• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC i bodelen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Hej, jag kommer att montera in en Tak/AC i min Bürstner T 640. Mina val står mellan Dometic 1500S (1500W) och 2100 (2100W) 5,3 A i driftström. Mina frågor är;
Går det att somna/sova med AC´n igång under natten? Fungerar dessa modellerna i Sydeuropa (Spanien, Italien och Kroatien) med hänsyn till säkringsnivån på campingplatserna?
Jag kommer att få min bil levererad i V33, då även jag kommer att bli fullvärdig medlem.

Lars:mcride: fd Harleyåkare
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: AC i bodelen

På den campingplats i Kroatien ,som jag var på så var det 16amp som gällde,så nog kan du använda AC.Kanske är det svårare här hemma..med oftast bara 10amp.Hur det är i Spanien eller Italien vet inte jag..men det finns säkert folk som kan uplysa om det.
Hälsningar Zlatko
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: AC i bodelen

Du klarar dig med 4A för att köra Dometic 1500. Vi har inte varit på en enda camping där säkringen har löst ut. Den större AC har jag ingen erfarenhet av. Våra dåvarande husbilar var 7 m och helintegrerade. Vi upplevde att 1500 har tillräcklig kylkapacitet för den bilen. Vi har rest i hela södra europa, bl.a i Frankrike under värmeböljan 2003.

AC:ns kompressor slår till och från under natten medan fläkten går hela tiden, men ljudet störde inte oss nämnvärt. Jag tror att det är svårare att sova utan kyla.

En annan fördel är när man stannar efter dagens etapp, då hela bilen är uppvärmd eftersom bilens AC inte förmål att kyla hela bilen, motor och avgassytem värmer också underifrån. Då är det skönt att sätta på bodelens AC.

Har man hund, som vi, så kan man inte lämna dem någon längre stund i en tillstängd husbil utan AC. Man önskar bara att den gick att använda utan Elstolpe.

Dometics beteckningar 1500 och 2100 står inte för effektförbrukning utan för kyleffekt. Elförbrukningen i kylläge är 650W resp. 910W.
 
Senast ändrad:

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: AC i bodelen

Hej,

Den stora B2100 fungerar helt ok med 10 amp säkring. Dock behöver den 15 amp i startögonblicket i 0,15 sekunder. Det gör att den inte är så lätt att driva på ett litet elverk. Jag kör med ett elverk Kipor inverter Ig 2600 fungerar fint. Jag har aldrig i Europa träffat på något ställe där den inte fungerar. Står man trångt kan ev grannar se lite sura ut pga ljudet från AC:n. Semestern börjar till helgen.....

Hälsningar
Glädjen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen