• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svampträff vid Skattegården

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Svampträff vid Skattegården i augusti

Det var med stor glädje vi gav oss iväg hemifrån på torsdagen för att bege oss till mörkaste Småland. Vi hade bestämt oss för att anlända till Skattegården på fredag så vi körde en liten omväg till Hyltena för en övernattning där. Vädret hade nu äntligen börjat likna sommar så vi njöt av vår eftermiddag. Vi fick sällskap av ytterligare några husbilar som tyckte att det var ett trevligt övernattningsställe.

Framemot lunchtid så körde vi vidare mot Älghult och Skattegården. Vi anlände lyckligt dit och blev väl mottagna av Lis och Rudy, vårt värdpar för helgen. Det var många husbilar som redan har kommit och vi kände oss varmt välkomna av gamla såväl som nya medlemmar. Det var extra trevligt att så många danska vänner hade hittat hit.

Vi blev visade till en plats på den skönt gröna gräsmattan. Plant och fint så det var bara att parkera och dra till handbromsen. Ut med markisen och möblerna och sedan var det bara att njuta. Vår lilla vovve ville gärna gå på en promenad för att se om han hittade några hundvänner där så vi följde med honom. Till hans stora förtjusning så var ju Smulan där, och visst kände dom igen varandra. Sedan fanns där många andra hundkompisar också, men lille Skutt är också en god hundkompis, tycker Zacko. Själva så hälsade vi på många vänner och hade en trevlig eftermiddag.

Tiden gick som vanligt fort när man har trevligt och klockan blev strax sju då grillen tändes. Vi var många som samlades för att gemensamt äta. Några hade lite plockmat med andra chips och dricka, men var och en gör ju som den vill. Det är en del av charmen med knytis, att vi alla äter olika.

Kvällen gick snabbt med mycket allsång som hördes vida omkring. Danskarna är så bra på detta med sång, men vi hänger på bra.

Lördag började med strålande sol, kom lite moln senare. Jag gick en fin morgonpromenad och då hände det! Jag hittade kantareller utan att en leta. Har aldrig plockat svamp förr i hela mitt liv så detta var en verklig höjdare. Jag var så stolt och glad när jag kom tillbaka med min skörd. Men jag fick betala dyrt, svampen vaktades av minst 700 mygg som alla ville smaka på mig. Men det var det värt.

Hasse och jag tillbringade någon trivsam timme med att varsamt rengöra svampen med kniv och borste. Vad läckra dom såg ut. Tillredningen föll på min lott och eftersom jag inte hade grädde med så kom Lisbeth HBK 14 genast springande med ett sådant paket. Vilka underbara vänner man har.

Nu var det dags att gå på svampplockarpromenad men jag hade fått min ranson redan så jag avstod.

Vi njöt fullt ut av denna läckra måltid och det som kallas ”paltkoma” infann sig. Hasse sträckte ut sin lekamen i hängmattan och tog sig en tupplur och det gjorde jag och Zacko också. Lugnet bredde ut sig när svampgänget gått iväg, dom andra som var kvar gjorde nog som vi.

Det såldes en hel del lotter också. Liksom förra gången på Skattegården så var det ett tjusigt prisbord så alla ville vara med och ha en chans på en vinst. När en trevlig dansk dam kom med lottringar så var vi snabba med att köpa lotter.

Eftermiddagen förflöt i behagligt tempo. Svampletarna kom tillbaka, utan svamp men några erfarenheter rikare.

Det var grillning igen på kvällen och det var många som kom med sin grillmat även denna afton. Vi åt och hade det trevligt tillsammans. Så kom kvällens höjdpunkt. Det blev dans till levande musik. Vi roade oss tappert och dansade oss trötta till den välspelande orkesterns populära låtar.

Lottdragning var det självklart också på kvällen och det var några som såg extra nöjda ut med sina fina vinster.

Morgon grydde med fint väder och nu var det bara det trista avskedet som återstod. Det är märkligt att det kan ta upp till två timmar att säga hej då till alla vännerna, men så är det.

Vår resa hem gick över Kroksjön där vi stannade till. Där träffade vi HBK 20, Kejo och Inger som var på hemväg efter en lång resa i Norrland tillsammans med ett par som kommer att bli nya medlemmar. Framemot eftermiddagen anlände vi till Borås och nu laddar vi för nästa resa som går till Tungelsta.

100_0316.JPG

100_0319.JPG

100_0327.JPG

100_0329.JPG

100_0330.JPG

100_0331.JPG

100_0333.JPG

100_0334.JPG

100_0336.JPG

100_0337.JPG

100_0345.JPG

100_0349.JPG

100_0356.JPG

100_0362.JPG

100_0367.JPG

100_0369.JPG

100_0372.JPG

Eva & Hasse HBK 9
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1074

Guest
Sv: Svampträff vid Skattegården

Hej på er

Det såg gott ut, vi tog en tur till Öland det var inte meningen men så blev det, blåst, blåst blåst, vi stod i hamnen i Borgholm, 14 bilar var vi men ingen husbilsklubbsmedlem !! men det var kanske orsaken " Skattegården " det hade kanske varit bättre med myggen och svampen, men det går fler tåg.


Hälsningar HBK-329 :twitcy:
 
Toppen