• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller för husbilen

F

F.d. 14517

Guest
Hej alla glada husbilsägare! Jag har tänkt skaffa solceller för att kunna stå längre tid utan elstolpe till hjälp. Är det någon eller några som har erfarenhet av detta och var man ska få tag i socellsanläggning till ett vettigt pris? Tacksam för alla ideèr !:)
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Solceller för husbilen

Hej,

Såg att solcellerna inte får monteras platt mot taket. Har en husbilskompis som nyligen fått solceller monterade av något företag i Västeråstrakten. Solcellerna ligger tätt mot taket och han blev lite fundersam när han fick se detta men har nog inte gjort något åt det. Tycker ni att han skall reklamera arbetet? Vad är nackdelen med att ha solcellerna platt mot taket? Finns det risk att de inte fungerar bra eller att de går sönder? :(

Hälsningar

Sven-Åke
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Solceller för husbilen

För att de ska ge så hög effekt som möjligt får de inte ha för hög temp. har du en luftspalt mellan taket och cellerna får du lite kylning genom luftcirkulationen, att de skulle gå sönder har jag inte hört talats om
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Solceller för husbilen

Är det inte så att bästa effekten får man om panelen alltid befinner sig vinkelrätt mot solen. Därav den önskade möjligheten att kunna vinkla panelen men det kräver klättring på taket om man inte har en utrustning som följer solen med rätta vinkeln. Har för mig att jag såg en sådan på en "Hugo" i Floby.
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Solceller för husbilen

Skickar en bild på min solpanel, 95W. Den monterades i Koblenz/Tyskland av Berger-solar.

Det är en Sunpower modul SPR-95. Märket är Cleversolar.

Den är monterad på vinkeljärn med en enkel ribba att haka upp den på. 2 vingmuttrar att lossa, så den är lätt att vinkla upp.

När den låg platt mot taket laddade den 0,1A, när den var uppfälld 0,6A. Eftersom det är gråmulet med dis i luften anses det välsom en bra laddning. Vid test en solig dag i Tyskland laddade den över 5A

Solcell 95w.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Solceller för husbilen

Sven-Ake,

Med plat (liggande) pa taket menar jag horizontal men det ar naturligtvis en viss oppning mellan solcellen och taket. I mitt fall ar det 5cm.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Solceller för husbilen

RobertH,

Det finns numera solcellar med inbyggd solkalendar och GPS. Solcellen ar byggd pa ett stativ som t.ex en sat antenne och soker up vart solen star och staller sig in bade vertikal och horizontal sa att basta resultat upnas ... men det hanger naturligtvis ett kraftig prislapp pa det.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Solceller för husbilen

Effekten som anges för solpaneler är inte vid 12 V utan vid panelens maxspänning, ofta runt 19-20V.
Om vi säger att panelen anges att ge 60W blir det alltså 3A vid 20 volt och alltså även 3A efter regulatorn där vi har 12V.
3A och 12V blir ju ingalunda 60W utan 36W. Logiskt sett borde panelerna deklareras vid normalt driftsläge dvs. 12V, det vore ärligare.
Ett annat alternativ vore mer avancerade regulatorer som innehöll DC-DC omvandlare för att kunna ta tillvara allt panelerna kan ge.
Jag har själv 2 st 150W paneler som teoretiskt skulle ge 25A. Dom är inte vinklade utan ligger horisontellt. En normal sommardag här i Sverige ger dom 60-70 Ah vilket räcker långt för att ladda bodelsbatterierna.
Förmodligen är sostifikerade lösningar med automatiskt vinkling av panelerna bara en källa till framtida krångel, verkar vettigare att investera i fler paneler.
/Nisse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Solceller för husbilen

Hej, Nisse o tack för ditt intressanta inlägg.

Jag börjar förstå att här finns det hundar begravda eller snarare lurendrejeri när effekten anges.
Som användare av cellerna är det ju bara den slutliga effekten mot batteriet som är intressant.
I ditt exempel försvinner således 24 watt ut i den elektriska rymden nånstans.
Om man inte har en DC-DC omvandlare som i och för sig oxå stjäl effekt, så finns det nånstans på vägen ett spänningsfall på 8 volt via ett motstånd som vi isåfall värmer upp helt i onödan.....

Har jag uppfattat ditt inlägg rätt?

Mvh
Dag
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Solceller för husbilen

Hej! Var förbi Rusta idag och såg ett elverk på 650W för 599:-, drivs med fördel på den oljeblandade Akrylatbensinen, vägde 17 kg. Kan det var ett billigt alternativ om man inte bara står så länge på samma plats, utan man rör på sig efter någon dag och bilen går någon timma./benndix
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Solceller för husbilen

Det som kan vara ett problem med ett bensindrivet elverk för under 600 är väll bullret!
Det är väll bara Hondas elverk som det pratas om när det gäller elverk till husbilar o.dyl

Men då är det en helt annan kostnad!
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Solceller för husbilen

Hej Leif-143!

En sådan volt/ampere-mäatre finns hos Reimo. Reimo - Alles für Reisemobile, Camping & Caravans

artikelnummret är 85067 eller 85069.

Gissar att den är kopplad till regulatorn. Har lite svårt att titta efter.

Priset för en snurrande solpanel 95W är 2899€ Artikelnr är 85097.
Finns även en solpanel 50W med en parabol. Sol på dan och TV på kvällen. Pris:2980€ Artikelnr 49390

Honda elverk hos samma firma kostar från 885€ upp till 2390€. Vissa modeller går på Propangas.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Solceller för husbilen

Som svar på hur man kopplar in en amp mätare så lägger man den i serie med plusledningen Eltema har mätare för femtilappen om du söker på panelinstrument. Välj en med ett mätområde som passar strömmen beroende på hur många paneler du har
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Solceller för husbilen

Hej, Nisse o tack för ditt intressanta inlägg.
.....
Har jag uppfattat ditt inlägg rätt?

Mvh
Dag

Nja inte riktigt, det går alltså bara att ta ut 3A i exemplet. De 24W som "saknas" genereras aldrig. Varför man inte tillverkar paneler som är anpassade för 12V vet jag inte, har inte läst in mig på tekniken.
De paneler vi använder idag är säkert helt omoderna om några år, det sker en väldigt omfattande forskning på området.
Sola lungt!

Nisse
 

lassemaja

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
776
Medlemskap
2024
Sv: Solceller för husbilen från Yngman AB

Hej,
är det någon som beställt solcellspaneler från Yngman AB den senaste tiden och fått någon leverans eller hört något livstecken därifrån?
Jag beställde en panel i augusti och fick en bekräftelse 15 augusti. Då den utlovade leveranstiden 9 dagar hade gått fick jag efter ett mail ett svar den 7 september om att de hade så mycket att göra men skulle effektuera min order. Har under de senaste 14 dagarna ringt vid olika tider under dygnets ljusa timmar, under deras telefon tider och mailat dessutom. Telefonledes är det bara telefonsvararen man får prata med och något svarsmail har inte kommit. Idag fick jag nog och mailade att jag annulerade min order.
Kontaktade Solar Lab Sweden - www.solarlab.se - där jag genast fick, på begäran, en
personlig kontakt. Riktigt bra priser har de också.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Solceller för husbilen från Yngman AB

det finns ett företag i Blekingska Vilshult som heter PV Entreprice som säljer direkt från fabrik till låga priser, jag hade en offert därifrån förra året på en 60W panel inkl regulator för ca 2300kr
PV Enterprise

/CarthagoAnders (fd HymerAnders)
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Solceller för husbilen

Vi har tittat på en husbil där all gasolutrustning är borttagen och vi funderar på om man kan klara sig med solceller på taket för att driva ett kompressor kylskåp? Någon som har några ideer?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solceller för husbilen

Om sommeren burde det gå godt hvis det er stor nok batterikapasitet. Om vinteren er det ingen mulighet her i Norden for tilstrekkelig ladning fra solen.

Brukte en slik løsning i 2 uker i New Zealand for noen år siden, men vi kjørte nesten hver dag et stykke så det ble ingen virkelig test.

Et 12 V kompressorkjøleskap bruker lite strøm, faktisk så vil dieseloppvarmingen belaste batteriene mer. Diesel i spis krever også en pumpe.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Solceller för husbilen

Vi har på våran husbil 120w solpaneler samt batteri på 255 amp +120amp vårat kylskåp är enbart 12v kompressordriver Waeco Coolmatic 110 liters och detta har fungerat fantastiskt bra .
Vi skall nu byta husbil i vår och vi kommer montera även solpaneler på nästa och jag kommer då även montera gärna lite för mycket watt än för lite .

Kylskåpet i husbilen står för övrigt och tuffar och går hela sommaren så man behöver inte vara rädd för att det går åt gasol .
 
Toppen