• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning till Agm-batteri

EvaOla

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
744
Medlemskap
2025
Hej

Jag köpte ett nytt bodelsbatteri, ett Varta ultra special AGM. Laddaren i bilen (Schaudt EBL 281) har inställning för blysyra eller gel. Nu är frågan om man kan använda den laddaren till ett AGM-batteri? Isåfall, vilken inställning ska man då ha?

Ola
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Laddning till Agm-batteri

Jag utgår ifrån att det är ett slutet batteri och då ska du använda Gel inställningen för AGM.

Skillnaden är att laddningen inte överstiger 14,4V så att batteriet inte gasar vid Gel inställningen.
 

EvaOla

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
744
Medlemskap
2025
Sv: Laddning till Agm-batteri

Hej Tack för svaret, Det här svaret fick jag från Vartas:s kundtjänst:

Ultra Special är ett AGM batteri, glasfibermatta.
Det ska helst laddas med ett AGM batteris laddkurva som säger helst 14,7V men det går även med 14,4V. Men du bör rådgöra med laddar-tillverkaren.
Kolla om du ser vilken värden gel-inställningen resp. syra-inställningen på din laddare har och välj den som är närmast alternativt kontakta tillverkaren alltså.
Traditionellt kan iallafall AGM batterier ta emot högre laddningsström än syra-batterier.

Är alltså enda skillnaden på syra resp. gel-inställningen att laddningen inte överstiger 14,4V på gel-inställningen?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Laddning till Agm-batteri

Förutom 14,4 vid GEL så brukar underhållsladdningen vara 13,8 i stället för 13,6.

Jag svarade GEL för att du skulle slippa bry dig och inte skada batteriet.
GEL ska man använda även för andra slutna batterier.

Vill du mäta så kan du givetvis kolla var blyläget är på din laddare men förmodligen har du ingen temperaturkompensering på din laddare och kör du då 14,7V, nere i södern på sommaren, på ditt AGM batteri så kokar det sönder.

Skillnaden är att det tar lite längre tid med 14,4 men när man har 220V så brukar man ju vara några timmar så detta är vanligen inget problem.

Bilen laddar inte mer än 14,4V oftast något mindre men är oftast temperaturkompenserat.
 

EvaOla

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
744
Medlemskap
2025
Sv: Laddning till Agm-batteri

Tack för dina snabba och utförliga svar! Då förstår jag det hela. Nu kan jag koppla in mitt batteri på gel, utan att vara orolig att det blir förstört.
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Laddning till Agm-batteri

Nu kanske jag förstår......
Förra våren, på vår första tur efter köpet av vår husbil, så hände det. Bodelsbatteriet tog inte laddning. Vi var i närheten av Linköping. In och köpte ett slutet fritidsbatteri på Biltema och allt fungerade utmärkt hela säsongen. Bilen står sedan med 220-volts laddning hela vintern. På vår första resa i år till Figeholm, så var det samma sak igen. Det nästan nya bodelsbatteriet kaputt. Hade ett reservbatteri med, så det löste sig. Vår Pilote R780 är från år 1990. Kan laddaren i bilen ladda sönder ett slutet fritidsbatteri. Jag tänkte på vad som sa´s längre upp i tråden. Eller är det så dåliga batterier från Biltema, att dom inte håller mer än en säsong?
Har försökt att ladda batteriet med en annan laddare. Helt dött.
Hälsningar
Rolf (72)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Laddning till Agm-batteri

Om laddaren är orginal med bilen från 1990 är det troligt att den inte har underhållsladdning. Den fortsätter alltså att leverera hög spänning oavsett om batteriet är laddat eller ej. Detta förstör batteriet.

Jag råkade själv ut för detta med en betydligt yngre laddare. Bytte till en CTEK som har laddautomatik och övergår till underhållsladdning när batteriet är fulladdat.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Laddning till Agm-batteri

Eller är det så dåliga batterier från Biltema, att dom inte håller mer än en säsong?

Knappast. Mitt Biltema-batteri i bodelen har gjort sin 4:e eller 5:e säsong i år (minns inte exakt när jag bytte). Och då är det till och med "fel" sorts batteri. Deras billigaste startbatteri! Den vinter bilen stod vid en bussverkstad för diverse fix och jag inte orkade ta ur batteriet eller ladda upp det ordentligt innan jag ställde ifrån mig bilen var jag beredd på att byta ut det efter flera veckor med mer än 25 minusgrader som borde ta död på ett dåligt laddat batteri. Först verkade det helt dött, men med min kraftiga garageladdare lyckades jag skrämma liv i det, och det går fortfarande hur bra som helst!

Startbatteriet i bilen är också Biltema. Ett (s.k.) underhållsfritt. 3:e säsongen för det tror jag.
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Laddning till Agm-batteri

Tack för svaren.
Ska kolla laddarens funktion i vår Pilote snarast. Det är orginalladdaren som sitter där. Förmodligen så bör jag ta hem batterierna under vintern och underhållsladda utanför bilen.
Jag kan tydligen inte skylla på dåliga batterier från Biltema som orsak till batterihaverierna.
Hälsningar Rolf
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Laddning till Agm-batteri

biltema har åxå laddare som går ner på underhållsladdning, 37-710.
den står alltid inkopplad när jag är hemma.

jag har antagligen åxå startbatterier (4st 60ah) och är inne på tredje säsongen.

förra våren satte jag upp solceller på 55w. så nu tycker jag att det är optimalt för mej.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Laddning till Agm-batteri

Jag har på 23 månader kört slut på 2 st. 110 amp. fritidsbatterier från Biltema. Jag var inne och fick dom uppmätta hos Biltema Hbg. Ögat visade grönt och batteriet visade fullladdat men hade inte mycket kraft kvar. Mätaren visade byt batteri på båda. Eftersom man har 24 mån. garanti och jag hade kvittot kvar fick jag hela kostnaden för batterierna tillbaka utan disskussioner.
Felet kan ju vara att jag inte ställde om solcellsregulatorn till slutna batterier när jag satte i batterierna när dom var nya.
Nu har jag satt i 2 st. av Banners 95 amp. AGM-batterier. Får se om dom är bättre. Dom var betydligt dyrare.
Hälsn. Krister.
 
Senast ändrad:
Toppen