• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa husbil

F

F.d. 3921

Guest
Hej alla husbilsveteraner !
Min fru och jag planerar husbilsköp till nästa sommar. Vi tänkte lägga ut upp till 600.000. Vill helst ha en helintegrerad, behöver inte rymma mer än 2 vuxna som regel och kanske 1-2 barn någon gång. Vilken bil ger mest för pengarna? Vill ha så mycket effekt i motorn som möjligt. Finns någon bättre motor än Fiats 3,0 l ? Är van med skinnklädsel från "vanliga" personbilar. Någon som har efrarenhet av skinnklädsel i husbil? Värt priset? Något annat som man måste tänka på ? Kan man låta bilen stå oanvänd 2-3 månader vintertid ? Tacksam för råd och tips .
Jallesmeds
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Köpa husbil

Jallesmeds, du får bereda dig på att satsa ytterligare en slant. Om en helintegrerad husbil med Fiat´s 3-litersmotor och skinnklädsel står på önskelistan har jag svårt att tänka mig 600.000 kr räcker även om den är begagnad.
I övrigt håller jag helt och hållet med er, kika på Hymer, de har bra lösningar på helintegrerat.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Köpa husbil

Ja man kan låta bilen stå oanvänd två till tre månader på vintern om man ser till att man har underhållsladdning på batterierna, har tömt eller fyllt frostmedel i vattensystemen, har en kupévärmare som går på 220V påslagen i bilen. Eller så har man bilen står garagerad inomhus i värme och kollar batterierna bara. Då klarar den av det, annars har man köpt sig dyra problem..
 
F

F.d. 7997

Guest
Sv: Köpa husbil

Hej Jallesmeds

Tror alldeles säkert det finns bättre motor än fiats 3,0 .
Fråga mercaägare !
Lycka till med köpet av husbil, vad det än blir för märke eller motor
Hälsningar
Stig
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil

Hej Jallesmeds.

Jag har en Burstner Eleganse i710.
En bil på 5000kg och 8,35m lång.
Fiat schassi med 3liters motorn 157hk.

Jag är supernöjd med motorn, och den 6 växlade lådan.
Helt annat bottendrag och styrka i motorn. samt bränse snål.
Har kört ca: 50 mil än så länge, och ligger på ca: 1,2 l/mil i snitt.

Som Köllis skriver går det utmärkt att (vinterlagra) bilen, men är det inte synd att låta bilen stå oanvänd så länge??? Vi kör lika mycket året runt, behöver avkoppling även på vintern.
 
Toppen