• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG GAS

Ingrid & PG

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
653
Medlemskap
2024
Är det någon som vet var man kan köpa LPG gasflaska, typ samma som gasolflaska p11
finns den att köpa i Sverige ?Är ju mycket billigare att fylla med LPG gas, och lättare när
man åker i andra länder. Jag vet att det finns, vi var nyligen i Frankrike med husbilen
och där tärffade vi ett svenskt par på en ställplats som hade en sådan i sin husbil.
Men det finns säkert någon i den här klubben som vet. (Har slarvat bort hans tel nr)

mvh PG
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: LPG GAS

Svenska Gasföreningen har på sin hemsida en något så när aktuell lista på tankningsställen i Sverige
jag vet emellertid att det finns flera i södra Sverige som inte är med och ska påtala det för dom som producerar listan under förutsättning att dom som tillhandahåller detta vill det

se listan här
Tankstationer för gasol (LPG)
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: LPG GAS

Hej
Jag åkte förbi Preem i Älta,Nacka och där finns LPG tank.
Var där i januari och priset var 7:32 per liter.
Observera att detta var i år, jag var nyfiken på om prishöjningen på diesel också hade smittat av sej på gasolen. Vet att Mälarcamp i Märsta har höjt till 225:- för både glasfiber och stål. Dom angav AGA som höjt priset.
hälsningar Gert
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: LPG GAS

LPG står för Liqvid Petrolium Gas som är Butan och Propan som i sverige säljs under handelsnamnet Gasol.
(LNG är Liqvid Natur Gas eller som vi säjer naturgas men det kan inte vara i vätskefas över -160 grader så lite mer besväligt att transportera)
I sverige är det medst Propan i flaskorna för det gasar bäst när det är kallt medan söder över är det mest Butan i flaskorna.
Det kan man väll ha i vilken gasflaska som helst och har man en som är slut kan man hälla över från en annan. Man skall tänka på att det är inget stigarör i vanliga så man skall hålla den upp och ner som man tapar från så man får med vätskan och inte gasfasen. Flaskor för fordonsdrift har 2 tappanslutningat den ena med stigarrör så vätskan kommer med.
Det gäller bara att ha övergångs kopplingar om man skall tappa över. Det kan vara bra att ha isolerade gumihanskar på sig och ögonskydd. Får man vätska på sig så är det f't kallt, -120 har jag för mig och det lämnar bränsår efter sig.
En rolig komentar till detta : man kan tappa upp flytande gasol o en hink och gå omkring med det i hinken. Det är absolut kristall klar vätska. När man tappar upp så ryke det till, sedan slutar det ryka rätt snabbt och ligger där som vilket vatten som helst. Men man skall inte sätta ner ett oskyddat finger i det för det är -120 gradeg.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: LPG GAS

Har jag fattat rätt??

Om jag har en fyllbar gasolflaska så finns det bara ca 10 stationer i sverige där jag kan fyllla den?

Då blir ju det segt, mvh Torbjörn :)
 
Toppen