• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att köpa Tysk husbil i Sverige.

F

F.d. 4997

Guest
Hej.

Jag har nyss hittat er fina sida och vill börja med en eloge till er som gör den. Kanon!

Nu till topic...
Jag har sett flera annonserade husbilar med tyska skyltar som finns här i Sverige. Vilka problem kan man stöta på om man köper en sådan och försöker att regga in den?
Bortsett från att det är dyrt med gasolgodkännande och sån´t som gäller alla importer.

Vad jag har på känn är t.ex. att en bil måste tullas inom en viss tid för att kunna tas in.

Så, låt säga att bilen varit i Sverige i mer än en månad eller två.
Kan jag då köpa den och regga in?
Hur vet jag att den som säljer bilen är dess rättmätige ägare?
Vilka dokument måste jag få med i köpet?

Det verkar finnas en stor samlad kunskap på forumet så jag ser fram mot många bra svar!


Mvh Lars Jonsson
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Att köpa Tysk husbil i Sverige.

Att köpa en tyskreggad bil i sverige verkar dumt. Man får då allt arbete att göra den svensk och bjuder säljaren på lite vinst.
Om du funderar på en tyskreggad så köp den själv i tyskland.
Kan också vara så att dom bilar du sett kommer att stå klara med svenska skylter och då är det väl helt OK. En del säljare har bråttom och annonser ut och kan också känna på marknaden om bilen har rätt pris.
Mycket vanligt på båtar från USA att man gör så.
Om du köper en tyskreggad så måste du få det papper som kallas "brief". Den som har papperet äger bilen.

Vad det gäller tull så finns ingen innom EU. Bara att köpa och ta hem.
Tysk moms på beg. och svenk moms på nytt.
Beg. = 6 månader gammal och 600mil. Båda kriterierna måste uppfyllas.

Vad det gäller inreggning får du nog söka vidare på forumet för där finns mycket att läsa på.

Det här var lite info, hoppas det klarnade lite.
 
F

F.d. 4997

Guest
Sv: Att köpa Tysk husbil i Sverige.

Tack för svaret!


Anledningen att det är lite lockande är att prisklassen jag tittar på är max 100 000 kr.
För det priset är det knappt lönsamt att åka till Tyskland.
Sedan är det inte är så lätt att ta sig till Tyskland för att titta på en bil när man har jobb och småbarn.
20-30 mil är ju inga problem att åka för att kolla, och skulle bilen vara dålig så att det inte blir nå´n affär så är det inte hela världen.

Min oro var att man kunde få problem med tullen men det ska alltså inte vara något att oroa sig för?
(Jag köpte en rysk mc i höstas som förre ägare höll på att få konfiskerad just pga att den inte var tullad av den som förde in mc´n. Men det var ju från Polen.)

Är det fler som har tips om detta så släng in ett par rader!

PS. Hur övertygar man sin fru att det är en bra idé med husbil? ;)


Med vänlig hälsning Lars Jonsson.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Att köpa Tysk husbil i Sverige.

Hyr en husbil, åk till en camping, när hon ser hur roligt barnen har så smälter hon. Så var det problemet ur vägen, nu återstår det bara att hitta en lämplig bil som passar din familj. Lycka till!
 
F

F.d. 164

Guest
Sv: Att köpa Tysk husbil i Sverige.

Hej jag ville bara bjuda på mina erfarenheter av att köpa en tyskregistrad bil som annonseras ut här hemma .
Vi köpte vår första husbil i år och när jag hittade den på blocket så var den tysk regad och stod kvar i tyskland men den säljare jag träffade på var mycket proffsig och hans avsikt var att sällja den färdigreggad och klar efter att han först hade tagit hit den för påseende så jag fick kört hit en bil (ca70 mil) för påseende men först fick jag faxat hit registreringsbevis från tyskland så att jag kunde kolla antal ägare och miltal sedan var priset satt efter att den skulle vara besiktigad och med svenska skyltar när jag fick den
det blev till och med ny kamrem pga. att den Tyska firman hade blandat bort pappren på när det var gjort senast
MVH Jörgen
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Att köpa Tysk husbil i Sverige.

Vi köpte vår första husbil (begagnad) tidigt i vår, då när jag tittade på blocket hade alla bilar tyska skyltar på men alla säljare hade för avsikt att registreringsbesikta och göra den klar för svenska marknaden innan den såldes, d.v.s. regad, besiktad, gasolprovad/godkänd, komplett med svenska instruktioner på kyl, värmare, spis, varmvattenberedare o.s.v., så det enda jag gjorde var att försäkra bilen innan jag åkte ner för att hämta den, skruvade på de svenska plåtarna när jag kom och körde sedan hem med en “svensk husbil”, fungerade hur bra som helst,
Själklart måste du kontrollera köpekvittot, (även om den är köpt i Tyskland) så du vet att det är den rättmätige säljaren du köper av, kontrollera även service boken ( Oljebyten, Service, ev. kamremsbyten) så du kan uppskatta vilket skick bilen är i.
Som du själv skriver får man ju värdera sin egen tid och möjligheter att åka till Tyskland, det är ju inte bara att packa väskan och dra iväg.
Lycka till med både husbils köpet och att övertyga frun,
Hälsningar Lennart HBK/ 651
 
F

F.d. 4997

Guest
Sv: Att köpa Tysk husbil i Sverige.

Kanon med alla tips. Tack!

Ett litet förtydligande.
Vad jag är orolig för är ifall det kan bli problem ifall bilen tagits in i Sverige och brukats här en tid innan försäljningen.
Alltså om en svensk medborgare köpt bilen i Tyskland men aldrig reggat den som svensk och sedan säljer den till mig.

Lodjuret och Arca-94:
Ni verkar nöjda med era köp vad jag kan förstå, fast i dessa fall är införseln i samband med registreringen
och det skiljer således inte något nämnvärt från en normal import. Har ni möjligen någon pålitlig
kontakt i Tyskland som förmedlar bilar, som ni vill tipsa om?

Hur bar man sig åt innan det fanns internet-forum där intresserade kan hjälpa varandra med såna här frågor?! :rolleyes:

Nu blir det till att börja renovera sovrummet i helgen för att försöka öka på min WAF. ( Wife Acceptance Factor)
Ju högre WAF desto större sannolikhet att få igenom inköp av husbil. :D


mvh Lars Jonsson
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Att köpa Tysk husbil i Sverige.

Angående din oro för att bilen brukats i Sverige:
Tror inte det är någon fara, i så fall skulle personen i fråga kört omkring oskatat och oförsäkrat i Sverige, det finns ju dumdristiga individer men ….!
Du skall nog inte köpa den om den är regad i Tyskland vid övertagandet
Självklart skall du se till att den är regad i Sverige innan du köper den.
Många gånger får bilarna stå i månader för att vänta på besiktning

Tror att förra inlägget blev lite “luddigt” beskrev inte i klartext att allt gjordes inom Svea rikes gränser, så för att tydliggörat, jag citerar: så det enda jag gjorde var att försäkra bilen innan jag åkte ner för att hämta den, skruvade på de svenska plåtarna när jag kom och körde sedan hem med en “svensk husbil”, slut citat,
Ner är = Svealand, ( Mellansverige ) Hem är = Södra Norrland !
Summan av kardemumman: Har ingen kontakt i Tyskland utan hittade bilen på blocket och både bil och säljaren fanns i Sverige,
Men allt har gått smidigt och bra för mig, nöjd med hanteringen och framför allt husbilen. LMC Liberty 560a, Fiat 2,5 TDI Cat -97, mätarställning idag ca 7 500 mil.
Lycka till med ditt eget köp.
Lennart HBK /651
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Att köpa Tysk husbil i Sverige.

Jag var o tittade på tyskreg husbilar innan jag hittade min pärla jag åkte efter det till en besiktningsman vi känner. Han sa stopp direkt man kan får göra om rätt mycket sa han och när vi kollade så hade de bytt motor i den.Då hade det blivit problem vid besiktningen.Så jag avråder.Sen köpte jag en knaus jag bara hade en månad kom från tyskland gjorde den och såldes av en husbilsfirma i Borås.När de tog in den så så var den torr, hade väl stått inomhus men han var dyngsur efter en månad det gick att trycka med fingret så det bara sipprade vatten så det var bara att återkalla köpet.Hoppas du hittar en" svensk " bil".
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Att köpa Tysk husbil i Sverige.

Tyvärr så var den precis hämtad i tyskland stod i garage när jag hämtade den. 2-3 veckor efter var den blöt ordentligt en stor springa högra bakhörnet.Husbils firman sa att fuktmätarna inte var pålitliga på våren i sådant väder för de testar dom innan de hämtar hem dom. Det är därför jag ej har något + för importerade husbilar.
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Att köpa Tysk husbil i Sverige.

Tror säkert att det finns rötägg såväl i Tyskland som i Sverige, har man dessutom otur så ….!
Titta på den svenska marknaden med beg. husbilar från -92 till låt oss säga fram till -99 -00 så finns det inte många (väldigt få) av Svenska återförsäljare sålda bilar, svårigheten att få lån och efterdyningarna av bankkrisen i Sverige gjorde att det såldes bara ett fåtal i Sverige, de flesta som finns på beg. marknaden är importerade eller direkt importerade,
Har ställt följande frågan till några svenska husbilshandlare,(Företag) Min baktanke var hur det ser ut på bil sidan med importerat, Om jag köper en bil från Tyskland och kommer om nått år och vill byta till en nyare får jag då ett sämre inbytes pris?
Svaret blev: ???? Varför det !!! Förklarade då det med importerade bilar, lägre inbytes pris, högre/ svårare att försäkra o.s.v. Svaret blev då att så kunde de inte göra för det fanns inga svensk sålda husbilar från -90 talet och då skulle de inte ha något begagnat att sälja.
Så summan av kardemumman: Visst skall man se upp och vara extra försiktigt när man köper Importerat men det är tur att någon vågar ta steget annars skulle väl hela klubben åka omkring i nya bilar, förmodligen skulle medlemsantalet vara betydligt lägre också.
Hälsningar Lennart HBK/ 651
 
Toppen