• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sv: Rastplats

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Hej
En kommentar ang den nya rastplatsen Sörbo
Var där häromdan o fann en mycket fin rastplats, gick runt o kollade toabyggnaden men kunde inte hitta nån latrintömning, tittade då efter en ev tanktömning i backen, men icke.
Ringde till vägverket väst o fick beskedet att sådana anordningar inte ligger på vägverkets ansvar, och kommer inte att byggas på rastplatser i framtiden heller.
Man blir minst sagt förbluffad, ( läs förbannad),har dom inte fattat att det finns femtiotusen regade husbilar i det här landet o därtill en massa utlandsturister till det. Ställde frågan var dom tycker att man ska göra av latrin/gråvatten o fick till svar att det borde ligga på campingarnas och bensinstaionernas ansvar att tillhandahålla denna service. Ja ja vi i lilla sandlådan Sverige får väl leva med bakåtsträvande beslutsfattare, det är tur att övriga Europa har fattat galoppen o utökar denna service tvärtemot lilla Sverige. Det känns ju bra att vi får valuta för våra skattepengar ,eller.....
Mot Kroatien på Fredag, så jag önskar er alla en TREVLIG SOMMAR.
Hejs
Claes M
 
F

F.d. 2549

Guest
Som jag tidigare har framhållit, så tömmer jag vår lilla burk med kroppens avfall i Vägverkets toaletter om det inte finns lämpligare ställe. Vägverket tillhandahåller rastplatser och i rastandets innehåll finns, förutom mycket annat, såväl intag av föda som uttag av dess restprodukter. Hur jag sen har restprodukterna förpackade är inget som Vägverket kan ha några juridiska synpunkter på. Om sen inte Vägverket fattar hur mycket enklare och mera hygieniskt det är att tömma ”burken” i ett latrintömningsutrymme, då är det endast att beklaga.

Töm på goa vänner tycker farbror Claes.
 
F

F.d. 2549

Guest
Har inte Vägverkets latrintömning (där nu sådan finns) och toalett samma "mottagningsstation"? Någon som vet?
En som aldrig frågat förr.:wink:
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Ja farbror Claes det har de förmodligen, för jag var på en Vägverkets rastplats E6 norr Tanumshede ung. vet inte exakt (hjälp Kingen) där skulle vi tömma latrin, på den dörren stod det att latrintömningen var stängd för tillfället. Då gick jag till den vanliga toaletten för att tömma, det alternativet skulle vara bättre än att vid ett senare tillfälle att själv bli sittande i skogen, men där stod en stor skylt : LATRINTÖMNING FÖRBJUDEN P.G.A. BIOLOGISK TOALETT. Ja det var vid denna speciella plats där hade man inte samma behållare "mottagningsstation", så var lungn om du inte skulle få tömma din behållare så var så säker denna stora skylt sitter då på dörren. Jag slapp sitta i skogen för det är ganska tätt med Vägverkets "latrintömning" längs E6:an på västkusten.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Vägverkets skylt med "... BIOLOGISK TOALETT..." är nog en ganska häftig hårddragning av hur stor roll latrinen från kemtoaletter i husbilar spelar när det gäller påverkan på den biologiska reningen i våra reningsverk där detta tillämpas.

För det första är det inte alla husbilar som har kemiska tillsatser i sina toaletter - SOG!
Och numera finns det miljögodkända tillsatser man kan köpa och använda.
Sedan är husbilarna utspridda över hela Sverige, kanske något tätare i södra delen av landet men i alla fall...
Kan man kvitta besökande utländska husbilsturister med svenska husbilar som åker utomlands blir det heller inte fler latrintömmande husbilar än vad Sverige har registrerat som husbilar.

En tekniker på ett sort reningsverk med biologisk rening sade också en gång att även om reningsverket har biologisk rening så har det mycket liten betydelse att några husbilar tömmer sina kemtoaletter i reningsverket jämfört med vad folk för övrigt vräker ner i sina toaletter hemma och på arbetet.
Han tyckte också att om man ville göra det bästa man kunde så skulle man välja ett så stort reningsverk som möjligt som recipient för sin kemtoa, utspädningen blev då störst och påverkan på den biologiska processen praktiskt taget obefintlig.

För övrigt ansåg han också att gråvattnet enklast släpps ut i naturen men på ett utvalt ställe med god dräneringsförmåga och där växtligheten kunde hjälpa till att ta hand om fosfater mm. Och där ingen trampar i det blöta på ett tag...

Vägverkets personal är kanske inte lika insatta som den här teknikern på reningsverket var och går nog bara efter sin egen gissning av vad ett biologisk reningsverk kan klara av i form av latrintömning från ett fåtal husbilar - vilket då felaktigt är lika med noll.

Javisst, Sverige är fantastiskt, så även dess byråkrater!
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Mailet till Vägverket den 28 juni 2007 med förfrågan om de skulle slopa möjligheterna att tömma latrin på VV rastplatser har nu hittat fram till en handläggare.

Det visar sig att VV håller på med en utredning i den här frågan och den beräknas vara klar framåt februari-mars 2008.

Handläggaren har alltså inte så mycket info än så länge men det förefaller som om VV ska ta ett mera heltäckande grepp på problemet.
Tar man nuläget så har VV endast två platser (=0,1% av totala antalet rastplatser) för tömning av fasta tankar men för tömning av lösa tankar (kemtoa) så finns det 118 platser och detta utgör 35% av rastplatserna.
Några av rastplatserna har inget kommunalt avlopp och där har VV faktiskt anlagt infiltrationsbäddar. Dimensioneringen av infiltrationsbädden är ett svårt problem för VV beroende på den topp i behovet som uppstår under juni-juli och man kan nog förstå att rastplatserna gärna förläggs där avloppsfrågan kan lösas enklare.
Kemikalierna i avfallet från kemtoaletterna har mycket riktigt oroat VV som förefaller att lägga stor vikt vid denna miljöpåverkan men miljövänligare kemikalier – eller inga alls (SOG!) – förbättrar givetvis läget och VV saknar måhända den mest aktuella informationen om detta.
I utredningsarbetet ingår också att förbättra Vägverkets informationsmaterial om rastplaster och tömningsplatser, en uppfräschning som man får tacka för.
Handläggaren nämner vidare att ett samarbete pågår med ett Europeiskt rastplatsprojekt i samband med utredningen.

Vägverket har tydligen ingen policy att minska antalet rastplatser där latrin kan tömmas, de är klart medvetna om ökningen av antalet husbilar sommartid på de svenska vägarna och det därmed ökande behovet av tömningsplatser.
VV är också medvetna om att en ökad turism är bra för Sverige och man kan bara önska att turistnäringen får chansen att yttra sig inför Vägverkets utredning, HBK kommer enligt handläggaren hos VV att kontaktas vid behov.
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
jag har aldrig haft problem att hitta tömnings-ställe. 8 av 10 rastplatser jag besökt har haft möjlighet till latrintömmning. i övriga fall kan man ju tömma på en vanlig toalett.

och begreppet kem-toa tycker jag låter lite "tjernobyl"....
det är ju bara en bakteriekultur som ska påskynda nedbrytningen.
 
Toppen