• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

F

F.d. 3581

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Är det inte lite märkligt trots allt.....
Inom EU kan vi uppenbarligen komma överens om gurkors längd o vikt, men inte huruvida körkort gäller där eller här eller.... va f-n som helst.
Men vi skall inte begära för mycket av dessa stackars underbetala EU-nissar som vi skickar dit. De måste antagligen extraknäcka på nätterna för att kunna hanka sig fram på sisådär en 100.000 i månaden. O då orkar man nog inte så mycket förutom gurkorna..

ds
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Gunnar,

Jag har sett pa en parkeringsplats i Tyskland en Hollandare som fick ringa slakt och bekanter for att frakta hem allt over 3500kg, toleransen vad tydligen 0 % men som jag sag sa skallde han och menar pa att polisen var nazister osv ... ;)

Regel one : blir man stoppade var snall man kommer inget vart att skrika - hotar mot myndigheterna det blir bara varre. Normalt sett accepterar polismyndighetera ca 5% overlast utan att man blir botfalld. Ar det nagon som vill satta pricket pa i-ett ser till jag kan slappa delvis mitt farsk vatten vilket minskar overvikten. Nar jag tankar blir det aldrig mer an 90%, det ar battre att ha 20 liter i en reservdunk an att ha i tanken for lagen sager att man maste ha minst 5 liter reserv soppan sa dar klarar man sig och ser att du "forsoker" folja lagen sa noga som mojligt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Det var en artikkel i promobil sist høst om vektproblemer. Der kom det frem at grense 3500 kg ble håndtert mye strengere enn andre. En bil registrert for under 3500 og med vekt over ble det slått ned på spesiellt hvis fører ikke hadde annet en B kort. I Østerike blir denne grensen håndtert 100% for alle, med store bøter om en er på motorvei uten Gobox - hjelper ikke med oblat for BP hvis vekten tipper ørlite over 3500 kg.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Belgien 1, du måste hålla isär övervikt och körkortbehörighet som Gunnar skriver.
Inget körkort i världen hjälper om du överlastar ett fordon som är godkänt för max 3500 kg.
Tråden handlar inte om övervikt, utan behörighet att framföra en personbil klass 2 tyngre än 3500 kg med ett B-körkort.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Peter,

Stämmer 100% jag iväg från själva frågan satt tydligen i andra tankar. My apolgies !!! :holly-1-icon:
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Kan vi komma tillbaka till ämnet, jag skulle vilja veta:

Kan jag köra omkring i Norden och inom EU med B-körkort med ett fordon som väger 5.200kg.
(om man tagit körkortet före 1996).

Vad gäller i exempelvis i Norge?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Sverige är ju en del av EU. Våra körkort och regler och begränsningar gäller i hela EU. Mer är 3500 kg och inte C-kort så har man problem - = olovlig körning och som kan ge indraget körkort - och får säkert minst böter. Vad som gäller utanför EU ar för mig oklart men räkna med samma bestämmelser
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Hej Johny
Körkortsreglerna gäller i alla EES länder i Europa. Förutom Eu länderna så är det Norge, Island och Lichtenstien som inte är medlemmar i EU men har handelsavtal med EU och då gäller även körkortsreglerna.

I EU finns idag över 100 olika körkortsbehörigheter. Därför har alla polisbilar i alla länder inom EES med sig en bok om olika länders körkortsregler.

I det tredje körkortsdirektivet som börjar gälla den 19 januari 2013 har EU lyckats ena sig om hur körkortenbehörighetrna skall vara utfomade.

Mvh/ Jan I.:yes:
 

Ingmarie & Bernt

HBK Medlem
Inlägg
320
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1634
Medlemskap
2024
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Jaak40: Du menar då att det inte är några problem att köra med B kort och en husbil personbilsklassad 2 i Norge, för dit hade vi tänkt köra i sommar //Bernt
 
Senast ändrad:

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Man vet ju aldrig om det kan uppstå problem, men om det gäller i Sverige att Du får köra din husbil med B-körkort så kan Du också köra i Norge.

Mvh/ Jan I
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

hej
jag har frågat på vv och körkortsmyndigheten och mitt svenska kk gäller inom hela eu. för vår bil är bil väger 3850 i totalvokt.
mvh margaretha i maggan o åke
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Åke & Maggan,

En bra fråga kanske : säg att du som Svensk med Svensk KK vill hyra en husbil i Tyskland, med andra ord kör du omkring i en husbil som är Tysk registrerad. Gäller dom reglerna fortfarande och får den totala vikten vara > 3500 Kg med ett Svensk B-kort ?

Önskar att du har rätt men betvivlar det i högsta grad, tror t.o.m att du aldrig kan hyra husbilen > 3.5t med endast ett Svensk B-kort. Utomlands allt > 3.5t fordras ett C-kort det har jag frågat hos lokale polismyndigheterna undantag är ett Tysk kk, dom har tillstånd att > 3.5t vilket är godkänd i övriga EU länder.
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

hej
jag fick samma svar utav flera stycken. jag ska ringa till dom igen och be dom meila mig svaret så lägger jag ut det. för oss har guben c-kort men jag frågade för min skull.
margaretha
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Det er flere land inne EES (EØS) som har en KK klasse C1 for biler opp til 7500 kg.
Dette kom først i Tyskland og Norge, senere er også UK med. mener at klassen også er definert i Spania og Portugal. I Norge måtte vi konvertere til EU standard kort før utgangen av 2000, i Tyskland var det utgangen av 2005 - tror det utgangen av 2008 i UK.Det er og definert en klasse C1E for vongtog med maks 12000 kg tillat vekt.
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Se där det var enkelt och klart. Krångla inte till det nu utan:

Ja - vårt svenska körkort gäller inom EU och vi kan glada i hågen åka omkring med B-körkort taget före 1996.

Tack Maggan!

Mvh,
Johny
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

NU skall jag också krångla till allt för er. Eller kanske reda ut ett å annat.

Den "övergångsregel" som vi pratar om här infördes 1 juli 1996. Då bestämdes att en personbil inte får väga mer än 3500kg för att få framföras med B-kort.

För de personer som redan hade tagit B-körkort före 1 juli 1996 skulle de gamla reglerna gälla. De får alltså framföra en personbil med de gamla viktklasserna med sitt B-kort. Det sägs inget om övre vikt på personbil. Har man t.ex. en husbil som väger 5000kg och den är registrerad som personbil så får den framföras med B-kort utfärdat före 1 juli 1996.

Svenska körkortsregler skall gälla i hela Europa.

Anders:D (allt detta visste ni väl redan men jag fick sån skrivklåda)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Anders,

Ingen skulle vara gladare än jag, det är alltså ett stort fördel att ha ett Svensk kk utfärdat före 96 men ... som sagt jag är fortfarande inte övertygad. Jag accepterar det ifall vägverket utfärdar ett intyg att man får köra en husbil >3.5t utomlands, detta ska i så fall framgå på olika språk så det inte blir några diskussioner när man blir stoppad.

En sak är att det gäller i Sverige men känner den polisen som du har blivit stoppade utav det ? Det är trots allt han som kommer att bestämma eller göra det verkligen svårt för en ifall du får åka vidare eller i värsta fall lämna husbilen vid polis station tills det hela är uträtt.

Jag har tidigare ringt och fick besked att dom inte kände till den Svenska regel vilket inte gör saken lättare eller hur ?

Ska tag up det imorgon igen med en god vän till mig som är motoriserad trafikpolis, får se vad han säger om det hela.

080311

Tagit kontakt med polismyndigheter i Belgien.

Det är INTE tillåten att föra ett fordon >3.5t med ett Svensk B-kort oavsett när körkort är utfärdad, allt >3.5t krävs ett C-kort.

Jag begriper inte att vägverket kan påstå att Sverige tillhör EU och det accpeters :(
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Anders,

Har tittad på den siten du uppgav och övergångsregel. Vad som ej framgår är att det också gäller i utlandet. Som du skrev själv "polisen i utlandet kan sätta sig på tvären" med alla obehag som detta kan medföra för att inte tala om böter osv :(

Ingen skulle vara gladare än jag ifall jag kunde få ett intyg av VV att det gäller och helst på olika språk (Engelska duger) så jag kunde gå till den lokala polisen och visa vilka regler som gäller för det Svenska körkortet godkänd av EU.

Så länge du inte har det så har du inget att stå på, tyvärr.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Belgien.

Förvänta dig inte för mycket av Svenska vägverket.
Det är inte så länge sedan en tjänsteman från samma verk i en artikel i Husvagn o Camping ansåg att det är var och ens ansvar att kolla med respektive land om vad som gäller beträffande den synnerligen märkliga B-körkort - Pb2 frågan.

En vanlig skattebetalare kan väl få undra om det inte vore enklare och mer tidsbesparande om nollvisionsverket etablerar dessa kontakter och meddelar oss vanliga dödliga vad som verkligen gäller.


Vägverket har naturligtvis inte tid med sådant här tjafs - Vägverkets fokus verkar ligga på att håva in vägskatter o dyl - dvs sådant som ger klirr i kassan o mer lön till direktörerna.

Mvh
Dag S
 
Toppen