• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mugghållare

SegDeg

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Härryda
HBK-Nr
629
Medlemskap
2024
Tjing vänner.
Jag & frugan har varit på utflykt nu i en månads tid runt om i Svedala (har haft gôra bra väder). Vi bytte Vår Benimar -89 mot en hymer 544 Alkov -99 innan avfärd. Nu till min fråga. Våra glas & koppar som finns i skåpet länst bak över köket infinner sig ej på den plats där man ställt dessa vid färdens börgan. dessa rammlar över hela spisen när man öppnar detta skåpet. Är det någon som har lite erfarenhet av detta & vad man kan göra åt det. Det är ganska begränsad höjd i skåper & glasen är nästan lika höga som skåpshyllan är hög.
Synes där ute.
MVH
Lars & Marie
NR:629
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mugghållare

En lösning kan kanske vare ett smalt reårband eller liknande som sätts fast mellan skåpsväggarna. Eventuellt kan du kanske sätta en krok och ögla i ena ändan.

Eller skaffa ett liggunderlag av skumtyp som du skär till lagoma fyrkanter av beroende på skåpstorlek. Limma ihop några till lagom höjd och såga ut runda hål för glasen med lämplig hålsåg.
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Mugghållare

För vår del har vi valt en plastkorg eller två som går in i skåpet/ skåpen, i dessa korgar lägger vi glasen och kopparna, vilket har visat sig fungerat alldeles utmärkt, korgen går lätt att lyfta ut när man behöver ett glas eller en kopp, likadant när man diskat och lägger tillbaka det som används.
Lennart /HBK 651
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mugghållare

Så här har vi inrett skåpet för glas och porslin. Kaffemuggarna sitter i en hållare som kan vridas ut. Innnaför står talltikarna på högkant i var sitt fack. Vinglasen ligger trädda i varandra i en bit hängränna av plast som är skruvad i skåpsidan. Under denna står andra dricksglas.

Inredning.JPG
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Mugghållare

I de skåp vi förvarar tallrikar, glas och övrigt porslin - har vi gjort olika ställningar. För tallrikar köptes ett diskstäl på IKEA - som sedan anpassades till skåpet. Till glas har en plywoodskiva anpassats till glasens storlek. För övrigt porslin har vi på hyllplanet lagt antglidduk.

Kurt & Margot

IMG_0019.JPG

IMG_0020.JPG

IMG_0018.JPG

IMG_0022.JPG
 
Toppen