• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Europakontakt??

Ronnie 690

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
690
Medlemskap
2025
Hej


Ännu en ny husbilsåkare...köpte en Swift för någon vecka sedan, behöver hjälp med elkontakt för utland. Har hört att man måste ha Eu-kontakt eller europakontakt för elfösörjning, säkert vet vana husbilsåkare var man får tag på denna har letat men anatgligen på fel ställe...


hälsar Ronnie
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Europakontakt??

Nja...du klarar dig oftast med den gammla vanliga stick kontakten.Men för säkerhetens skull så fixa bara en liten skarvkabel.Delarna finns på Biltema att köpa.
Hälsar Zlatko
 

Ronnie 690

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
690
Medlemskap
2025
Sv: Europakontakt??

Tackar för svaren!!!!

Om jag förstår det hela rätt så är det den vanliga "hederliga stickkontakten alltså" har hört att det skulle vara någon speciell som finns för anslutningar på campingplatser i europa i utlandet. ok Den har jag redan inköpt på Biltema

Tackar hälsar Ronnie trevlig husbils sommar på Er!!
 
F

F.d. 2219

Guest
Sv: Europakontakt??

Hej,
när vi åkte runt i Frankrike för 6 år sedan stötte vi flera gånger på campingar som hade "hon"-uttag med ett stift för skyddsjorden, annars såg de precis ut som våra jordade uttag. Då passade inte en "vanlig" 220-volts stickpropp, utan man måste ha en med ett hål i. Vet inte om dessa existerar fortfarande.

Hälsar Einar
 

Yvonne & Johnny

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
264
Medlemskap
2024
Sv: Europakontakt??

Hej!
På campingar som vi har vart på i Spanien så behövde man ha europakontakt. Och i Frankrike har dom fortfarande dom där skumma kontakterna som Einar skrev om.
Ha d bra
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Europakontakt??

Det är ett myller av olika elkontakter på campingplatserna ute i Europa. Vår egen vanliga jordade stickkontakt är definitivt inte standard ute i Europa. Många länder har egna lösningar. Tack o lov så ökar utbredning av den blå "EU-kontakten" efter hand.

Många campingplaster är medvetna om sitt eget lands - i våra ögon udda - lösningar och man har därför adaptrar till uthyrning. Ett tips om man tänker fortsätta semestra ute i Europa är att efterhand (köp hos elhandlare i respektive land) införskaffa ett antal olika adaptrar. Är du händig har du med lite extra kabel och tillverkar själv adapter. Tänk då bara på att även ha extra svenska elkontakter så att du kan koppla ihop med din "ordinarie" strömförsörjningskabel.

Viktigt att tänka på är även att ha tillräckligt med elkabel. Det kan vara väldigt långt till närmsta eluttag. Jag har med mej sammanlagt 90 meter kabel (3 x 25, 1 x 10 och 1 x 5) för att klara olika avstånd. Jag har haft användning av alla längderna (utom en 25-metare som bara åker med som reserv).
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Europakontakt??

vill man va säker på att få ström så är det en europakontakt som gäller,finns på claes ohlsson.Blåa runda med tre stift ett är skydds jord.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Europakontakt??

Hej Swift, och välkommen.:yes: :D

Min åsikt är att det nog tillhör "grundutrustningen" med en europakontakt i bilen.
Förutsättningen för att man behöver en är naturligtvis att man pluggar in lite 220 V emellanåt, annars klarar man sig ju utan.
Det enklaste tycker jag är att ha en rak EU-kontakt med en kort kabel och en "vanlig" hederlig honkontakt i andra änden. Det finns vissa adaptrar som är allt i ett, men det kan bli lite trångt i vissa elskåp.
Det är ju dessutom så att det inte bara är utomlands som dessa används, utan dom vanligare även här hemma.
Dom säljs som nämnts på bl.a Clas Olsson, Jula Biltema mm.
Tänk bara på att den skall vara godkänd för utomhusbruk

Ha en trevlig husbilssommar Hälsar Thomas & Lena
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Europakontakt??

Sköööööönt!
Visst har man kabel i bilen,men egentligen bara tar plats..än har jag inte använd detta trots 5 veckors vistelse utomlands med flitigt användandet av TV--DVD..och den gammla men hederliga video.Tack gode gud för solpanelen..
 

Ronnie 690

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
690
Medlemskap
2025
Sv: Europakontakt??

Hej igen

Tack för all upplysning om "europakontakten" jag är mycket tacksam....

Biltemas anslutningsdon art nr 44-571 och 44-572 på sidan 328 i deras katalog är det en europakontakt???


Bra ide att man bygger en på plats , ska fixa delar att ha med....

Hälsar Ronnie
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Europakontakt??

Jag har en 25 meter lång kabel med Europakontakt i båda ändar. Därutöver en kort kabel med svensk hankontakt och Europa-honkontakt samt en fransk/svensk jordad adapter. Med detta har jag ingenstans i Europa behövt vara utan el när jag önskat det.
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Europakontakt??

I frankrike används våran vanliga stickkontakt men istället för våran skyddsjord som sitter i de två blecken ska det vara ett hål i stickkontakten, det finns sådana kontakter att köpa här hemma.
Hälsar
Svenne
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Europakontakt??

Kolla om du har någon datorkabel 230V liggande som du inte använder. Oftast finns det det omtalade hålet i den. Sedan återstår att kapa kabeln och sätta på en vanlig svenskt jordat skarvuttag. Koppla rätt!!! Grön-gul kabel är jord.
Annars finns det på Biltema, sidan 317 i katalogen, art 35-4311.
Skarvuttag 35-193.
 
Senast ändrad:
Toppen