• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rastplats(?) i Smygehamn

G

GunDogs

Guest
Skriftväxling mellan GunDogs och Christer Thomasson, Vägverket, Region Skåne ang. deras rastplats i Smygehamn:

GD: Skulle rasta med husbilen på rastplatsen i Smygehuk men hela området var inhägnat och vi avkrävdes en avgift på 20:- för dagparkering och 50:- om vi skulle stanna över natten. Vi hävdade att det var Vägverkets parkering och att den var gratis men de hävdade att det var kommunen (Trelleborg) som satte avgifterna (som gällde fr o m 1/6). Vi har övernattat där utan problem tidigare i år. Till saken hör att det pågick en friluftsgudstjänst med massor av besökare. Platsen jag refererar till ligger mellan Smygehamn och Smygehuk. På er karta är inte markeringen på exakt samma plats men info-tavlan på platsen är identisk med Vägverkets. Så jag undrar om det är jag som misstagit mig eller?? I vilket fall åkte vi vidare till Trelleborg och övernattade på Vägverkets rastplats där istället. Utan avgift.

VV: Informationshuset och parkeringsplatserna är placerat på mark som tillhör Trelleborgs kommun. Vi har ingen skriftlig överrenskommelse med kommunen ang infoplatsen. Detta innebär att vi inte kan "förbjuda" kommunen att stänga/ta betalt för parkering vid tillfälliga arrangemang på fastigheten.

GD: Fast jag undrar ändå om det är OK att ta betalt (50:- under sommarmånaderna) för övernattande husbilsförare på genomresa. Själva
andemeningen med rastplats är ju att vila för att inte utgöra en trafikfara pga trötthet. Det ska väl inte vara avgiftsbelagt. Hur skulle det se ut om det spred sig till alla Vägverkets rastplatser.

VV: Vägverket har bara en informationsplats i Smygehamn och rastplatssymbolen gäller för de anläggningar (bord, toaletter) som finns nere i hamnen som sköts av kommunen/hamnen. Någon risk att detta sprider sig till de rastplatser Vägverket har är liten eftersom där har vi kontrakt med markägare eller så äger vi marken!

Det gäller alltså att inte bli trött i Smygehamn för där får man inte rasta (och i hamnen får man överhuvudtaget inte köra ner med husbil).
 
F

F.d. 7997

Guest
Sv: Rastplats(?) i Smygehamn

Hej gundogs !

Menar du ängen där brevid eller framför " Stallet på udden ?
Den stora gräsplanen ?
 
Senast redigerad av en moderator:
G

GunDogs

Guest
Sv: Rastplats(?) i Smygehamn

Jag syftar i första hand på den yta där rastplatstavlan står, men hela området var inhägnat (med infart med biljettförsäljare och separat utfart från stora gräsplanen).
 
Toppen