• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

F

F.d. 346

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Hej Belgien1! Jag kopierade den inledande texten till den bok Du redan införskaffat. Mest för att andra också skall kunna ta del av texten. Jag kan inte fatta hur Belgisk Polis kan ignorera det som står i denna skrift.


Driving licences — European Union and European Economic Area
01/02/2006
Currently, 110 different driving licence models circulate in the EU and EEA Member States. This manual aims to help controlling authorities, as well as the interested private person, to identify these many different types.

It also enables licence holders to be aware of their rights, and national authorities to know the validity and extent of the rights associated with each model of licence.

Good management of driving licences is central to guaranteeing the freedom of movement. Mutual recognition of driving licences between the Member States of the EU, without any formalities, has been in full force since 1 July 1996. From that date all administrative obstacles have been eliminated for licence holders who go to or establish themselves in another Member State.

The goal for the European Commission is to introduce a single EU model. Until this is in place, Driving licences will remain an essential tool in identifying the aforementioned 110 models.



Kämpa på!!
Anders:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Hejsan Dag,

Inte mycket att göra åt om inte VV vill samarbete och svarar på frågor som vi dödliga har och vi anser är viktiga. Slutresonemang är att B-kortet övergångsregel får tillämpas i Sverige (eller kanske Norden), klart slut :)

Ingen idee att fortsätta detta inlägg som man säger på Engelska "I rest my case" ;)
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Anders,

Kämpa på, jaha du det var inte lätt det in't, men jag ger mig inte och tog fram boken.

På sidan 24 av European Union and European Economics Area står följande :

Model S1. License holders who obtained a category B license before 1 July 1996 are entitled to drive private cars with a maximum authorised mass exceeding 3.5tons, as long as the vehicle is registered as a private car and not as a light lorry. This right remains until the driving license expires. Upon issue of a new driving licence after withdrawal, the holder is only entitled to drive B vehicles according to Directive 91/439/EEC. Ordinary exchange every 10 years does not affect the validity of the licence, which means that the above entitlement can be maintained after such an exchange.

Anders du har fullständigt rätt men det är fortfarande up till den polisen som utför kontrollen av körkortet som kan jävlas, vem tusan vet han kanske inte kan läsa eller inte har någon kännedom om denna regel (vilket är troligast).

Vi har ett skämt om polisen härnere, det går så här :

En polis med 1 sträck på armen kan läsa, en som har 2 sträck kan läsa och skriva en som har 3 sträck känner någon som kan läsa och skriva :D

Jag ska åka till polisstation med boken och visa svart på vitt, bli kul att se deras reaktion ;). No doubt in my mind I'll be back.

080313

Var på polisstation igår eftermiddagen. Naturligtvis fick jag en annan polis än den som jag träffade dagen innan. Frågan ställdes på nytt (visade inte boken) och återligen sa han att ett C-kort var ett måste >3.5t.

Sedan tog jag up boken och lät honom läsa, det var ytterligare ett problem för han kunde ingen Engelska. Kallade på sin kollega som gjorde en hemsk översättning, sedan till kopierings maskinen och tog kopier på dom sidorna det gällde. Vägpoliser kallades in och efter bra många minuter medgav dom att dom inte kände till denna (konstiga) regel.

Jag ställde frågan vad som skulle hände ifall en Svensk medborgare blev stoppade i en trafikkontrol, han svarade att det kunde ställa till problem. Hans råd : för att underlätta det hela tag med en översättning på dom sidor det gällde och på det språket som gällde för det landet.

Genom detta blev jag en erfarenhet rikare, man ska inte tag allting för givet. Anser att jag har gjort mitt och avslutar härmed detta inlägg.

CU around.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Spännande Belgien - kör hårt.

Ditt tidigare inlägg fick mig nästan att kallsvettas för vi kryssade runt en hel del i Belgien i somras med mitt B-kort och vår Pb2:a.

Dock såg vi aldrig några streckgubbar. Som väl var.

DS
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Jag tog det säkra före det osäkra och laddade hem dokumenten som rör Körkort Europeiska Unionen på lämpliga språk.
Skrev sedan ut det avsnitt som rör svenska körkortsregler SVERIGE (S).
Har dom på följande språk: Svenska, Danska, Engelska, Tyska, Franska, Italienska, Nederländska, Polska, Slovakiska, Ungerska och Grekiska.
Det är ju inte säkert att polismannen med ett eller flera steck kan alla de svenska reglerna men nu har jag svart på vitt och förhoppningsvis på ett språk som polisen kan läsa.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Robert & Monica,

Är det ur samma bok (Europeiska Unionen) som du hämtade informationen vad det gäller Sverige körkortsregler ? I så fall vilken sida står det på Svenska ? Foto på Svenska körkort finns på sidan 206 men det står inget om att man får köra med ett B-kort >3.5t. Det framgår endast på sidan 26 men står endast på Engelska som jag har kopierat i ett tidigare inlägg.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Titta på mitt inlägg 18# i denna tråd så ser du ett snitt från det dokument som beskriver de svenska direktiven för just över 3,5t.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Robert & Monica,

Det är ju exakt densamma som jag hade som inlägg fast på Engelska, skulle vara bra att ha det på Holländska, Tyska, Franska, Spanska. Vart hittar man dom på andra språk ?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Minnet är ju gott om än kort.
Jag letar efter en länk och återkommer
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Hej igen!

Nu har jag precis suttit i telefon med Jan-Evert Rådhström (m), vice ordförande i Riksdagens Trafikutskott. Han tyckte det var dåligt av Polis i utlandet att inte följa de regler och lagar som som EU bestämt. Vi skall inte behöva stå vid vägkanten och förklara oss. Reglerna skall dom kunna själva.

Han lovade att på nästa EU-möte ta upp frågan om hur man går vidare så att den här informationen går ut till all Polismyndighet i EU.

Han ringde själv upp mig efter några minuter och fick ISBN-nummer samt Catalognummer på den skrift vi talar om, så han verkar ta det hela på allvar.

se länkt till dokumentet här:EU Bookshop

Anders:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Anders,

Fy tusan det börja bli fart på den här inläggen ;), tydligen många som är interesserade, jättebra tycker jag. Den boken jag har är ISBN 92-894-8429-2
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Använd denna länk:
EU Bookshop
Gå ner på sidan till PDF-edition
Välj sedan Part-2 för det språk som du vill ha reglerna på.
Dokumentet är på ca 10Mb. Filen är på mer än 200 sidor. På sidan 26 +- några sidor beroende på språkversion hittar du de svenska reglerna.
Jag har skrivit ur första sidan och sedan de sidor som beskriver de svenska reglerna.
Ok?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Robert & Monica,

Jag föreslår att ALLA som åker runt med husbilar >3.5t med B-kortet och åker utomlands att ladda ner dessa filer part 2 på samtliga språk då är man safe (hoppas jag)
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

All den information ni letar efter har redan avhandlats för knappt ett år
sedan. Se länk
http://www.husbilsklubben.se/forums/t18540/

Min erfarenhet efter ca 1200 mil med B-körkort och 5,0 tons husbil på
utländska vägar är att polisen är väldigt ointresserade av husbilar från
Sverige.

Vi har åkt husbil i Europa sedan 1994, tusentals mil. En gång har vi blivit
stoppad och visat körkortet.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Vi är nog alla medvetna om att risken är rätt liten att man skall fastna i en kontroll MEN risken finns och det händer har vi ju fått höra om här på forumet.

För min del räcker det med detta för att det ska inverka på den totala upplevelsen. Jag vill veta att jag inte riskerar att få problem om jag blir stoppad i en poliskontroll.

Av samma anledning såg jag till att väga upp bilen från 3500 till 4000 kg så att jag vet att jag inte kör med överlast.
Om jag skall bekymra mig för att polisen står vid nästa vågstation och jag vet att jag har för mycket last blir detta något negativt under resans gång.

Andra har en annan läggning och bekymrar sig inte för eventuella konsekvenser. Så är vi så olika men jag har all respekt för dom som vill veta att de dom företar sig är OK.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Peter,

Man ska aldrig säga aldrig, ibland går det flera år utan att jag blir stoppad och helt plötsligt blir det 2 gånger på en vecka. One never know, glöm inte bort att semester tiden börjar snart, skärpta kontrollerna t.ex till England har redan börjar pga människor smuggel under just semster tiden, Calais färje läget är hård utsatt för det.

Varifrån får du informationen eller bättre sagt var grundar du på att polisen är ointeresserade av husbilar från Sverige, någon speciell anledning ?
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

En anledning är nog språket. Jag har fått för mig att de utländska poliserna i
regel bara talar sitt inhemska språk. Då blir det jobbigt när man kommer
från ett avlägset land.
Kanske är helt ute och cyklar och bär på fördomar!

Jag känner mig dock trygg med EU dokument som beskriver vårat svenska
undantag och föredrar den lilla osäkerheten framför att åka med överlass.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Peter,

Det kan ligga något i som du skriver, jag känner något liknande när jag kommer till den Svenska tullen med min Belgisk registrerade husbil, dom vinkar mig redan fram fast jag har 50 meter kvar tills tulltjänstemannen - kvinnan står. Bara tutta och köra :)

Men vad språket beträffar så har den Tyska Autobahn polisen en annan lösning dom har en bok på alla möjliga språk, dom frågar efter passet och visar sedan vilken trafikregel man har bruttit emot och vad man ska betala allt detta på ditt eget språk, inga ursäkter att du inte förstår språket eller hur :)
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Hundvakten,

För tusan det vara bara bra att du inte fick se några gubbar med streck på armen, man ska väl ha tur nån gång eller hur :wink:
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Belgien 1

Bra, då kan vi förutsätta att de tyska poliserna kan läsa innantill om det
svenska undantaget.
 
Toppen