• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Perkulator via inverter

F

F.d. 274

Guest
Hej,

En fundering. Vi har en kaffe perkulator som vi gärna vill använda i husbilen. Perkulatorn drar 600 watt. Räcker det med en 600 watts inverter eller måste man köra på en kraftigare? Noen som har erfarenhet med detta?

Affe
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Perkulator via inverter

Jag har ingen erfarenhet av just perkulatorbryggare. Men jag har en liten sublimeringsskrivare som jag skriver ut vykort med och den drar inte speciellt mycket ström. Ändå händer det titt som tätt att inverten stoppar. Jag måste starta inverten och låta den gå på tomgång någon halvminut till en minut innan jag pluggar in skrivaren. Mitt förslag är därför att satsa på en kraftigare. Det verkar som om märkströmmen (eller effekten) är lite optimistiskt tilltagen. Invertern i sig drar ju inte så mycket mer ström från batteriet om det är en 600W eller 1000W. Den anpassar sitt strömuttag efter hur mycket ström vid 220V den skall leverera (har det sagts mig).

Det gäller nog att montera inveretern så nära batteriet som möjligt och med rejält kraftiga batterikablar. 50A är ju ganska mycket ström.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Perkulator via inverter

Vi använde tidigare en 300 watts växelriktare, och märkte att den slog ifrån ibland även om effektuttaget var klart under 300 watt.

Efter lite funderande och felsökning så uppmärksammade jag att den slog ifrån pga av att inspänningen var för låg.

Speciellt om motorn inte varit i gång på några dagar och bilbatteriet sjunkit i spänningsnivå.

Många växelriktare (inverters) har ett inbyggt skydd för att inte ladda ur bilbatteriet (eller bodelens batteri) för mycket.

Kolla när du köper invertern så att det går att ställa in vilken frånslagsnivå du önskar använda.

När jag sänkte frånslagsnivån på inkommande 12-volts så gick den som ett spjut.

DS
 

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: Perkulator via inverter

Jag håller med köp en 1000w det är alltid bra att ha marginal. Perkulatorn kan dra något mer än 600w korta stunder men i snitt/meddelvärde drar den inte mer än 600w så som sagt det är alltid bra med marginal.
MVH. Kattskins elektriker Morsan.
 
F

F.d. 274

Guest
Sv: Perkulator via inverter

Hej,

Tack för alla svar. Jag köpte en 600 watt (från Lejontrading) som jag har användt några veckor utan problem med perkulatorn. Nu kan man också brygga färsk kaffe under färd! Vi var 4 grabbar som åkte upp till Finnmarken på laksefiske och kungskrabba fiske en vecka. Perkulatorn har gått i ett och gett oss herlig nybryggt kaffe!

/Alf-Arne

http://www.bottenviken.se/krabba.jpg
 
Toppen