• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken GPS fyller mina krav?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har en Navman F20 som var billig, men tar mig från A till B. Efter att ha använt den några månader har dock aptiten ökat och dess brister gett sig till känna. Nu undrar jag om någon kan tipsa om vilken GPS navigator som bäst fyller min kravlista? Så här ser den ut:

  • Europa-kartor som täcker även central-europa (kallades förr öst-europa), t ex vis de forna Jugoslaviska länderna
  • Visar i vilken fil man skall ligga (inte bara åt vilket håll man skall svänga)
  • Tillåter inmatning av koordinater (ex vis Norr 45 grader 15.654 minuter, Öst 14 grader 45.222 minuter) och gör det möjligt att namnge och navigera till denna punkt. OBS UTAN att behöva använda en PC
  • Tillåter att man pekar på den inbyggda kartan och kan välja "ta mig dit". OBS UTAN att den punkten på kartan har en adress i dess inbyggda adressbok (detta är ofta fallet med lantgårdar, campingplatser, ställplatser osv). Jo, jag vet att det finns en lista med ställplatser som man kan ladda in i GPS:en, men då är man igen hänvisad till att använda en PC och det kanske man inte har tillgång till när man är ute.
  • Stor och fin skärm, lätt att förstå sig på
  • Tydliga röstanvisningar på svenska
  • Inser att snabbaste vägen från Linköping till Örebro INTE går via Mjölby (det tror min Navman F20) utan via Motala, Askersund, eller ännu hellre via Tjällmo, Hjortkvarn och Pålsboda.
  • Gör det lätt att hitta POI som ligger i närheten av där man är
  • Kan tala om koordinaterna för där man är
Ja, det var en diger lista, och jag gissar att ingen enskild produkt uppfyller alla krav, men vilken produkt fyller den bäst? Speciellt viktigt för mig som sysslar med geocaching är att kunna mata in koordinater manuellt.

Tack på förhand för alla tips.

Hans-Göran
 

Anders och Lotta

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
59
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS fyller mina krav?

Hej Hans-Göran!
Mio's GPS:er borde uppfylla det mesta på din önskelista.
Jag har själv deras minsta C210 och det är kanske just storleken på skärmen som är dess enda nackdel.
Dessutom har den bara detaljerade nordenkartor, övriga europa fins att köpa till och finns dessutom förinstallerade på de större modellerna.
Din lista punkt för punkt:
* C210 har som sagt bara nordenkartorna.
* Den talar om för mig om jag behöver hålla till höger eller vänster på vägen för att hamna i rätt fil längre fram.
* Jag kan knappa in koordinater på ett par olika sätt, trycka på en knapp så lägger den upp rutten till den positionen.
* Scrolla, zooma och peka direkt på kartan och få rutten till den punkten.
* 2,5 tum är inte stort, men oftast tittar jag bara på skärmen som stöd - rötguidningen är fullt tillräcklig.
* Apparaten talar svenska, både kvinnlig och manlig röst.
* Jag kan välja snabbaste, kortaste eller mest ekonomiska väg mellan två punkter. Kortaste vägen är verkligen kortast, GPS:en tar en ibland på fantastiskt fina småvägar...
* POI kan väljas på en rad olika sätt, vid markören, vid slutmålet, vid nuvarande position. Dock saknar jag att man inte kan få den att sortera bort POI som ligger bakåt i färdvägen. Vill man tanka eller äta en bit vill man oftast inte köra fem mil tillbaka igen...
* Den kan visa exakta koordinaterna där man befinner sig, dessutom hastigheten och höjd över havet.

Köpte min Mio för 1500:-, ett klipp som jag har haft mycket glädje av!
Lycka till i GPS-djungeln!

Länk till Mio

//Anders
 
Senast ändrad:
F

F.d. 12360

Guest
Sv: Vilken GPS fyller mina krav?

Hej

Garmin 660 nuvi uppfyller alla dina krav. I en gammal tråd var jag lite förbaskad på min bara för att när jag stod i Hamar och skulle till en adress i Oslo ville den ta mig via färja Gbg-Fredrikshamn. Jag hade ställt in den på icke betalväg, det är så med alla datorer:skit in skit ut.

Mvh Hans
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS fyller mina krav?

Kanske lte off topic:

Trodde verkligen Garmin 660 nuvi att det är gratis att åka färja mellan GBG och Fredrikshamn? :wink: :twitcy:
 
F

F.d. 12360

Guest
Sv: Vilken GPS fyller mina krav?

nja jag hade godkänt färjor så hon valde nog rätt väg ändå
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS fyller mina krav?

PWX460, tack för ditt snabba svar! Dock är det väl så att Miomap bygger på kartmaterial från Teleatlas som inte täcker f.d. östeuropa? Senast jag tittade fanns i alla fall inte Kroatien med. Kan du kolla?

Vidare undrar jag om du kan kolla vilken väg Mio vill ta mig om jag startar i Linköping och skall till Örebro. Kan du kolla vid tillfälle? Det vore toppen!

hanbjo,
det gäller dig också, kan du kolla vilken väg Garmin Nüvi vill ta mig?

Tack på förhand!

//Hans-Göran
 
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Vilken GPS fyller mina krav?

Hej.
Jag har en MIO 269 V3.2 med västeuropa kartor, ej kroatien och dom länderna i öst. Knappade in Linköping-Örebro och den föreslår att jag skall köra över Berg, Ljungsbro och komma fram på 51.an vid Tjällmo. 113,4 km. 1 tim, 53 min.
Hälsningar.
Bertil_j :spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:

Anders och Lotta

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
59
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS fyller mina krav?

Hej igen Hans-Göran!

Nu har jag kollat hur min C210 lägger upp rutten mellan Örebro och Linköping.
Den tar raka vägen 11,3 mil, väg 51 och väg 211.

Enligt Mio's hemsida så finns 45% av detaljerade vägar i Kroatien i den 104€ dyra extrakartan.

//Anders
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Vilken GPS fyller mina krav?

Vilken kartbas som är bäst beror till stor del på vilket land du befinner dig i. Här i Sverige håller jag TeleAtlas som den klart bästa. I min Volvo har jag en navigator som har kartor från Navtec, den kan inte skilja på en bra asfalterad länsväg och två hjulspår i skogen med gräs i mitten.
I husbilen sitter en Pioneer med TeleAtlas som kartbas. Där ser man direkt om det är stor eller liten väg. Båda har "färska" kartor. Dessa olikheter beror inte på navigatorn utan på kartmaterialet.

Jag har hört att det kan skilja på samma sätt i andra länder, men med omvänt förhållande.
 
Toppen