• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil helt utan Gasol?

F

F.d. 6039

Guest
Hei,

Jag håller på att bygga in husbilinredning i en lastbilskåp. Först tänkte jag göra allt med gasol (spis, uppvärmning, kyl) men när jag har läst lite om allt så är jag tveksam.
Tänkte att använde fastinbyggd gastank, men den saknar CE-märkning och jag har ingen plats för flaskor

Finns möjlighet att använda t. ex. diesel till allt (utom kyl)?
uppvärmning är klart, men spis då?

andra alternativer?

mycket fundersamt

Micha der Kontrabass
 

lotgos

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Kil
HBK-Nr
23955
Medlemskap
2021
Sv: Husbil helt utan Gasol?

Vi har en gasolfri husbil med ett Origo tvålågigt spritkök. Det fungerar perfekt. Vi har också en dieseldriven värmare,Webasto. Kylskåpet är eldrivet och vi klarar elen med en solcell på taket. Det är skönt att slippa gasolen. Vår husbil är gjord på en Citroen Jumper och är tillverkad av Scandimobil i Falköping. ** SCANDI MOBIL ** - scandimobil.se - **
Lotta och Gösta Ahlquist medlemsnr 769.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Husbil helt utan Gasol?

... Kylskåpet är eldrivet och vi klarar elen med en solcell på taket. Lotta och Gösta Ahlquist medlemsnr 769.

Hejsan Lotta och Gösta Ahlquist,

Välkommen till denna underbara forum. Du skrev : klarar kylskåpet med en solcell ? Då är min fråga : Hur många liter är kylskåpet på och hur stor är solcellen ?
 
F

F.d. 55258

Guest
Sv: Husbil helt utan Gasol?

Hej där

På mässan i Düsseldorf i somras visades några husbilar som var "gasolfria". Uppvärmning med diesel som bränsle är ju väl beprövat, även i campingfordon. Nu presenteras moderna dieseleldade spisar av bl a Webasto.
Kylskåpen är kanske problemet för den som vill fricampa. Men moderna kompressorkylar drar inte särskilt mycket el, även om kanske solcellsdrift kan bli äventyrligt en molnig sommar. Om elanläggningen kompletteras med Efoys suveräna men svindyra bränslecell är det knappast några bekymmer. Så hade man löst elproblemet på bilarna i Düsseldorf.
Jag hade en gång en kompis som hade ett fritidshus långt ute i vildmarknen fjärran från alla elledningar. Han hade ett kylskåp som drevs med fotogen. Det funkade faktiskt, även om det var en rätt stor pjäs som luktade som ett jetplan och kanske inte passar i ett fordon.
Men fotogen som energikälla är väl egentligen inte så olikt diesel? Man undrar om man någonstans i världen vidareutvecklat fotogenkylen till en dieselkyl?

Gott Nytt År

Anders Witt
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Husbil helt utan Gasol?

Kompressorskåp drar väldigt lite ström, så man kan ha anständig storlek på ett sådant även med batteridrift. Ett 100-liters kompressorskåp drar troligen en bit under 20W.
 

lotgos

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Kil
HBK-Nr
23955
Medlemskap
2021
Sv: Husbil helt utan Gasol?

Hej, kylskåpet är på 65 L Waeco, men vi har ju naturligtvis 2 batterier också i husdelen, som laddas med en 55W solpanel.
 
Toppen