• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteriet urladdat!!!

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej igen!

I morgon är det dags för att starta hemresan till Kinna.
I går kontrollerade jag batterierna efter att bilen har stått still i ca: 3 veckor. Startbatteriet var fullt men.....bodelsbatteriet var nästan helt urladdat.Det konstiga är att allt varit avstängt. Huvudbrytaren på panelen var avstängd.....det enda som jag har använt är det elektriska fotsteget. Det har varit ute hela tiden, men inte kan väl det dra ström när det står i utfällt läge?

Nu har jag laddat i 24 timmar så nu skall det funka.

Vi har en Hobby 550 FS 2006

Någon som har någon ide om detta?

Spanska Sommar Hälsningar

:yes: &:wub:
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Bodelsbatteriet urladdat!!!

Hej, Spanien...

Antingen så är det fel i batteriet som inte håller laddningen, eller så är det något som ändå drar ström fast huvudbrytaren är avslagen.

Kommer du åt att koppla loss tex pluspolen och sätt en amperémätare i serie med pluskabeln när allt är avstängt. Amperémäterns röda kabel på batteriet.
Den bör helst visa noll amperé. Om inte så är det nån liten kortis i bodelen.

Men, vem f-n kör omkring med en amperémeter i Spanien. Jo, jag som gammal elingenjör. Dock inte i Spanien - ännu.

Vid mörker - lossa pluspolen och sätt sakta kontakten tillbaka igen o se om det blir en liten gnista. Helst skall det inte gnistra alls - men en ytterst liten gnista kan uppstå pga av krypströmmar.

Större gnista = en liten kortis nånstans, eller en strömförbrukare som du inte tänkt på.
Aktiv TV-antenn, klocka, elcentralen, etc

Mvh
DS
 
Senast redigerad av en moderator:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej Hundvakten!

Tack för ditt svar!
Jag har tyvärr ingen amperemätare tillgänglig.Jag får kolla upp detta när vi kommer hem.
Finns ju garanti på bilen......

Skall kolla nu på morgonen om det är fullladdat.

Om inte jag minns fel så skall du till Spanien senare i höst.... eller?

Ha i så fall en riktigt trevlig resa till värmen.

Mvh

:yes: &:wub:
 
F

F.d. 1158

Guest
Sv: Bodelsbatteriet urladdat!!!

Hej
har du kollat antennförstärkaren om du har tv
den tömmer batteriet om den sladden får sitta i. Egen erfarenhet!
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Bodelsbatteriet urladdat!!!

Det var antennförstärkare jag menade också.
Något larm, typ gaslarm, som ligger på bodelsbatteriet kanske?
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Bodelsbatteriet urladdat!!!

Hej, igen

Kom just på att det i vissa varmvattenberedare finns en magnetventil som normalt hålls stängd av bodelsströmmen, men skall öppna vid frysrisk...

Den lilla rackarn drar naturligtvis ström eftersom du vill väl hålla den stängd för att inte "tappa" vattnet.
Och den som antennförstärkaren, + lite annat är sannolikt kopplade utanför huvudbrytaren..

ds
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej igen!

Tack för alla era svar!
Skall kolla upp dessa grejor mer noga när jag kommer hem.
Har ingen TV, men kan det vara så att antenn förstärkaren ligger och drar ström trots det?
Mig veterligen skall det inte vara nåt som ligger på, men skall som sagt kolla detta.

Tack för all hjälp!

Bilen är förberedd nu för 350-400 mils körning hem till Kinna via flertalet länder i Europa.

Mvh


:yes: &:wub:
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.424
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteriet urladdat!!!

När vi köpte vår bil i oktober månad, så gick det 4-5 månader då vi upptäckte att båda bodelsbatterierna blev sämre och sämre, till slut gick det inte att ladda dem.

Vi fick då två nya batterier på garantin, förmodligen hade de stått länge hos handlaren.
Efter detta har de fungerat i 6 år.
Carina :)
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Bodelsbatteriet urladdat!!!

Tänk också på att om man har en inverter inkopplad drar den ström även om man inte använder den till att ta ut 220 volt. Bör vara ansluten med en kontakt så man bryter förbindelsen till batteriet om det inte bryts med huvudströmbrytaren.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej Kalle!

Jag tror att du kommit på lösningen!
Jag hade låtit den stå kvar på 12 V Drift under 3 1/2 vecka.

Hade inte en tanke på att det funkade på det viset, skall ju inte vara möjligt.....

Men jag tror att du har rätt!.....

Bra att tänka på tills nästa gång!

Tack för hjälpen!

Mvh

:yes: &:wub:
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteriet urladdat!!!

om det verkligen är så att kylskåpet inkopplat på 12V tömt ditt batteri vid stillastående så vill jag påstå att du har ett fel på bilen som jag tro du kan reklamera med hänvisning till garantin, kolla vad som står i din bruksanvisning för bilen

ett korrekt inkopplat kylskåp ska på husbilar bara kopplas in när motorn är igång vilket innebär laddningsström från generatorn
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Bodelsbatteriet urladdat!!!

Har frågat handlaren om detta eftersom jag råkat ut för samma sak (urladdning), och fick svaret att "det skall vara så man skall kunna stå på batteri om man har solpaneler".
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteriet urladdat!!!

Hej Schmid.
Var vaksam på detta. Vi har motsvarande bil som du fast med alkov. Vi fick byta vårt batteri i våras. Samma problematik som du har. Klarade inte av att hålla laddningen någon längre tid. Vi har nu inga problem med att stå 2-3 veckor med antennförstärkare o.dyl inkopplat. Verkstaden som bytte batteriet påstod att det hade frusit. Vi hade värme och laddning på bilen under hela vintern så det argumentet köpte jag inte. Hur som helst så fick vi ett nytt batteri som fungerar bra. Vad jag har funderat på så här i efterhand är om det kan vara så att bilen laddar för mycket. Generatorn laddar nästan 15V eller 14.6V för att vara exakt. Batteriet får inte laddas med mer än 14.5V Någon som vet?
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Bodelsbatteriet urladdat!!!

Låter märkligt detta, om handlaren säger att kylskåpet skall kunna gå på 12-volt när inte generatorn laddar.

Det måste betraktas som kategori bullshit....
Gissar att ett kylskåp förbrukar ca 100 watt, vilket innebär ca 8 amperé vid 12 volt. = 96 watt. Eftersom vi talar om likström.

Teoretiskt innebär det att ett 80 amperétimmars bodelsbatteri kan driva kylskåpet i max 10 timmar - under idealiska förhållanden.

Att driva ett kylskåp kontinuerligt på takets solpaneler är väl tveksamt det oxå.
Finns det solpaneler som ger 100 watt kontinuerligt ?
Under dygnets alla timmar... Troligtvis inte - o räcker takytan ?

Mvh
DS
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Bodelsbatteriet urladdat!!!

Jag vill nog också påstå att handlaren ifråga är fullständigt ute och cyklar.

Det skall naturligtvis vara så att finns det inte laddström skall kylskåpet inte slå till på 12 volt. Så är det på bilen vi har nu och så har det varit på det 10-tal husvagnar och husbilar vi haft de sista 30 åren.

Samma sak gäller ju naturligtvis om man nu skulle köra kylskåpet på solpaneler vilket väl i och för sig är tveksamt. Sover man länge en morron är ju batteriet slut när man vaknar.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Bodelsbatteriet urladdat!!!

Tja,12V elementet är på 120W vilket är det samma som 10AMP,så skulle man ha den inkopplad på batteri driften utan generatorn laddning så är den batteri ganska fort borta.Och inte fixar sol panelerna strömen heller..ända gången som man kan driva kylskåpet med solpaneler så är det om bilen eller husvagnen är utrustad med en kompresorskåp.Men...hur många är som har kompresor skåp?Väldigt få skulle jag tro och oftast då i andra hand.Så den handlarn är inte bara ute och cyklar..han kör ju vätternrundan flera gånger om!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Bodelsbatteriet urladdat!!!

Ja, när jag har problem med batterier eller 12 volt då brukar jag ringa till min kompis Stefan i Lidköping.
Han är bilelektriker och är väldigt kunnig.

När vi pratar om batterier så säger han att man skall vara glad om ett batteri håller mera än 2 år. Allt över detta är bonus.

Han säger vidare att du kan köpa ett NYTT batteri och då tror man ju att detta är ok. Men detta är inte säkert för att du kan få ett nytt batteri som är kass.

Ville bara berätta vad min kompis Stefan säger, hls kurt.b
:D
 
Toppen