gott om fyllningsmöjligheter i Norge.
Gasolpriset i Norge var lika hutlöst som här hemma, men dom upplevde att nu när väldigt många har skaffat fyllbara flaskor så sjunker priserna på bytesflaskor undan för undan.
Hade det funnits betydligt fler tankställen i Sverige så hade det varit samma trend här kanske.
För att förstå hur fyllflaskorna fungerar så gå in på Wynens hemsida som anges i föregående inlägg. Wynens flaskor kostar 3700:- SEK i Tyskland.
Dom hade olika adaptrar för att koppla tankpistolen till den fyllbara flaskan beroende på land.
hälsningar Gert
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LPG GAS

I Norge er det et par kjeder som også selger Stako sine tankflasker (samme som Wynen sine) - normalt blir de i norge levert med norsk/hollands/spansk bajonettkobling for fylling. Wynen leverer med en skrukobling som også benyttes i endel andre land.

Det er helt rett at den rød flasken er endel tyngre enn en vanlig stålflaske, den grønne er litt lettere enn den rød. LPG Norge har normalt den rød på lager ved alle utsalg, de fleste kan tilpasse tilkobling og påfylling og tar godkjente flasker i bytte.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: LPG GAS

Ingrid,

Dom skiljer sig inte bara att den ene har en avtagbar krage men huvudskillnaden ar vikten, dom gona ar betydlig lattare. Jag anvander 2st roda kopplad till en dualmatic nar den ena ar tom dualmatic automatisk oppnar den andra.

Certifikat medfoljer och ar galler for bara 10 ar.

LPG kostar idag efter landsvagen SEK 3.87/Liter, efter motorvagen SEK 4.52/Liter.
 

Bilagor

  • 26L.jpg
    26L.jpg
    8,9 KB · Visningar: 975
  • lpg-damptank-motorhome.jpg
    lpg-damptank-motorhome.jpg
    13,2 KB · Visningar: 974
  • lpggasdampfles.jpg
    lpggasdampfles.jpg
    6,6 KB · Visningar: 980
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid & PG

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
653
Medlemskap
2024
Sv: LPG GAS

Tack för alla svar, tänk vad mycket informtion det finns i klubben.
Men jag trodde att påfyllningen av LPG var samma i alla länder. Vi hoppas kunna
övervintra i ett varmare land Spanien eller Maroco. Blir nog inte i år,för nu väntar vi på
vår nya husbil en Bustner Solana 710 får den om ca 14 dagar (lång väntan)

mvh PG o INGRID
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: LPG GAS

Spara pengar och vikt!

På mässan i Düsseldorf såg jag att ALUGAS (Tyskland) kommer med en 11 kg aluminiumflaska med fyllstopp.
Den väger endast 6,2 kg tom och kan fyllas på vid vanliga mackar med LPG gas.
Sådana mackar är det gott om ute i europa, tyvärr är de ovanliga i Sverige.

Här det satsas det mer på biogas och det finns det bara ett 10-tal mackar med LPG-gas i Sverige.

Lite av vitsen med "tankbara" flaskor är att det fungerar i hela Europa och att flaskan inte behöver vara tom för att fyllas.
Dessutom är ju priset på LPG-gas knappt hälften av vad man tar för gasol.

ALUGAS-flaskan med fyllstopp kommer att börja säljas under oktober i Tyskland och kostar komplett med påfyllningsadapter ca 200€.
 
F

F.d. 6039

Guest
Sv: LPG GAS

Hej,
jag såg på gasföreningens hemsida att det inte är så gott om lpg mackor.

Men ni som har inbyggda gasol tankar, var fyller ni på era tankar eller LPG-flaskor?

hälsningar
Micha
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: LPG GAS

Här är en site med dom allra flesta tankställen för LPG i europa.www.gas-tankstellen.de hittar man åxå gällande pr dagspriser på vad LPG´n kostar. Tänk på att man anger ett literpris. Dvs för att göra en "svensk" jämförelse alltså i kilo så går 2 liter på 1 kg gas.
Jag har en Wynenflaska som rymmer 22 liter. Den gröna. Jag svarar gärna på frågor om hue enkelt man löser sitt gasproblem utanför sveriges gränser. Det är ju så att när vi är
Sverige så har vi en svensk flaska och därmed inga problem med fyllning. Är det emellertid så att problemet man har är gaskostnaden i Sverige, så är nog detta ingen tråd där man har ett problem med gaspriset och inte hur jag löser mitt gasproblem när jag är ute i euoropa och reseroch har slut gas.
Delteff
 
F

F.d. 6039

Guest
Sv: LPG GAS

Tack,
men jag tänkte mer på Sverige.
Att det är enkelt i Tyskland, det vet jag, för där bodde jag för två år sedan.

Därför skaffade jag också tanken.

Men inom rikes då?

Micha
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: LPG GAS

Delteff,

Jag köpte en LPG bok för hela Europa men ser att det fattas en hel del stationer. I Stockholm t.ex går det att köpa LPG vid Skärholmen (Statoil) och inte bara på Prem i Nacka som det står i boken.
 
Toppen