• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken Batteri Laddare till Husbilen ?

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Min Tystor 10 med Combi-Cube modul som hade ett extra uttag för att driva
kylskåp, har sagt upp sig . Tystor tillverkar ej längre Combi-Cub modulen.
Själva batteriladdaren går att köpa ;men hur fixar jag extra 12 V till kylskåpen .?????,.
Är det någon som vet? Vet, att danskar tillverkade en laddare som hade denna funktion men vet ej om den finns att köpa .
Har Ni några förslag?
Tystor 10 hade jag i 20 år och den fungerar än.Funderar på att köpa den nya generationen och komplettera den med Septor 12300 DUO. ( med den kan man ladda husbils och bodelensbatterier utan särskild omkoppling. Den känner
själv när tex bilens batteri är laddad och "går till "bodelens, men
själva problematiken återstår ...Kylskåp ?
Mvh
Perrovski
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vilken Batteri Laddare till Husbilen ?

Hej,

Kan du förklara varför du måste försörja kylskåpet separat?

Moderna laddare klarar av att strömförsörja samtidigt som de laddar.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Vilken Batteri Laddare till Husbilen ?

Hej Håkan.
Liten historia angående min husbil.
Samtidigt som jag köpte Amandan (så heter min Pilo´s MB 508).så utrustade jag henne med Tystor 10 ,Solpanel 90W och Gel batteri på 130 Ah.För ca tre år sedan märkte jag att strömmen räcker inte till, batterier blev aldrig full laddad. Så ( här gjorde jag tabbe visade sig senare )jag köpte två Varta fritids batteri på 75 Ah och kopplade ihop med min gel batteri.Det blev rena gallimatias.
Senaste utflykt från Halmstad till Elmia har bekräftat mina misstankar.
Jag matade kylskåp med separata 6mm kablar men det hjälpte inte.Baterrier blev fattigare på ström.Experter på Sunwind bekräftade mina misstankar att
man absolut ej ska blanda bly med gel batteri. Det blir en ny solpanel på troligen 120 eller högre W och en ny gel batteri .
Men vad göra ,för att mäta hungrig 100 Watare kylskåp? Direkt från batteri
eller från laddaren.Men som sagt min Combi-Cube har sagt upp sig?
Hur driver Ni Era kylskåp under resan,med ERA senaste Husbilar?

Mvh

Perrovski
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vilken Batteri Laddare till Husbilen ?

Hej Håkan.
Liten historia angående min husbil.
Samtidigt som jag köpte Amandan (så heter min Pilo´s MB 508).så utrustade jag henne med Tystor 10 ,Solpanel 90W och Gel batteri på 130 Ah.För ca tre år sedan märkte jag att strömmen räcker inte till, batterier blev aldrig full laddad. Så ( här gjorde jag tabbe visade sig senare )jag köpte två Varta fritids batteri på 75 Ah och kopplade ihop med min gel batteri.Det blev rena gallimatias.
Senaste utflykt från Halmstad till Elmia har bekräftat mina misstankar.
Jag matade kylskåp med separata 6mm kablar men det hjälpte inte.Baterrier blev fattigare på ström.Experter på Sunwind bekräftade mina misstankar att
man absolut ej ska blanda bly med gel batteri. Det blir en ny solpanel på troligen 120 eller högre W och en ny gel batteri .
Men vad göra ,för att mäta hungrig 100 Watare kylskåp? Direkt från batteri
eller från laddaren.Men som sagt min Combi-Cube har sagt upp sig?
Hur driver Ni Era kylskåp under resan,med ERA senaste Husbilar?

Mvh

Perrovski

Jag tror nog att alla senare modeller av kylskåp går på gasol, eller 12v/220v. Till och med i vår bil från 1983 så går det så.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Vilken Batteri Laddare till Husbilen ?

Inte vet jag hur det fungerar kopplingsmässigt men vårt kyl/frysskåp Dometic automat kopplar själv mellan 12V, 240V, och gas. Har aldrig märkt att det fattas ström i batterierna trots att vi fricampar så mycket vi kan. Det enda vi har behövt att " lura" automatiken är att koppla om själva när det var 30 gr varmt i sommar. Automatiken kopplar inte in gasen förrän 20 min efter det att skåpet arbetat på 12V. Detta för att inte man ska ha gasen på vid tankning. Att låta skåpet vara bortkopplat i 20 min vid stopp i den värmen funkade inte så bra. 10-12 dagar utan extern ström, och gas endast vid stillastående, användning av dator till dagbok och tv-tittande, belysning, radio, aldrig att vi saknade ström i batterierna. Hur stor del av elen solcellerna på taket bidrog med har jag inte koll på men solpanelen är på 100W så det kan väl inte vara så mycket. Frysen höll mellan -7 till -13 grader under en månad så medhavd fryst mat användes hela tiden.
Ove.G
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Vilken Batteri Laddare till Husbilen ?

Hej Kölis 75.
Det är klar att jag har även gasol,men när bilen rullar så är det både billigare och säkrare att köra på 12 V.Lågan slocknar ,trots att jag monterade en skydds kåpa(original från Elektrolux )gjord av plåt,för att skydda lågan att slockna .
Jag ersatte min original generator på 35 A mått en från Saab på 80 A
(funderar på en från Audi A6 på 120 A : KOSTAR Ca 1 000 Kr på skroten) men slarvade och ej bytte lad kablar till grövre.
Hur gör Du själv , med drivning under resan,tror ej att Du driver kylen på gasol
eller?.
Mvh.

Perrovski
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Vilken Batteri Laddare till Husbilen ?

Tack för snabba svaret Kölis 75.
Kan man fråga varför? .Jag uppfattade att när det gäller bilar så är Du proffs
och jag är en glad amatör. Jag fortfarande tror att 12V är både billigare och
säkrare men kanske har jag fel.

Mvh

Perrovski
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vilken Batteri Laddare till Husbilen ?

Tack för snabba svaret Kölis 75.
Kan man fråga varför? .Jag uppfattade att när det gäller bilar så är Du proffs
och jag är en glad amatör. Jag fortfarande tror att 12V är både billigare och
säkrare men kanske har jag fel.

Mvh

Perrovski

Ja det är nog billigare att köra kylen på 12v än gasol men av ren bekvämlighet att slippa koppla om, riskera att batterierna dras ur om jag inte står på 220 v så har det blivit så bara.. Kylen drar så lite gasol så det märks inte, värre med Alde pannan som slukar en hel del när det är kallt men bodelen är rätt stor också med vattenburen värme.
 

Ingegerd S

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
916
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Batteri Laddare till Husbilen ?

Beträffande alternativa drivkällor till kylskåp under färd. Själv har jag förvisso ingen "riktig" husbil, (pic up + camper) men principen bör ju vara densamma.
Jag har dragit en 6-kvadratsledning från batteriet via ett relä som drar då bilen startas till släpkontakten, i campern har tillverkaren av densamma dragit ledning till kylen, så vid färd ställer vi bara om kylen till 12-volt. vid längre stopp utan el så gäller naturligtvis gasol. I husbilen dras naturligtvis denna ledning direkt till kylen , ej via släpkontakten.
 
Senast ändrad:
Toppen