• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svart lista om uppställningsplatser

F

F.d. 2025

Guest
Finns det någon som kan ordna ett dokument eller varför inte en pdf-fil här på forumet kanske under en speciell egen länk som innehåller information om platser liknande Trosa som man undviker.
Det kan gälla förbud mot uppställning, dålig service eller andra brister.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Svart lista om uppställningsplatser

En bra ide

Jag sticker ut näsan lite vi i klubben passerar ju ofta parkeringar och rastplatser där vi bor jag bor i Gränna passerar den stora parkeringen som ligger utanför campingen vid hamnen dagligen.
Ibland ser jag hela kittet utspritt grill,markis badminton mm kanske har det varit för mycket så i Trosa? Vi som ser sådant borde kanske skriva in det här under markisen så det upphör.
Kanske man borde höra med vederbörande kommun och försöka komma överrens innan den kommer på listan

bara en Tanke

Go helg/Gurra:)
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Svart lista om uppställningsplatser

Egentligen så är inte bara Trosa som gör sånt.Det gör man på vanliga parkeringar också.En parkering nedanför BraheHus på den gammla vägen mot Gränna.Förut kunde man övernatta där,numera är det tillåtet bara 4 tim att stana..så såna dumheter finns det överallt,inte bara i Trosa.
 

Zodiac

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2024
Sv: Svart lista om uppställningsplatser

:yes: Håller med dig Kejo20 att det skulle finnas en sk svart lista över sådana ställplatser och att man kanske kunde lämna förslag på sådana dåliga ställen och någon sköter detta på en pdf-fil vilket skulle vara enkelt att skriva ut ifrån och ha med sig listan i husbilen...
alla har ju inte mobilt bredband, så man kan koppla upp sig, tyvärr och då kolla upp när man är ute och åker

mvh Phoenix HBK373:wink:
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Svart lista om uppställningsplatser

Fick följande svar från företrädare i Trosa:
Hej!
Vi har fått in många klagomål på att husbilarna parkerar i V:a hamnplanen och det är inte tillåtet att parkera med husbil där. Trosa kommun har beställt och avser att färdigställa 6 husbilsplatser vid gästhamnen och dessa kommer att komma upp inom kort.
Mvh
"Jag namnger inte namnet här på vederbörande"
 

Ronnie 690

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
690
Medlemskap
2025
Sv: Svart lista om uppställningsplatser

Hej

Jag fick detta svar från Rolf Hugert Kommfullmäktiges ordf i Trosa då även jag talade protesterade mot deras Husbilsföbud.

Hej Ronnie!Med förvåning har jag läst ditt mail och måste konstatera att det uppståttett allvarligt missförstånd. I Trosa kommun har det aldrig varit tillåtet att parkera husbilar påallmänna parkeringsplatser. Vad vi nu gör är att inrätta ett antal sådanaplatser i centrala Trosa, särskilt för husbilar. Platserna är utrustade medbl.a. el-anslutning. Trosa kommun är mycket medveten om turismens betydelse, även när det gällerhusbilar. Det är mycket beklagligt om den felaktiga information som du tycksha fått, spridits bland 1800 husbilsägare. Jag skulle sätta värde på om duville ompröva ditt beslut och besöka Trosa i sommar för att själv undersökafakta. Du är varmt välkommen! Med vänlig hälsningRolf HugertKommunfullmäktiges ordförandePSJag vidarebefordrar ditt meddelande till chefen för Tekniska avdelningensamt till ordföranden för Teknik- och servicenämnden. DS


Hälsar Ronnie
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Svart lista om uppställningsplatser

vet Rolf Hugert vad han pratar om när han säger " i Trosakommun har det aldrig varit tillåtet att parkera husbilar på allmänna parkeringsplatser"?
vilka specialskrivna lokala trafikbestämmelser har gällt i Trosa och hur skiljer man fordonsslagen "vanliga" personbilar från PB2 respektive lätta lastbilar från husbilar registrerade som sådana?
kan inte var lätt att vara parkeringsvakt där inte om man ska vara sarkastisk

det är ju glädjande att man i Trosa nu kommer att inrätta ställplatser, t o m elanslutning, men det förringar ju inte problemet med missuppfattningen som RH tydligen sitter inne med
det är okunnighet som denna som gör att vi hela tiden stöter på konstiga uppfattningar om vad som är tillåtet respektive förbjudet för oss med våra bilar, för att inte tala om alla hemmagjorda förbudsskyltar som nu dyker upp lite varstans
jag vet inte vad man ska göra åt det men blir bara så j---a irriterad på uttalanden i denna stilen som bottnar i total okunnighet om trafikbestämmelser och regler
kan en skrivelse eller uppvaktning av Kommunförbundet och/eller Vägverket vara en väg att uppmärksamma problemet?
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Svart lista om uppställningsplatser

Jag skulle vilja ha ett klarläggande för vad som är tillåtet vid parkering av fordon och finns det en måttangivelse för tillåtet fordon eller ska den bara rymmas inom markeringsrutan o.s.v.
Kom med rätt info någon.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Svart lista om uppställningsplatser

Alla hjul skall stå innanför parkeringsrutan. Om eventuellt överhäng sticker ut har ingen betydelse. Möjligen skulle man kunna tänka sig att det skulle kunna utgöra en fara för trafikanter och då hamna under andra trafikregler. Lite självbevarelsedrift har man ju så vi försöker alltid hitta parkeringar där vi kan backa in så att överhänget bak sticker ut över någon gräsmatta eller yta som inte är trafikerad. Det går också bra att ställa sig på en dubbelparkering så att överhänget sticker ut över bakomvarande plats. Står bara hjulen inom en och samma ruta är bilen rätt uppställd och behöver bara betala en eventuell parkeringsavgift.

Sedan måste platsen vara rätt skyltad. Står det bara "P" så är det OK. Finns det en tilläggsskylt med en bild på en personbil så kan man inte stå där med en lastbilsregistrerad husbil, inte ens om den är reggad som lätt lastbil. Däremot är det OK med en husbil som är registrerad som personbil typ II (PB II). Den lätt lastbilsreggade husbilen kan däremot stå på en lastbilsparkering om det inte finns en tilläggsskylt som säger över 3,5 ton.

När bilen väl är parkerad är det ingen som har med att göra vad vi gör i bilen. Det går alltså inte att komma med förbud mot camping och tro att husbilarna kan bötfällas. Husbilen är ju bara uppställd. Möjligtvis kan det bli fråga om camping om man hissar ner stödben, fäller ut markisen, ställer ut bord och stolar och tänder grillen.

Det effektivast hindret mot husbilar är antagligen tidsbegränsad parkering eller en bom över infarten i lämplig höjd. Men där kan det bli problem med räddningstjänsten som kanske vill ha fri passage för sina fordon did nödsituationer.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Svart lista om uppställningsplatser

Istället för en lista över kommuner/platser där husbilar inte är välkomna vill jag ha en lista över kommuner/platser som behöver informeras om vad husbilsplats är till skillnad mot campingplats och vilken kategori av människor som husbilsfolket utgör.
Sedan bör vi utse en eller flera som i husbilsklubbens namn informerar ansvariga inom kommunen.
Endast de utsedda får åberopa Husbilsklubben.se annars blir det för "yvigt".
Egna initiativ, bra men då skall klubbens godkända informationsskrift användas.
 

Kesty

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
242
Medlemskap
2024
Sv: Svart lista om uppställningsplatser

Tanken med nedanstående brev är att i positiv anda påverka kommunen att anordna ställplatser. Det har slagit väl ut, nu är det på gång, och i grannkommunen Oxelösund, som vi också uppvaktat, har redan kommit till skott. PM:et från HBK har varit till stor hjälp. Tack till er som tagit fram det.


Nyköpings kommun 2007-03-28
Strategi och Tillväxt

Nyköping

Säg VÄLKOMMEN till Husbilarna!

I bifogade PM, sammanställt av husbilsklubben.se, beskrivs vad husbilsturisterna betyder för en turistvänlig stad. Som medlem i klubben och Nyköpingsbo kan jag medverka till att Nyköping blir ett attraktivt besöksmål för andra husbilsåkare.

I PM:et framgår att husbilsturisten sällan söker en campingplats utan vill ha tillgång till sk ställplats för en enstaka övernattning. En mycket enkel ställplats kan skapas på gamla gasverkstomten vid infarten till KH:s. Ett annat tilltalande alternativ, som många orter genomfört och som snabbt kan realiseras, är att komplettera gästhamnen med c:a 5 platser för husbilar. Båda alternativen ligger nära hamnens utbud och nära Gästabudsspelen!

Gästhamnarna har på senare år blivit en naturlig träffpunkt för båt- och husbilsturister. Många har bytt båten till husbil, men vill gärna ha kvar kontakterna med båtlivet.

Klubbens medlemmar medverkar till att hemorter som tillhandahåller ställplatser blir intressanta mål för andra husbilsturister. På klubbens hemsida presenteras ställplatser, med kringliggande turistutbud, på ett mycket säljande sätt.

Jag hoppas att kommun är intresserad av detta förslag och ställer gärna upp med mer information.

Med vänliga hälsningar

Lennart Eriksson
 
Toppen