• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kontrollera bodels batteriet

F

F.d. 6424

Guest
Hej Alla. Hur kan man kontrollera konditionen på bodels batteriet?

På vår husbil ( vår första ) kan man bara ha 2 lampor tända i en timme sen lyser varningslampan på kontroll panelen.

Frågan är om batteriet är dåligt eller det laddas dåligt. Tror det är batteriet då spänningen faller snabbt .


Rickard
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: kontrollera bodels batteriet

Du menar att pluspolen från laddaren kopplas in på batteri nummer ett och minuspolen från laddaren kopplas in på batteri tre (om man har tre parallellkopplade batterier)? Men det kan väl bara gälla om kablaget är klent. Hur kan annars batterierna veta vilken ordning de sitter i?
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: kontrollera bodels batteriet

Alla batterier med samma spänning o typ måste självfallet parallellkopplas, som ett enda batteri.
Dock får man inte blanda gel och annan batterityp eftersom batterierna har olika laddningsspänning.
I en normal husbil tar originalladdaren hand om rätt laddning till batterierna.
ds
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: kontrollera bodels batteriet

Dock får man inte blanda gel och annan batterityp eftersom batterierna har olika laddningsspänning.

Som en batterianalfabet blir jag nyfiken på denna kommentar. Att de kräver olika ström har jag förstått (gel-batteriet ska tydligen laddas "försiktigare". har jag fattat rätt?), men de ska alltså ha också olika spänning? Eller de får olika slutspänning som talar om för laddaren att "nu är det klart"?
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: kontrollera bodels batteriet

Du menar att pluspolen från laddaren kopplas in på batteri nummer ett och minuspolen från laddaren kopplas in på batteri tre (om man har tre parallellkopplade batterier)? Men det kan väl bara gälla om kablaget är klent. Hur kan annars batterierna veta vilken ordning de sitter i?

Nej, för att alla tre batterierna skall bli fullt laddade måste du koppla precis som du säger. Men glöm inte att polerna för uttaget skall sitta på motsatt sida dvs plus på treans och minus på ettans.

På detta vis belastar och laddar du batterierna jämnt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: kontrollera bodels batteriet

GEL-batteriet laddas med en något lägre spänning än bly/syra-batteriet. Detta för att GEL-batteriet inte skall koka. Det har stått något om det i en annan tråd här på forumet. Jag skall försöka hitta den.


Nu hittade jag tråden. Den handlade om AGM men det står lite om GEL också:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t20838/
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: kontrollera bodels batteriet

Hej, man kan inte styra hur mycket ström man laddar med.
Höjer man dock laddarens spänning så ökar även laddningsströmmen.

Laddningsströmmens storlek bestäms av batteriets inre resistans (motstånd) och den tillförda spänningen. Allt enligt gubben ohms lag U = I * R

U = spänning
I = ström
R = resistans

Om ett batteri har oändlig resistans - dvs avbrott så kan ingen ström uppstå, enligt gubben Ohm

ds
 
F

F.d. 750

Guest
Sv: kontrollera bodels batteriet

Hej Michael!
Oj vad mycket det redan finns om batteriproblem! Bra och nyanserad tråd du hittat.
Den här tråden har nu blivit lite yvig om man utgår från Nebrers inledande fråga.
Det vore intressant om någon i denna tråd hade förslag på hur man någorlunda pålitligt kan komma fram till om batteriet är i behov av byte innan man måste dra igång verkstadssvängen för att undersöka alla andra tänkbara alternativ.
Även om man inte helt kan lita på indikatorer, gröna ögon, tycker jag det är svagt av en del tillverkare att dom inte har någon form av kontrollmöjlighet inbyggd i produkten.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: kontrollera bodels batteriet

OK, för att återgå till grundfrågan.

För att kontrollera skicket på ett batteri, vare sig det är startbatteri eller bodelsbatteri, behöver spänningen mätas under belastning, som det redan har sagts här.
Mätare till det brukar finnas lite varstans att låna.

Att man måste mäta under belastning beror på att ett dåligt batteri har högre inre resistans än ett bra, och vid stora strömmar "stjäl" då denna inre resistans en stor del av spänningen.

E = U - R*I (E="nyttig spänning", U=polspänning, spänning när man inte tar ut någon ström, R=inre resistans R*I är den spänning den inre resistansen "stjäl" och den blir som synes högre vid högre ström)

Mäter man med vanlig voltmeter på obelastat batteri kan det se ut som man har hyfsat spänning även på ett dåligt batteri (fast ofta märks det på spänningen även utan belastning när det börjar bli riktigt illa).
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: kontrollera bodels batteriet

Hej!
Om det har gått så långt att man måste kontrolera skicket på batteri då är det lika bra att köpa nytt..det blir inte bättre att man får veta att batteriet är i dåligt skick om man står där utan ström när man behöver det som bäst!
Mvh/Zlatko
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: kontrollera bodels batteriet

Zubac:

Att kontrollera skicket på batteriet betyder inte nödvändigtvis att det är ett dåligt batteri. Det kan ju lika gärna vara en länk i en kedja som kan uteslutas och felsökningen kan fortsätta i nästa led, generator, solceller, kontaktproblem, laddare mm. Det vore ju trist att dumpa ett bra batteri för att sedan upptäcka att felet låg någon annanstans :confused: .
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: kontrollera bodels batteriet

Hej Michael!
Visst kan det vara så,som du säger..men om batteriet vissar fullladat och sjunker direkt till tom när man belastar med någon förbrukare då tror jag inte att det är laddare,generatorn eller solcelen som är fel på utan batteriet i sig själv.Har hört gammla husvagnsmäckare som säger att funkar batteriet efter 3år så måste man ha tur.Dom batterier som man kunde ha både 10 och 15år dom finns inte längre.
Ha det gott i förhoppningsviss soliga Ystad!
hälsningar7Zlatko
 
Toppen