• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

skottland

F

F.d. 16061

Guest
hej jag undrar hur det är att köra husbil på skottland och hur man tar sig dit smidigast sjövagen
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: skottland

Nu när DFDS har lagt ner sin färja till Newcastle så återstår egentligen bara Engelska kanalen och Esbjerg. Du hamnar lite långt söderöver för Scottland men England är inte så stort och det finns massor att se på vägen upp. Lake District och Yorkshire för att nämna några.

Det råder vänstertrafik som bekant. Det är egentligen inga problem med husbil eftersom du då sitter på samma sida som vägkanten och har lättare att hålla ut vid möten. Vägarna på landsbygden är smala och nästan alltid kantade av häckar i England och även i de södra delarna av Scottland. Med husbil sitter man lite högre och kan se mer av landskapet. Det enda luriga kan vara när man svänger in på en gata, speciellt högersväng, och det står bilar parkerade på "fel" sida på gatan man kommer in på. Det kan vara lätt att falla tillbaka i högertrafik då, åtminstonne om det inte är någon trafik.

Ofta är parkeringar försedda med bom på ca två meters höjd så det kan ibland vara svårt att hitta ställplats. Kolla gärna mera på vår systersite UK Motorhomes, Motorhome Information, Motorhomes Reviews, Motorhome Forum, Sales, Campsites -> News. Medlemskapet är gratis och det går att få mycket hjälp och tips där.
 
  • Gilla
Reaktioner: Siw

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: skottland

tror det finne en färjelinje från Norge också förutom dom som Michael nämner
vi var i Skotland våren 2005 och det var en fantastisk resa med många upplevelser
vänstertrafiken gick ganska bra, efter några timmar tyckte jag man var "konverterad", svårast för min del var nog rondellerna och vid start varje morgon då man verkligen fick tänka till för att köra till vänster, men sen gick det av bara farten
de smala vägarna gör att man får köra med framförhållning och vänligheten är stor i trafiken, åtminstone på landsbygden är vår erfarenhet, efter ytterligare en resa till södra England under sommaren 2006, vid möte på så kallad single road traffic får man mötas på mötesplatser och den som blinkar stannar för mötet och uppmanar den andra att köra genom att blinka med helljuset
vi stannade enbart på campingplatser, det finns ett antal klubbar till vilka de flesta campingplatser är knutna, att komma som gäst kan vara svårt på vissa ställen om man inte är medlem
ett råd är att skaffa förteckningar över campingplatser från några olika organisationer, Caravan Club har samarbete med några klubbar och där kan man komma in med CC-kortet
sammanfattningsvis är England / Skottland fantastiska länder att åka runt i med husbil, man blir väl och vänligt bemött på de allra flesta ställen
 
F

F.d. 24299

Guest
Sv: skottland

:) Vi kom precis hem ifrån Skottland, vi åkte Helsingborg, Rödby och Calais vi betalade 5600 för alla färjorna t o r hos ferry center fungerade mycket bra. Vill du ha tips på små men bra campingar så hör av dej, tänk bla. på att cci kortet bara gäller på camping and caravanclub inte caravan club.

Med vänlig hälsning
 
Toppen