• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skoförvaring

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Undrar hur Ni "gamla" (läs vana) husbilsåkare har löst problemet med förvaring av skor som man använder under dagen?
Jag upplever att de "ligger i vägen"! Man skall ut - på med skor/Foppatofflor e.d. - man går in - av med ett par på med innesko/toffla. Är man då fler än en = en massa skor som är ivägen !
Det finns säkert någon/några som har en jättebra lösning som jag gärna testar.

Tomtens fru = Tomtemor
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Skoförvaring

Använd sandaler eller andra luftiga skor så slipper du ta av dig skorna :wub: .

Kanske lite jobbigt när det är en halv meter snö :confused: .
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Skoförvaring

jeg synes også at det er et problem, når vi er 3 i bilen blir det jo en del sko
jeg har set en husbil med en smart skuffe lige indenfor døren til sko, men der må da være nogen der har en smart løsning vi alle kan have glæde af.:wink:
hilsen Marianne 788
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Skoförvaring

Min granne som är snickare gjorde en lucka i soffgaveln som slutar vid dörren
så där innanför ryms många skor.Nu är det ju inte alla som har den planlösningen tyvärr men det var ett tips i högen.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.665
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Skoförvaring

Efter 10 år med husbil har jag fortfarande inte kommit på någon supersmart lösning på detta. Att gå in i min bostad efter en promenad på leriga vägar med skor på är fullständigt otänkbart. Att gå in med skor på när det är torrt och fint ute är en helt annan sak.

Jag brukar att ta av smutsiga dojor innanför dörren och bära fram dom och ställa dom i förarhytten. Sedan är ju problemet med dom där ränna ut och in skorna. Det är dom man snubblar på, andras alltså, mina står ju snyggt vid kanten tills någon knuffar dom ivägen för någon.

Ränna ut och in skorna ska ju vara lättillgängliga så det är nog enklast att lära sig att leva med skoparaden.
;) :mad: :D
 

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
Sv: Skoförvaring

Ja det är problem med alla skor och och alltid står dom ivägen..:confused: men vi satt upp en fack påse på sidan av dörren som jag sätter i mina skor i
men det är bara mina som är små som kan sitta där i facken på påsen.

country:music-icon:
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Skoförvaring

Geggiga skor får ofta stanna på utsidan, under bilen när jag står still, eller på golvet vid passagerarsätet i hytten vid färd. Jag har visserligen ett bra fack precis innanför bodelsdörren, men där har jag valt att ha hundsaker istället så de är lättillgängliga. Men jag har ju lyxen att bara behöva bekymra mig om mina egna skor...
 

Birgitta & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
367
Medlemskap
2026
Sv: Skoförvaring

:mad: Samma problem för alla. Vi har köpt ikeas billiga plastbackar som vi har i garderoben där vi stoppar undan skor, men ut o in skorna är ivägen.
Birgitta o Uffe:p
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Skoförvaring

Hej!

Vår Bürstner Delfin har löst detta på ett jätte bra sätt. i gaveln på soffan till höger vid ingången finns en utdragbar låda, modell stor å då menar jag just stor. Där i ryms två par stövlar, två par joggingskor och lika många sandaler plus en stor batteridriven lampa. Har inte sett denna fina lösning i någon annan bil och kan inte förstå varför Bürstner tagit bort denna låda, för oss ofattbart.
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Skoförvaring

Här är våran lösning på skoföringen vid dörren.

253672_10150216130982521_520782520_6851004_2842627_n.jpg
 
H

hianders

Guest
Sv: Skoförvaring

Titta också i tråden Skofack vid dörren, där finns en massa bra tips!

fru hianders/Inger

som just nu står i Karlsborg och med 99% säkerhet åker mot Forsvik om en liten stund!
 
F

F.d. 16517

Guest
Sv: Skoförvaring

Hustrun och jag har köpt en grejja med fack. Den hänger man på insidan av garderobsdörren. Funkar rätt skapligt eftersom ingen av oss "lever på stor fot".
Vi hittade den hos HusvagnsSvensson i Lidköping.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Skoförvaring

Vi har kylskåpet till väntser om dörren (Bürstner Argos -09), under kylskåpet var det en ganska grund låda (massa outnyttjat utrymme). Vi plockade bort lådan och då bildades där ett mycket bra skofack.

En liknande lösning hittade jag i vår förra bil, Dethleffs 5832 -97. Men där fann jag ett liknande helt outnyttjat förråd under pannan som stod i botten på garderoben. Det var lite mer jobb att fixa till men när det var klart rymde det 4-6 par skor. Detta utrymme var tidigare bara en tom yta bakom en hög sarg.

Säkert kan den händige hitta andra döutrymmen i just sin bil (ibland undrar man, vad tänker tillverkarna med?!).

Lycka till alla, Torbjörn :)
 
F

F.d. 8126

Guest
Sv: Skoförvaring

Väldigt skönt att höra att vi inte är ensamma om problemet. Tack också för de tips som getts. Själv har jag försökt lansera idén med varsitt par skor för körning och så är det barfota för resten som gäller. Men min medresenär är inte intresserad. Håller också med den som skrev att själv ställer han ju sina skor snyggt och prydligt - det är den andre (i mitt fall) som ställer till det.:yes:
 

Kurt.G

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
10402
Medlemskap
2023
Sv: Skoförvaring

Vi är helt nya med husbil , men i vår bustner Nexxo har vi tagit bort en liten hylla på höger sida vid dörren . Där fick vi ett stort utrymme till blandannat brandsläckaren och 3-4 par skor .:mh2:
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Skoförvaring

Köpte två fiammapåsar,en lite mindre som jag hängde på väggen innanför dörren,en större som hänger på dörren,där får "foppatofflorna" plats,samt massa annat skräp:twitcy:
Min dam..eftersom detta är "damernas" tänkte först sy något liknande av tex.vaxdukstyg,men sedan hittade vi dessa:yes:
mvh
KaMa1
 

Bilagor

  • WP_000171.jpg
    WP_000171.jpg
    1,5 MB · Visningar: 26
Senast ändrad:

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Sv: Skoförvaring

Vi är fyra i vår husbil (jag, fru och två barn på 5 och 8 år), vilket medför en hel del skor... Vi har löst det genom att ha en plastback i garaget där vi förvarar alla skor som vi inte använder för stunden. Sen köpte vi en plastmatta på ICA MAXI (ca 1,5x2 meter) som vi lägger utanför husbilen (då vädret tillåter och vi ska stanna på en plats under längre tid). Då kan alla ta av sig skorna utanför och gå något steg på mattan innan de går in i bilen. På det viset minimeras antal skor inne och det dras inte in så mycket smuts.

Det blir en hel del plockandes med skor, men än så länge fungerar det ganska bra för oss. Hade gärna haft något listigt fack innanför dörren som många andra pratat om i tråden.

Mvh
/Jörgen
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Skoförvaring

Vi måttade, klädde med tunn vadd och tyg. Satte skruvar och fäste gummibandet. Jättelätt...
 
Toppen