• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteriet urladdat!!!

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej igen!

I morgon är det dags för att starta hemresan till Kinna.
I går kontrollerade jag batterierna efter att bilen har stått still i ca: 3 veckor. Startbatteriet var fullt men.....bodelsbatteriet var nästan helt urladdat.Det konstiga är att allt varit avstängt. Huvudbrytaren på panelen var avstängd.....det enda som jag har använt är det elektriska fotsteget. Det har varit ute hela tiden, men inte kan väl det dra ström när det står i utfällt läge?

Nu har jag laddat i 24 timmar så nu skall det funka.

Vi har en Hobby 550 FS 2006

Någon som har någon ide om detta?

Spanska Sommar Hälsningar

:yes: &:wub:
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Bodelsbatteriet urladdat!!!

Har nu varit och läst i instruktionsboken och följande gäller vid inställningar på kylskåpet.
- gas, kylskåpet går på gas
- 220v kylskåpet försöker gå på 220v
- 12v kylskåpet går på 12v
- auto, kylskåpet väljer det som finns tillgängligt, om diselen går 12v, om uppkoppling mot 220v väljs 220v, annars väljs gas, dvs 12v väljs ej om diselen inte går.

Ställer man väljaren på 12V går kylskåpet på det tills batteriet nästan urladdat. Det finns en spärr för att unvika total urladdning.

Detta blir mitt sista inlägg om detta.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Bodelsbatteriet urladdat!!!

När vi pratar om batterier så säger han att man skall vara glad om ett batteri håller mera än 2 år. Allt över detta är bonus.

Är detta något som gäller bodelsbatterier speciellt, beroende på hur det urladdas? För inte skulle jag se det som ens i närheten av acceptablet att ett bilbatteri bara fixar 2 år om det sköts som det ska!
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Bodelsbatteriet urladdat!!!

Så skall man ju vara glad för alla bonusår man fått under dom 30 år man haft husvagn och husbil för inte har jag behövt byta batterier efter 2 år.
Jag tycker det låter mycket märkligt att man bara skulle förvänta att ett batteri håller 2 år?
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Bodelsbatteriet urladdat!!!

Svårt att tänka sig att med normal skötsel är livslängden bara 2 år....nej..inte tror jag då att företag skulle lämna garanti tiden på 2 år.:music-icon:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Bodelsbatteriet urladdat!!!

Zubac,

Kopte 2 st nya semi-trak 120aH batterier for inredningen och fick 2ars garanti pa papper men efter circa ett ar borjade dom redan krangla, laddningen holl inte osv. Efter ytterliga ett ar var det slut nastan pa dagen. Jag bryde mig inte sa mycket om det efersom det var under garanti, men sa blev inte fallet och fick kosta pa mig 2 st nya vilket jag naturligtvis kopte pa ett annat stalle eftersom servicen var urdalig pa det forsta stalle.

Man tycker att dom skulle halla langre an 2 ar, nufortiden kallas dom for underhallsfria och kan inte ens fylla pa vatten langre:(
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteriet urladdat!!!

Kolla att du inte har ett startbatteri som bodelsbatteri, då knäcks det succesivt tom på mindre än ett år (rätt batterier för ändamålet bör utan vidare klara sig 3-5 år). Nya batterier är speciellt kravsatta för olika användningsområden (urladdningssyckler, djupurladdning, självurladdning (spec då det är varmt), effektuttag, etc)!
Elkunskapen hos serviceverkstäderna är uppenbarligen inte så stora som man tycker den borde vara.
Upplysning i ämnet bodelsbatterier och deras användning inom husbilsvärlden är i det närmaste obefintlig vilket i sig är sorgligt, det är något bättre inom båtvärlden men det är en klen tröst.
 
Toppen