• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår 1:a husbilssemester

F

F.d. 3753

Guest
Nu har vi avverkat vår första semester i husbilen men förhoppningsvis inte den sista :wink:.
Vi har kuskat runt ca 600 mil i vårt avlånga land, längst upp till Gällivare, längst ner till Malmö, längst västerut till Färjelanda och så hem i öster, Målilla. Det var 5 helt underbara veckor som vi kommer att "suga på" när vintern gör sitt intåg.
Allt var ju naturligtvis inte problemfritt.....batteriet drog ur mer och mer för varje dag, men eftersom min käre make är förutseende så packade han med vårt lilla bensindrivna elkraftverk som funkar bra att ladda batterierna med när man inte har tillgång till el. I Spiken, på parkeringen, efter en natt så inträffade det att bilen var helt död, den startade inte:mad:. Klockan var visserligen "bara" 8.00 på lördags morgonen men vi var tvugna att starta elverket. Det fanns några husbilar runt oss men ingen precis nära, så det var bara att dra igång.
Efter att ha provat några gånger och bilen fortfarande var heldöd blev vi mer och mer desperata, vad f-n skulle vi göra??
Närmsta husbilen kom och frågade om vi hade fått problem, tyska husbilsägare kom å frågade om vi hade elproblem, men ingen av dom hade startkablar så tyvärr var det inte så mycket hjälp. Det fanns en husbil från husbilsklubben, men dom hade kanske inte heller startkablar ???
Men längst ner i hörnan låg det en husbil från västkusten och dom hade vi tydligen väckt för där fanns ingen empati i världen. Jag har nog aldrig blivit så illa bemött och oförstådd för vårt problem, för dom hade minsann semester dom också!!......:eek:
Till slut kopplade vi ihop alla våra elkablar och drog till en elstolpe en bra bit bort, och då tog det inte många sekunder förrän bilen startade, och vi kunde fortsätta våran färd.
Kontentan blev att även om man är medlem i husbilsklubben och träffs på en plats så "behöver" man inte ställa upp och hjälpa varandra ???:confused:
Möter jag en från samma klubb som jag ser har problem så stannar jag alltid och iaf erbjuder min hjälp, har man sen inte det som behövs så är det ju inte mycket att göra åt men jag har ju visat mitt intresse och erbjudit min hjälp..
I Lidköping inköptes ett nytt batteri så nu är det problemet ur världen:yes:.
Vi längtar redan efter nästa års semester å husbilskånkande, så vi är inte avskräckta. Om 14 dagar åker far i huset med sönerna till Sorsele-trakten på en veckas fiskesemester och husbilscampande, dom får det säkert jättemysigt.//Ingela
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Vår 1:a husbilssemester

Tyvärr kan man råka ut för otrevliga människor, men tack och lov är dom väldigt sällsynta. Men det verkade som ni löste det ganska smidigt ändå.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vår 1:a husbilssemester

Usch, man blir illa berörd när man hör Din berättelse.

Du skriver att han var från Västkusten och det var ju inte roligt att höra. Hoppas bara att det inte var en Göteborgare, hls kurt.b
:confused:
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Vår 1:a husbilssemester

Nej för f....n loomis, ge inte upp hoppet om Västkusten o dess invånare. Detta måtte vara o förbli en engångshändelse, blir ledsen i ögat när jag får höra sånt här.

Mvh
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Vår 1:a husbilssemester

Hej

Ni var inte hemma hos oss för att hälsa på?
Tråkigt med att inte "alla" ställer upp när det behövs hjälp.

Ha de
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Vår 1:a husbilssemester

Hej loomis!
Förstår att ni blev besvikna:mad: och arga.
Jag förstod inte riktigt om det var HBK-bilen som var från v(b)ästkusten eller inte? Det spelar ju i.o.f ingen roll! Man beter sig inte så :mad: :mad: oavsett om man är med i samma klubb eller inte.
Själv försöker jag alltid att hjälpa ALLA om jag kan. Ditt inlägg påminde mig dock om att jag glömt att lägga in startkablarna i bilen, tack för det:D

Hälsningar från det snälla och hjälpsamma:twitcy: västkusten
/Thomas
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Vår 1:a husbilssemester

Usch, man blir illa berörd när man hör Din berättelse.

Du skriver att han var från Västkusten och det var ju inte roligt att höra. Hoppas bara att det inte var en Göteborgare, hls kurt.b
:confused:
Ingen fara, det var en hon och hon var inte en göteborgare, men Skepplanda ligger ju inte så hemskt långt därifrån ;)
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Vår 1:a husbilssemester

Hej

Ni var inte hemma hos oss för att hälsa på?
Tråkigt med att inte "alla" ställer upp när det behövs hjälp.

Ha de
Inte lätt att hålla reda på var alla bor.
Ändå hade jag skrivit ut hela listan innan vi åkte.
Vid den tiden på sommaren är väl dom flesta ute och rör på sig så det kan bli en nit om man försöker våldgästa.
Vi har en dotter som bor i Lilla-Edet och har en stuga i Färgelanda så vi passade på att hälsa på där.
Semestern var på upphällningen och vi skulle hinna med ett besök hos min bror i Lerum samt en runda till Malmö innan vi styrde kosan mot Målilla igen.
Det får bli en annan gång!
Vi har den kanske till godo?
/Kenth
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Vår 1:a husbilssemester

Om det nu var en HBK:are så har den personen mycket att lära om den klubb-codex som gäller här, "bättre hjälpa än stjälpa". Jag lever efter den codexen oavsett denna klubb eller i privatlivet. Oftast är det väldigt tacksamt, några få gånger undrar jag vad jag håller på med.
Har startkablar med mig för mitt och andras bruk. Jag tror att de flesta av oss lever så.
 
Senast ändrad:

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Vår 1:a husbilssemester

Hej!

Det var vi som stod på parkeringen i Spiken. Hade ingen aning om att ni hade problem med startbatteriet. Såg att ni hade elveket igång men trodde det var av annan anledning. Det hade ju inte varit så svårt för er att komma fram till oss och fråga om startkablar. Tyvärr hade det inte hjälpt, för vi har inga sådana med oss. Förstår inte er kritik om vår ohjälpsamhet. Det är lätt att kritisera andra men man får bjuda till lite själv också.

Ställer gärna upp och hjälper till men måste ju veta om att hjälp behövs.

Anitha
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Vår 1:a husbilssemester

Såja, då var detta uppklarat, då hoppas jag denna tråd går i graven.
 
Toppen