• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller för husbilen

F

F.d. 14517

Guest
Hej alla glada husbilsägare! Jag har tänkt skaffa solceller för att kunna stå längre tid utan elstolpe till hjälp. Är det någon eller några som har erfarenhet av detta och var man ska få tag i socellsanläggning till ett vettigt pris? Tacksam för alla ideèr !:)
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Solceller för husbilen

Under Elmia-mässan brukar dom alltid ha vetiga priser på sol-paneler och regulatorer,fast det är klart räknar man resekostnad från ö-viken så blir inte vinsten hög..men i alla fall är det lite billigare på mässan!
Ha det gott/Zubac
 
F

F.d. 1158

Guest
Sv: Solceller för husbilen

På din fråga om det är bra, så visst är det bra, bara man inser att det inte ersätter att"stå vid stolpe" fullt ut. Ladda kamran , telefon, köra fön, lite tv, den bärbara, se på bilder osv.
Vi uppskattar investeringen
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Solceller för husbilen

Vi har haft solceller installerade (3 ggr 18 watt) på taket sen i våras.
Sammanlagt borde dessa ge som bäst 54 watt - dvs ca 4.5 amperé.

Rätt ofta har jag kollat på amperémätaren hur mycket som de laddar när vår härliga sol visat sig.

Jag vill nog hävda att detta med effekten är mer önsketänkande än verklighet.
Eller måste man stå med nyputsade celler vid ekvatorn för att överhuvudtaget närma sig den utlovade effekten ??

Vad har ni andra för erfarenhet av den utlovade effekten?
Är det någon som har erfarit att cellerna verkligen ger utlovad effekt ??

Eller är det lika korkat som när fabrikanterna utlovar mobilernas batteritid som upptill xxx timmar.
Istället för som det borde vara minst antal timmar.
Dvs, teoretiskt skulle batteritiden lika bra kunna vara noll timmar, och man ändå håller den utlovade kapaciteten.

Kanske sak samma med mina celler (inte hjärncellerna) - de kan ge effekten upptill 18watt / styck. Och sen?

Mvh
Dag
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Solceller för husbilen

Har nyligen installerat de nya solcellerna, dom som laddar även i vanligt dagsljus och t.o.m. med snö på. 3* 18 watt=54 watt som skall motsvara 75 watt kiselceller.
Installationen har skett hos RIPS i Tomelilla som hade ett jubileumserbjudande.
Ca 4000:- för 2 celler och regulator mm. Valde att yttreligare mont en cell till.
Merkostnad för en cell(18w) är 1700:-

Du kan gå in på denna sajt, så ser du hur de ser ut:
AWIMEX International AB - Ledaren i strömförsörjning
som ligger i Simrishamn. De har också en solcellsdriven fläkt för alkoven 1310:- som har både insug och utblåsning.
De flesta nöjer sig med 2 celler men det var så billigt att jag valde 3 st.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Solceller för husbilen

Hej, Svend Ö.

Har du konstaterat att du får ut 4.5 amperé ?

Jag tror att vi har samma typ av celler - min bils amperémätare har som bäst visat på 1.5 amperé. Och då var det full sol och batterier som behövde laddning.

ds
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Solceller för husbilen

Du skall få ut 3,6 A, genomsnittligt pr dygn 12-15 Ah.
Garanti på 80 %
Bilen står fortfarande på verkstaden då de också skall byta kamrem, så jag har ingen erfarenhet av panelerna än, men skall starta mot Spanien den 14.e september så jag skall återkomma med mer fakta senare.
Svend
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Solceller för husbilen

För att få ut max effekt måste cellerna vara placerade vinkelrätt mot solen och jag misstänker att den effekt som leverantörerna uppger är en maxeffekt som är möjlig att få någonstans nere runt ekvatorn och inte här uppe i solsvaga norden. 1,5 A istället för 4,5 A får man nog säga vara ok. Jag har liknande erfarenhet från min båt.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Solceller för husbilen

Hej, Svenne.
Intressant att du oxå uppmärksammat att cellerna aldrig ger utlovad effekt...

Ser fram emot flera inlägg från solcellister, för att avhöra erfarenheter från den verkliga effekten, och om den alltid avviker markant från den marknadsförda, och därmed vilseledande.

DS
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Solceller för husbilen

Vi har haft solceller ett antal år och de har fungerat mycket bra. Man måste se till att kabeln från cellen ned till regulatorn som bör placeras i närhet av batterierna har erforderlig area beroende på längden. Sen är det regulatorn, den bör vara av typen Max-Power som tar vara på solcellens hela spänningsnivå ca 21,5 V. Vi har denna sommar varit stationär mer än 3 veckor utan ström, fungerat perfekt. 21dygn x 38skr = ca 800 skr billigare camping, dvs en helkväll på restaurang med trerätters middag och gott vin. De Du.
mvh/Lars
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Solceller för husbilen

Intressant.... hur stor solcell har du? Var har du campat ....i Sverige eller i södern? Samt vad har du använt strömmen till? Typ TV mm osv...?
Jag är själv intresserad av dylika ting så det vor bra med mer info.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Solceller för husbilen

Lasse-Hymer...
Låter gott och förnuftigt att använda sekinerna till livets nödtorft istället för att lägga dom på oskäliga elavgifter.....
Men har du koll på om du får ut den effekt på panelerna som angivits?

DS
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Solceller för husbilen

OJ,OJ nu fick jag jobb.
Leif/
För närvarande har jag en monokristallin solcell på 80 Watt 4mm2 kabel ca 3m+ Max-Power regulator och 2x 100Ah fritidsbatteri. Vi är i Spanien. Vi använder ström till belysning, TV, dator, radio etc. Kylskåpet går på gasol (butangas kostar billigt ca 8€/11kg)

Hundvakten/ Visst är det skönt att inse att när man sitter på playan och lapar sol, så får man även en insats till kvällens restaurangbesök, kanon.
Jag har en amperemeter på ledningen.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Solceller för husbilen

Vi har 2 x 120 W solpanel och klarar oss helt utan extraförsörjning från 230 V. Vi anväder vattenkokare, brödrost, hårfön, laddar batterier till kamera och så naturligtvis datorn. Varje kväll även när solen lyser med sin frånvaro så är batterierna 2 x 154 Ah fulladdade. Elverket står bara och samlar damm.

Kurt
 
Senast ändrad:

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Solceller för husbilen

Jag har också använt solceller i över 15 år nu utan problem men jag tog i ordentligt och köpte 3 paneler på en gång. Det blev tillsammans 150 watt och räckte väl till att driva ett kompressorskåp. Märkte dock att när jag som exempel var i Spanien laddade dom sämre än hemma hade en amp mätare på ledningen så det var lätt att kolla. Fick sedermera höra att dom tappar i effekt när omgivningstemperaturen blir för hög så då laddar dom inte lika bra. Dom måste monteras så det blir en luftspalt undertill alltså inte kloss an mot taket. Sen bör man ha en batteribank på 200 amp som täcker upp när det är lite mulet
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Solceller för husbilen

Bra kommentar. Kjellberg.
Det är viktigt att solcellen monteras så du har en rejäl luftspalt mellan kaross och cell, ca 40-50mm räcker. Jag hade tidigare 180W, en 100 Wattare tvärs över bilen och en 80Wattare längs efter. man kunde då se hur strömmen fördelades beronde på solvinkeln (jordens rörelse) över dagen. Det räc ker gott och väl med 80Watt för vår förbrukning. Har även en inverter 1kW och micro som används ibland. Batteribanken är också viktig och att batterierna är jämngamla. Sedan rekommenderas att man kopplar upp sig för laddning 12timmar en ggr/mån till elnätet 230V och det kan man ju kosta på sig.
/Lars
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Solceller för husbilen

Vi har tre paneler som ska ge 18 W vardera, alltså 54 W.
Har ingen amp mätare som visar hur mycket som kommer in men under våra semestrar i Sverige så har jag inte haft några problem med paneler eller strömtillgång.
Vill tillägga att jag ganska ofta ligger på Camping trots allt och då på elplats.
Anledningen till det är att brorsan varit med med sin husbil och han har inte fått tummen ur......... och satt dit paneler!
Omvandlaren jag har är bara på 150 W och används bara till TV/Box och det har vi ansett vara tillräckligt hittils.
Men vad tiden lider så kanske omvandlaren blir för liten med tanke på att man vill ha bärbar dator osv. men ännu så klarar vi oss!
Har åxå hört det där med att panelerna ska vara uppvända mot solen för max effekt, dock ligger mina paneler bra på taket på ett par alubågar, alltså 10-15 cm över själva taket, men samtidigt så ska man passa sig så att dom inte bryts av och knäcks, ex av att man kör på en guppig väg eller farthinder i full kareta!.....kan hända!
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Solceller för husbilen

Tack Lasse Hymer för ditt inpass om att batterierna måste vara lika blanda inte gel och öppna som exempel,och inte heller olika värden t.e.x 75+110 amp,eftersom regulatorn inte kan hantera olika typer, exempel Max Power
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Solceller för husbilen

Lufenenglund,

Jag har sedan manga ar en 55W solcell pa taket monterade. Fordelen ar att husbatterier (2st Semi Track 85aH) blir laddade men att forvanta att inte behover sta nagon gang vid en stolpe man man bara glomma.

Solcellen ger 19.2VDC och utganger pa regulator till hushalls batterierna blir 12.8VDC, de hogsta jag har sett amp mataren gar upp till ar ca 1A, detta kan betyda att solen inte ar av den kvalitet den borde vara eller att batterierna ar i det narmaste fulla. Det sistnamde ar det vanligaste efter matningen visade husbatterierna att vara 12.7 VDC.

I manga husbilar laddas ocksa startbatteriet nar man star vid en stolpe min daremot inte sa jag gorde med hjalp av en strombryttare (position 1 startbatteriet - position 2 hushallsbatterier) sa nu har jag mojligheterna att valja vilka batterier jag vill ladda under korning eller vid stolpe, fungerar mycket smidigt.

Normalt satt ligger solcellen plat pa taket sa vintertid eller den tiden da solen star lagt laddas batterierna nastan ingenting alls. Detta gav mig en idea att lyfta solcellen manuellt 45° och parkera husbilen i sodra riktningen vilket forbattra laddningen oerhort. Nackdelen ar att jag maste pa taket varje gang for att lyfta panelen men detta maste ocksa kunna losas pa nagot satt.

Under tiden har solcells technologie forbattrat sig mycket sa det ar kanske dags att titta lite narmare igen och kanske gora en upgradering.

Ska man ner till Spanien har jag hort ar montering av solcell billigast i Andorra, om det nu ar sant eller ej kan jag tyvarr inte svara pa.
 
Toppen