• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gasol påfyllningsställen i Sverige

F

F.d. 13497

Guest
Hej!
Finns det någon förteckning på vilka ställen som har möjlighet att fylla på gasolflskor i Sverige. Det gäller speciellt flaskor med en utländsk flaska och adapter som inte går att byta ut på mackarna.
Skulle behöva hitta en i Stockholms området snarast.
Tack på förhand

kajdans@home.se
 
Senast redigerad av en moderator:
Lösning
Sv: gasol påfyllningsställen i Sverige

Einar har redan givit dig svaret på en flaskfyllare i Stockholm som sannolikt kan hjälpa dig
tips på övriga ställen i södra Sverige där du kan få hjälp är
- Gasolbolaget Johnny Ygdevik i Växjö
- ÖPEnergi i Linköping
- Bosses Gasol i Göteborg
- Skaraborgs Gasol i Skövde
- Flaskgascentralen i Svedala
- Åhus Gas och Värmeprodukter
- Gasoltjänst i Åhus
- Norsk Hydro i Bolmen (Ljungby)
F

F.d. 18006

Guest
Sv: gasol påfyllningsställen i Sverige

Oj, ¨det var ingen lätt fråga med mitt tips är att ringa till AGa eller möjligtvis Air Liquide, de kan säkert hjälpa dig vidare om inte annat.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: gasol påfyllningsställen i Sverige

Einar har redan givit dig svaret på en flaskfyllare i Stockholm som sannolikt kan hjälpa dig
tips på övriga ställen i södra Sverige där du kan få hjälp är
- Gasolbolaget Johnny Ygdevik i Växjö
- ÖPEnergi i Linköping
- Bosses Gasol i Göteborg
- Skaraborgs Gasol i Skövde
- Flaskgascentralen i Svedala
- Åhus Gas och Värmeprodukter
- Gasoltjänst i Åhus
- Norsk Hydro i Bolmen (Ljungby)
 
Lösning

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: gasol påfyllningsställen i Sverige

Anders - hoppas att du arbetar för att det blir fler flaskfyllare i Sveriges avlånga land. Kommer själv att behöva tillgång till billig gasol i Stockholmsregionen - eftersom vi flyttar dit i augusti.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: gasol påfyllningsställen i Sverige

han har sin firma på ett industriområde som ligger på en avtagsväg från Gamla Böneredsvägen
har inte telefonnumret tillhands nu men enligt Googleworld så är koordinaterna

GPS: N57 46 43.00 E11 58 05.20   
ska försöka komma ihåg att komplettera med tel nr på måndag när jag är tillbaks på jobbet
 

alfire

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
451
Medlemskap
2024
Sv: gasol påfyllningsställen i Sverige

Hej
I Dalarna finns bla Gasbolaget AB.
Utanför Falun, närmare bestämt i Staberg, (länsväg 266, Falun - Hedemora).
Hälsningar alfire
 

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2024
Sv: gasol påfyllningsställen i Sverige

Nu känner jag mig verkligen osäker. Ska man fylla flaskorna nu för tiden? Trodde det bara var att byta in sin flaska och köpa en annan som är fylld. Så gjorde vi med våra P11 aluminium för ca tio år sedan. Sedan dess har jag ingen erfarenhet.
Och finns det flera sorters gas också? Vilken ska man i så fall välja? Även detta verkar vara en djungel för en novis. :confused:
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: gasol påfyllningsställen i Sverige

Man behöver inte fylla om man inte vill. En gasflaska skall kontrolleras vart tionde år och det står stämplat på flaskan när den kontrollerades senast. Har man en flaska med tid kvar kan man låta fylla den hos dem som fyller gasolflaskor och därmed få ett lägre pris för gasolen. Det kan man alltså göra några gånger innan det är dags att lämna den i utbyte så att den kommer till kontroll igen.

EssoJ
 
F

F.d. 12360

Guest
Sv: gasol påfyllningsställen i Sverige

Ett bra ställe i Norge att fylla på de flesta flaskor( bl.a mina spanska). Vilka han betraktade som norsk standard ,är E39 från trondheim mot Molde strax efter färjan från Halsa ligger gasstationen precis vid vägen. 245 NOK.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: gasol påfyllningsställen i Sverige

Till traveller:

Det finns olika sorters gas, i detta sammanhang propan respektive butan. Propan är vanligast här i norden medan butan förekommer söderöver. Propan blir flytande vid en lägre temperatur än butan, något som kan ha en viss betydelse när det är kallt (minusgrader).

Om man byter sin gasflaska eller får den påfylld i sydeuropa är det troligt att det är butangas man får. Om man sedan anväder den när det är riktigt kallt vintertid så får man helt enkelt inte ut den sista slatten gas. Lite retfullt att höra hur det svalpar i flaskan men ingen gas pyser ut.

Detta är inget bekymmer om gasen bara används sommartid eller flaskan står i ett uppvärmt utrymme. Det senare är kanske lite ovanligt på en husbil.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5098

Guest
Sv: gasol påfyllningsställen i Sverige

hejsan alla kamrater i klubben !! I Mönsterås 3 mil sö. Oskarshamn kan ni fylla på gasol för 220kr . Ligger efter E22 , mot Kalmar , Vid avfart Timmernabben, Blomstermåla , Heter kronmunken
 

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: gasol påfyllningsställen i Sverige

Hej!

Håller med Kenneth att GasolDepån i Sundsvall är toppen. För er som närmar er Sveriges mittpunkt så är detta ett bra ställe. Skyltat från E4:an söder om Sundsvall. 260:- för en P11. Om den inte är tom så betalar Du bara för det Du fyller på. Jättetrvliga "gubbar" som servar.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: gasol påfyllningsställen i Sverige

Jag frågade senast när vi fyllde gasol i Mönsterås vilken gas dom hade eftersom den var så dryg och fick till svar att dom hade Propan till skillnad mot AGA mfl som hade en blandgas mellan propan och butan.
Det finns en lista med gasolställen här på forumet. Jag har den i husbilen utskriven på papper.
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: gasol påfyllningsställen i Sverige

En fråga? I Stockholms trakten! Är det billigaste stället att köpa gasol vid Mobil Living Center i Haninge 335 kr P11 eller finns det billigare?
Mvh Frank
 
Toppen