• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

batteri

F

F.d. 8387

Guest
Hej!

Jag är ny på forumet och nybliven husbilsägare. Husbilen är byggd på lastbilschassi och jag håller på och lär mig om alla dess funktioner. Mitt i allt så tyckt startbatteriet ha kortslutits. Det sitter ett 12 v 180 Ah batteri där nu och jag undrar om någon vet om det går lika bra att sätta dit ett med mindre Ah?

Mvh,

Sture N:)
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: batteri

Lastbilschassie? menar du en normal lastbil eller typ distrubutionsbil som Fiat, Renault, Merca,Iveco o vilken årsmodell, 12 volt låter som en "mindre" lastbil, 180 Ah låter häftigt men startmotorn drar mycket ström vid start ögonblicket, I dag finns batterier som är gjorda för att ge mycket ström just i start momentet, s.k. startbatterier, normalt på 75 - 100 Ah, Tror att du klarar dig med ett betydligt mindre än 180 Ah,
Ta med data på "bilen", service verkstäderna är duktiga på ge indikationer på den storlek som behövs på batteriet.
Hälsningar
Lennart HBK 651 :mcride: Kawasaki 750 Classic som bara står i garaget:mad:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8387

Guest
Sv: batteri

Tack för svaret!

Det är en MB 608 LP (dvs inte den mer vanliga D-modellen) från 1977. Den blev husbil 1989 och gjordes av "King" i Trollhättan. Totalvikten är 5600 kg (sänkt från 6500 kg).


Jag försöker nog med ett batteri med mindre ah.

Mvh,

Sture
 
Toppen