• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugeot TD

F

F.d. 17999

Guest
Hej ni som kan husbilar!
Jag har en Peugeot J5 Hobby 620 TK -91 Turbodiesel J5 4700 mil.
på gång .Den är mycket fin både in och utvändigt "nästan som ny"
Finns det någon med erfarenhet av en sådan?
Tacksam för svar till ev. vår första husbil!Man behöver råd när det gäller en förstagångshusbil!
MVH/Lasse:D:music-icon:
:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

SegDeg

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Härryda
HBK-Nr
629
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot TD

Hej LLasse.
Jag hadde en peugeot TD -89 alkov modell (benimar). Jag tyckte denna var ok. Det var bara ett J.:mad: .la meck & byte kamrem själv på denna men maskinmässigt va den Skitbra för denna tid.
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Peugeot TD

Tack SegDeg för att du tog dig tid och svara.
Man behöver alla tips man kan få när det gäller lite äldre husbilar.
Själv är jag dålig på att mecka, så helst ska bilen hålla.
Tack än en gång!
MVH Lasse
 

SegDeg

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Härryda
HBK-Nr
629
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot TD

Det är inga problem alla här svara gärna på frågom om husbilar så de är de vi är till för (att hjälpa var andra) Hoppas du blir nöjd med ditt köp om det blir av.

MVH
Lars
:wink:
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Peugeot TD

Tack SegDeg!
Det är helt klart att det blir en husbil,"men vilket märke",det är svårt.
Jag vill ligga i en prisklass mellan 100-250 tusen och helst ska den vara problemfri.Vid vilka milantal ska kamremmen bytas på en Peugeot J5?
MVH/Lasse:yes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot TD

Nu sticker jag kanske ut hakan lite: Hur många här på forumet har erfarenhet av Peugeot J5 och som dessutom har loggat in, läst och kunnat svara på din fråga inom 22 timmar? Jag kan i och för sig förstå att man blir otålig när man hittar sin eventuella drömbil och ställer en fråga om en sådan modell. Men det är trots allt frivilligt att svara och det svaras nog ganska mycket i de olika trådarna men ibland tar det tid innan någon med kunskap om just ditt problem läser just din fråga.
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Peugeot TD

Tack Hundvakten och Michael Johansson.
Det var absolut inte min mening att verka ohövlig.
Jag har nu redigerat den bit av texten som verkade konstig.
Jag ber om ursäkt för detta.
MVH/Lasse
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot TD

Hej LLasse
Vi har en Citroén 2,5 turbodiesel 1990. Det är en helintegrerad Pilote R 700.
Motorn i vår bil har inte gått mer en c:a 800 mil efter helrenovering. Kamremmen gick av och sabbade motorn. Det var för förre ägaren. Motorerna i Peugeot och Citroén är lika. I vår bil började växellådsolja läcka från packboxen i ena drivaxlen. Vi fixade byte av packbox med hjälp av en duktig kompis, plus internethjälp från en kille i ett annat forum. Han är en riktig "fena" på just dessa motorer. Jag har installerat ett turbotryckinstrument i bilen. En mycket enkel operation. Dessutom har jag ökat oljemängden i växelleådan för att förbättra smörjningen av 5:ans växel. Jag har nu 2,8 liter i den. Jag kör heller aldrig under c:a 8o Km/tim på 5:ans växel. Bränsleförbrukninen ligger på c:a 1,1 - 1,2 liter per mil. Jag har packbox på taket som kanske ökar förbrukningen något. Det gäller ju att sköta grejorna och "serva" ordentligt. Då tror jag att du kan ha glädje i många mil med den tilltänkta bilen. Vi trivs mycket bra med bil och motor.
Beträffande bodelen i Peugeoten så har jag inga tips att komma med.
Du får gärna ringa eller maila oss i Norrköping, om du har några funderingar.

Ha det bra och skaffa snart husbil.
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Peugeot TD

Tack Molle.
Tack för dina fina utvärderingar,och som är till stor hjälp inför vårt första husbilsköp.
Denna husbil som vi var intresserade av, verkade att vara ett fynd men
priset verkar vara för högt.
Bilen säljs på bud, och senaste mailet som jag fick var 200.000:- vilket jag tycker är för mycket för en så gammal husbil men, ändå jättefin vad man kan se.Kanske ytterligare information om densamme?

MVH Lasse o Ingrid :) HBK 715
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Peugeot TD

Hmm tycker miltalet verkar lågt 4700 mil på 16 år.
det blir knappt 300 mil om året kolla serviceboken.
är den direktimporterad kan mätaren vara skruvad

Mvh/Gurra
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot TD

Som "Gurra säger" Kolla alla böcker och papper som finns på bilen. Miltalet verkar konstigt, men kan ju vara sant. Eftersom bilen är så gammal så är det nog bra idé att kolla kamremsbyte. Priset 200.000:- verkar i högsta laget, även om bilen är jättefin. Den är ju ändå 16 år gammal.
Hälsningar
Rolf
 
Senast ändrad:
Toppen